Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannlekasje under matta i bagasjerommet

Startet av vipera, fredag 10. oktober 2014, klokken 22:28

« forrige - neste »

vipera

Hei.
Har en liten vannlekasje under matta i bagasjerommet på min Nissan leaf tekna 2014...
Noen som har hatt det samme ??

Lekebil

ikke noe fuktighet under bagasje matten på min 2013 mod iallefall...
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Electric

Sitat fra: vipera på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:28
Hei.
Har en liten vannlekasje under matta i bagasjerommet på min Nissan leaf tekna 2014...
Noen som har hatt det samme ??

Tørt her. Men det kan være skruene til baklysene (mangler 1 kanskje). Eller så kan det være at silikontetninger ikke er tett. Jeg ville vurdert å se under gummipakningen til bakluka - det kan være at den ikke sitter godt på. Evt. parkerer du slik at det kommer inn vann....bratt nedoverbakke kanskje. Det kan også være hull som ikke er tettet - har bilen hatt en smell i bakluka så kan det være tilfelle. Sjekk spesielt i overgangen mellom bakruta/takrenna/avrenning nedover lukehullsidene. Og som nevnt før....jeg tror ikke disse bilene er godt rustbehandlet på innsiden av plater....derav ville jeg ha forsøkt å stoppe lekkasjen raskt, tørket opp, rustdrivende middel og evt. /pussetzinket/primet/lakkert.

Kjell Leaf

Bruk vannslangen så finner du kanskje ut hvor det kommer inn.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004


Trafikkbestyrer


Daeedor

Sitat fra: vipera på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:28
Hei.
Har en liten vannlekasje under matta i bagasjerommet på min Nissan leaf tekna 2014...
Noen som har hatt det samme ??

Ja , jeg har hatt det samme. Mange fine forslag her - men det var ingen av årsakene som er nevnt , og jeg fant løsningen selv - og forhandler rettet det opp på garanti. Så -Hva var det ?

Det var lekkasje rundt venstre ventilasjonsventil i karosseriåpning ut mot innsiden av støtfangeren ! Du  kan se disse ventilene (1 venstre side og 1 høyre) ved hjelp av lommelykt eller godt lys , i "glippen" som er i støtfanger rett over skiltet bak. Ventilen består av en plastramme med hengende "gummiflapper" som lar luft slippe ut av kupeen , men ikke inn. Disse kan ikke sees fra innsiden av bagasjerom , med mindre man tar av dekselet på innsiden , nedenfor bagasjeromskanten. (anbefales ikke å gjøre selv , om man fortsatt har garanti på bilen). 

Symptom :  det var fuktighet på innsiden av den støydempende matten som ligger mot metallet i bagasjeromsgulvet samt litt fuktighet på selve gulvet nærmest bakenden på bilen (Ja , man må løfte opp alle matter) .Jeg kunne såvidt lirke hånden inn i åpningen over skiltet på støtfanger bak , og kjente at den ene ventilen var helt løs. Feilmontering fra fabrikk.

Håper dette innlegget kan hjelpe noen !  ;D

Electric

Sitat fra: Daeedor på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:57
Sitat fra: vipera på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:28
Hei.
Har en liten vannlekasje under matta i bagasjerommet på min Nissan leaf tekna 2014...
Noen som har hatt det samme ??

Ja , jeg har hatt det samme. Mange fine forslag her - men det var ingen av årsakene som er nevnt , og jeg fant løsningen selv - og forhandler rettet det opp på garanti. Så -Hva var det ?

Det var lekkasje rundt venstre ventilasjonsventil i karosseriåpning ut mot innsiden av støtfangeren ! Du  kan se disse ventilene (1 venstre side og 1 høyre) ved hjelp av lommelykt eller godt lys , i "glippen" som er i støtfanger rett over skiltet bak. Ventilen består av en plastramme med hengende "gummiflapper" som lar luft slippe ut av kupeen , men ikke inn. Disse kan ikke sees fra innsiden av bagasjerom , med mindre man tar av dekselet på innsiden , nedenfor bagasjeromskanten. (anbefales ikke å gjøre selv , om man fortsatt har garanti på bilen). 

Symptom :  det var fuktighet på innsiden av den støydempende matten som ligger mot metallet i bagasjeromsgulvet samt litt fuktighet på selve gulvet nærmest bakenden på bilen (Ja , man må løfte opp alle matter) .Jeg kunne såvidt lirke hånden inn i åpningen over skiltet på støtfanger bak , og kjente at den ene ventilen var helt løs. Feilmontering fra fabrikk.

Håper dette innlegget kan hjelpe noen !  ;D

Akkurat - det er en lufteventil der som skal være enveis ja. Greit å vite. Supert.

Daeedor

Sitat fra: Electric på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:54
Sitat fra: Daeedor på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:57
Sitat fra: vipera på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:28
Hei.
Har en liten vannlekasje under matta i bagasjerommet på min Nissan leaf tekna 2014...
Noen som har hatt det samme ??

Ja , jeg har hatt det samme. Mange fine forslag her - men det var ingen av årsakene som er nevnt , og jeg fant løsningen selv - og forhandler rettet det opp på garanti. Så -Hva var det ?

Det var lekkasje rundt venstre ventilasjonsventil i karosseriåpning ut mot innsiden av støtfangeren ! Du  kan se disse ventilene (1 venstre side og 1 høyre) ved hjelp av lommelykt eller godt lys , i "glippen" som er i støtfanger rett over skiltet bak. Ventilen består av en plastramme med hengende "gummiflapper" som lar luft slippe ut av kupeen , men ikke inn. Disse kan ikke sees fra innsiden av bagasjerom , med mindre man tar av dekselet på innsiden , nedenfor bagasjeromskanten. (anbefales ikke å gjøre selv , om man fortsatt har garanti på bilen). 

Symptom :  det var fuktighet på innsiden av den støydempende matten som ligger mot metallet i bagasjeromsgulvet samt litt fuktighet på selve gulvet nærmest bakenden på bilen (Ja , man må løfte opp alle matter) .Jeg kunne såvidt lirke hånden inn i åpningen over skiltet på støtfanger bak , og kjente at den ene ventilen var helt løs. Feilmontering fra fabrikk.

Håper dette innlegget kan hjelpe noen !  ;D

Akkurat - det er en lufteventil der som skal være enveis ja. Greit å vite. Supert.

Ja , det kan være greit å vite at det kan lekke inn vann der......dersom den er defekt som den var på min bil. Og - sannsynligvis på trådstarters bil. (går ut fra at han sjekker det og holder oss oppdatert...) 8)

Bekkenes

Kanskje jeg også har noe sånt.
Får be de sjekke når jeg skal på 1 service.
Er plaget med mye dugg i bilen når det regner ute, og må kjøre med varme på frontruten og AC på for å se ut.

Synes også jeg har sett fukt under matten bak.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

vipera

Hei.
Har hatt bilen på verksted, men fortsatt kommer det vann inn under matta i bagasjen sånn ca i rett inn fra høyre lykt.
Skal se etter om ventilene sitter som de skal....

Electric

Sitat fra: vipera på onsdag 15. oktober 2014, klokken 17:54
Hei.
Har hatt bilen på verksted, men fortsatt kommer det vann inn under matta i bagasjen sånn ca i rett inn fra høyre lykt.
Skal se etter om ventilene sitter som de skal....

Ventiler kan være noe som sagt....sjekk pakninger rundt baklyktene (dvs de mellom selve baklykta og metallet/skrufestet). Dessuten må man forsikre seg om at gummien over kabelgjennomføringen sitter godt i toppen og lengre ned. Jeg mistenker også at styrehullene for to pinner hvor man fører inn baklykta når man skal skru fast kan være utette fra fabrikk på disse. Videre så tror jeg også at baklukepakningen rundt hele bakåpningen kan trekke inn fukt....det gjelder i tilfelle på alle av disse bilene. Dette fordi denne pakningen ligger veldig langt ned på karrosserikanten - slik at ved heftig regnvær eller kjøring i heftig regn gir svært mye akkumulasjon av regn bak på disse bilene (hele taket og takrennene ender i to renner ned under baklyktene og så ut....det er noe heftig vann som skal i denne retningen). Jeg vil tippe at det er rimelig mange biler som kan ha litt fuktinntrekk på disse stedene uten at det er sjekket av mange (man må opp med to matter og plastdeler for å sjekke.

André S. P.

Jeg fik MYE vann inn under mattene bak og forhandler fant manglende fuging fra fabrikken og fikset det.

I simmer fikke jeg feil på de blå ladelysene på dashbordet. De glødet hele tiden. Etter 3 dager på verksted fant de feilen..... fukt i skjøtekontakt under førersetet. Jeg regnet med at det var noe restfukt fra førstnevnte lekkasje.

DA var jeg glad jeg hadde en "Norsk" Leaf med garanti, låne bil osv.

Nå er det igjen vått, men i fotbrønnen foran på førersiden og jeg kjenner det er vått oppover under dashbordet også. Veldig vått er det. Det er tydeligvis en lekkasje foran også.....


Nå står bilen uten gummimatter med vifteovn i fotbrønnen og vinduene foran på gløtt for å slippe ut fukt........

Forhandler er varslet og skal gi meg tilbakemelding om når de kan ta inn bilen.

Peugeot Partner EV (tidligere Posten)
2013 Euroleaf, perlehvit Tekna
2013 Tesla Model S 85
2017 Hyundai Ioniq
2020 Bestilt Skoda Enyaq IV 80X, Quartz Grey Met, Ecosuite

ElTorro

Hei.
Jeg har også hatt lekkasjer og vann drypper / renner ned i fotbrønnen både på fører og passasjersiden foran.  Kommer etter at bilen har stått ute i regnvær. Fronten litt nedover. 
Har en 2015 modell.
Noen som har opplevd lignende ?
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA