Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S Dual motor

Startet av sigurdi, fredag 10. oktober 2014, klokken 05:22

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: Amoss på lørdag 11. oktober 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Diravi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:54
Nei, forskjellen må komme av at Tesla har valgt å oppgi rekkevidden for D-modellene i 65 mph, ikke 55 mph som de andre (og som er normalt sammenligningsgrunnlag).

Nei, det er vel egentlig bare slik at dual drive enda ikke har blitt testet etter hhv EPA og "ny europeisk kjøresyklus-rekkevidde" testene enda. Regner med at tallene her vil bli oppdatert om ikke lenge.

Du har sannsynligvis rett! Men okkesom er det logisk at høyere fart gir lavere totalrekkevidde.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Sharp

Sitat fra: Jedimindtricks på lørdag 11. oktober 2014, klokken 13:01
Huff. de nye setene er kun forbeholdt D-Performance :(

Fins det bilder av de nye setene noe sted?

MR Tesla

Regnet på en fulladet P85D med dagens dollarkurs kommer til us pris på 881548 før incentiver- i Norge går den for 876.000 kr. Ikke verst ;)

darthy001

Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:27
Regnet på en fulladet P85D med dagens dollarkurs kommer til us pris på 881548 før incentiver- i Norge går den for 876.000 kr. Ikke verst ;)
Jeg gjorde tilsvarende beregninger igår og fikk derfor positivt hakeslepp når jeg så prisen idag. Så for meg pris nærmere millionen jeg.

MR Tesla

Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå

darthy001

Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:41
Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

fonberg

#126
Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:25
Det ville jo ikke tatt seg ut om S85D akset fra "gamle" P85 heller. Mulig det er bevisste valg som ligger til grunn her.

Men nå er jo ikke Tesla kjent for å skryte opp spesifikasjonene, så det blir spennende å se hva de nye variantene byr på i den virkelige verden.

Helt sikkert veldig bevisste valg. Jeg vil i hvert fall mye heller ha lengre rekkevidde fremfor noen tideler raskere fra 0-100. Men blir spennende å se hvordan 85D presterer på mellomakselerasjoner som 80-120 o.l. Toppfart 250 kan vel tyde på raskere aks i høyere hastigheter på 85D enn på P85.

Edit: blir også spennende å se forbrukstallene til D i høyere hastigheter. Kanskje blir dette en mer kapabel autobahn-krysser?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Griffel

Sitat fra: fonberg på lørdag 11. oktober 2014, klokken 17:06
Edit: blir også spennende å se forbrukstallene til D i høyere hastigheter. Kanskje blir dette en mer kapabel autobahn-krysser?
Siden luftmotstanden er den store strømtrekker i høye hastighet vil det neppe bli noen endring i forbruk om de ikke har klart å gjøre bilen enda mer strømlinjeformet.
Men bilen kan nok cruise i høyere hastighet enn før uten at motoren blir så varm at effektbegrensningen slår til siden det nok er enklere å kjøle 2 mindre motorer enn en stor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#128
Motorene er og nå ulikt giret slik at mye større del av kjøringen nå er innenfor beste virkningsgrad på ene, eller andre motoren.
Men tror motor fremme er tilpasset 65 miles (ca100) siden det er ganske normal hastighet på veier i USA.
Så kjøre i 100 på motorvei vil nok gi lavere forbruk på D en det er på dagens biler.
Gleder meg til erfarings tall når bilene kommer seg ut på veiene.

Var ivertfall veldig god stemning og tidlig erfaring på flate USA motorveier med blå himmel sol varm luft osv (typisk California vær), gav visst så mye som 15%.
Det har vist rullet Prototyper på D versjoner ganske lenge.
Er jo ikke så lett å se at om det er AWD eller RWD. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

GeirHM

Det er skrevet tidligere i denne tråden at de forbedrede setene er forbeholdt INSANEversjonen av D-bilene. Jeg lurer på om det stemmer? I følge den offisielle bloggen til EM/TM så gjelder denne  endringen alle de nye D-modellene:

"Our commitment to continuous improvement extends to other features of Model S, and we have recently made several updates to the car. The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated). [First bulletpoint:] Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection."

Ellers ser ikke de norske prisene ut til å ha økt etter at D-tilvalget kom. Snarere tvert om. Ryggesensorene er nå standardutstyr og vinterhjulpakkene er blitt billigere.

Og for de av oss som har bilen i bestilling var det ikke noe spørsmål om å miste depositum ved å endre bestillingen. Men bilsvangerskapet blir ikke nettopp kortere. Jeg kommer til å bli lei av Mytesla innen april neste år.

Måtte resten av bilbransjen snart våkne og forstå at framtiden er lang-rekkevidde-elektrisk. Eller skal de alle ta en Kodak og forsvinne?

Kudos Tesla for å gjøre en god bil enda bedre! 

Hyperstress


Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:51
Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:41
Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

Så så.. Vent til du får forsikringspremien :P
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

darthy001

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:58

Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:51
Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:41
Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

Så så.. Vent til du får forsikringspremien :P

Forberedt på den smellen. Derav "lure seg selv" spørsmålet. Alle argumenter for pengesparing ved kjøp av elbil ble brukt opp når jeg spontanshoppa en e-up i juni:) og det er til nå det beste kjøpet jeg kan huske å ha gjort da det er en nydelig liten bil.

Satser på at jeg blir like fornøyd med dette spontankjøpet. For det er fryktelig mye penger i bil på veldig kort tid, men aiai så morro med elbil da gitt:)

Mulig fornuften tar meg og jeg selger 21"-felgene, men akkurat nå lokker jammen med de også:)

Kjenner jeg er rusa på P85D her idag.

DaX

#132
Other Product Updates

Our commitment to continuous improvement extends to other features of Model S, and we have recently made several updates to the car. The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated).


  • Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection
  • Improvements for a quieter cabin
  • Wider rear door opening
  • Electrically opening, self-closing charge port door on Dual Motor Model S (delivered with Dual Motor Model S)
  • Increased visor size and larger vanity mirror
  • Parcel shelf and front trunk cargo net now standard
  • Air ionizer and carbon filter for cabin air purity
  • Updated steering column control module
  • Updates to Alcantara interior trim, such as wrapped roof bow and top pad

http://www.teslamotors.com/blog/dual-motor-model-s-and-autopilot
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Kvalvag

Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:56
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:58

Sitat fra: darthy001 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:51
Sitat fra: MR Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:41
Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

Så så.. Vent til du får forsikringspremien :P

Forberedt på den smellen. Derav "lure seg selv" spørsmålet. Alle argumenter for pengesparing ved kjøp av elbil ble brukt opp når jeg spontanshoppa en e-up i juni:) og det er til nå det beste kjøpet jeg kan huske å ha gjort da det er en nydelig liten bil.

Satser på at jeg blir like fornøyd med dette spontankjøpet. For det er fryktelig mye penger i bil på veldig kort tid, men aiai så morro med elbil da gitt:)

Mulig fornuften tar meg og jeg selger 21"-felgene, men akkurat nå lokker jammen med de også:)

Kjenner jeg er rusa på P85D her idag.

Vel det ligger plutselig veldig mange P85 tilsalgs på nettet - det er nok på toppmodellen smellen kommer - for den er ikke toppmodellen lengre. En såpass ekstrem endring med 4wd og 200+ hk uten store kostnader er temmelig unikt i bilverdenen.

Så vil nok også et stort tilbus av P85 gi seg utsalg på de andre modellene også.

Så den storte ukjente faktoren ifht verditap er innovasjon - ikke slitasje og kjørelengde....

det neste som kan skje er jo en betydelig økning av kjørelengden uten stor prisoppgang.

Muffinman

Enig der. Og i tillegg til at toppmodellen har fått awd og 300hk ekstra til spottpris er jo "vanlig" P økt til 470hk. Dermed sitter jo vi med den gamle P`en litt i bakleksa og må regne med å ta den største smellen. For min del spiller det ikke så stor rolle siden planen er å slite denne bilen "til hjula ramler av", og den vil sannsynligvis ha rullet 3-400.000 når batteri- og drivverksgarantien er gått ut.

(Mon tro om det går an å oppgradere effekten på bilene som i dag er oppgitt til 421hk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA