Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPMS varsling

Startet av Elgutt, torsdag 27. november 2014, klokken 19:50

« forrige - neste »

Elgutt

Hei på alle,

Jeg er ganske ny i elbilverden (og i bilverden egentlig). Kjøpte nylig en Leaf Tekna 2014.

Får TPMS varslinger nesten hver dag jeg kjører. Det blunker først en stund og så er det fast varsel frem til jeg kalibrerer TPMS fra menyen (ved siden av rattet) og da forsvinner varslingen ..... til neste gang jeg kjører.
Varslingen viser ikke til konkret hjul som har lavtrykk eller noe ... men ser ut sånn generell varsel.

Jeg fikk beskjed fra forhandleren om at jeg vil få sånne varslinger og at jeg må bare kalibrer sånn som jeg gjør og de vil gå fint.

Jeg lurer likevel på om dette er sant og ok og vil spørre dere om noen har noe å dele ifht dette problemet.
Noen kanskje har lignende problem.

Jeg har lest alt om TPMS i brukanvisningen men dette ga meg ikke noen særlige tips enn å kontakte en Leaf teknikker.

Jeg har ikke peiling hvor jeg kan sjekke hva trykket i hjulene er og hva det må være.
Bilen fikk vinterhjul ved kjøp.

Takk :)




Trekkoppbil

Den eneste måten jeg kjenner til for å lese av lufttrykket på, er ved bruk av android-appen Leaf Spy pro, sammen med en blåtann ODB2-plugg. Det er mulig det fungerer med andre versjoner av Leaf Spy også.

Det er et par fenomener som kan nevnes:
-Lufttrykket varierer med temperaturen, og det kan gå opp en del mens du kjører, som du kan følge med på i Leaf Spy pro.  Gamle mennesker kan kjenne værforandringer på tpmsen.
-Har bilen stått lenge, må du gjerne opp i fart, for å trigge avlesing av tpms.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA