Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul-pigg eller piggfritt?

Startet av hubro, torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:51

« forrige - neste »

hubro

På tide å gå til innkjøp av vinterhjul og er veldig usikker på hva jeg vil/bør ha?!
Har hørt at pigg anbefales til El bil grunnet tyngde og moment?!

Gus1

Jeg valgte piggfritt. Landet på dette da jeg anså det som litt teit å "grise til" miljøprofilen med piggdekk. Og det er pigggebyr når jeg skal inn til Bergen.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Handyman

Har selv valgt piggfritt. Har kjørt det siden 1990, og har ingen planer om å ha piggdekk igjen.
At elbil skal kreve pigg, bygger nok på generell skepsis til elbiler eller piggfritt, eller begge deler;-)
Antispinn regulerer jo effekten/momentet, så det blir det samme om motoren er elektrisk eller fosil.
Tror kanskje at antispinn til og med fungerer raskere og bedre på elbiler, da det er mindre masse/vekt i drivlinja som skal bremses.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingemar

Lurer selv på å kjøpe piggdekk da vi har en ganske smal bratt bakke opp til huset. Hva tenker folk når det gjelder rekkevidde piggdekk vs piggfri?

hkaspenberg

Har kjørt piggfritt på alle mine biler siden 1985 uten nevneverdige problemer. Selvfølgelig på klink-is er pigg det eneste som hjelper, men her i Oslo/Østlandsområdet opplever vi det kanskje 1 dag i løpet av vinteren. Min erfaring fra 4 forskjellige elbiler er at elbilen som oftest er enklere å kontrollere når det blir skikkelig glatt siden det er så mye bedre kontroll på momentet på drivhjulene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OleT

Aner ikke hvordan en e-Up! er på vinterføre, men vi har bestilt vår levert med piggfrie dekk. Etter å ha kjørt piggfritt i mange år var vi litt skeptisk til piggfritt på en Tesla, men den viste seg å være bedre på vinterføre enn noen annen tohjulsdrevet bil jeg har kjørt. Så da er piggdekk fremdeles unødvendig og støyende.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

FastTurtle

 ;D Piggfritt!
Har vekslet med og uten i flere år, men med ny lydløs bil ville jeg ha piggfritt uten støy!
Gleder meg til vinteren! :D
Getting lost is not a waste of time.

ara1

Har også kjørt piggdritt siden 1992. Kjøpte pigg på min XC90 i fjor. Første 2-3 uker var utrolig.. Men når kantene ble rundere så føles det akkurat likt. Men på snø er piggfritt bedre og de bråker langt mindre. Dette er GARANTERT de siste dekkene jeg kjøper med pigg....
Grå 85 D levert mai 2015

Johnny

Pussig dette at biler som i utgangspunktet har de beste forutsetningene på vinterføre, er de som mest sansynlig får et sett med piggdekk. Store firehjulstekkere kan klare seg uten!
TMS og eGolf.

Råde

Sitat fra: Johnny på lørdag 25. oktober 2014, klokken 16:04
Pussig dette at biler som i utgangspunktet har de beste forutsetningene på vinterføre, er de som mest sansynlig får et sett med piggdekk. Store firehjulstekkere kan klare seg uten!
Vekt er ingen god forutsetning på vinterføre. Man skal gjerne stoppe igjen, så det er nok derfor folk velger pigg til disse.
e-Golf | X75D

nortrahof

Jeg har ikke E-Golf men en av de første E-UPene som ble levert i Norge. Har således som en av de få kjørt elektrisk VW på vinterføre hele fjoråret.
Det jeg vil anbefale, er så smal dekkprofil som det er mulig å sette på bilen. Da minimaliseres pumpeeffekt på saltet vei mest mulig - og det gir større rekkevidde.  Jeg valgte 155-profil og 14" felg. Det fantes ikke piggfritt i denne profilen med Nordisk gummiblanding (som er egnet for norske forhold) - og utvalget av piggdekk var begrenset til kun ett dekkfabrikat. Valgte derfor piggdekk. Hakka pigg har dessuten en rullemotstand omtrent som snittet av piggfritt (i andre dimensjoner) og er blant de beste. - Hadde nok tenkt piggfritt som er marginalt bedre.
Lydnivået er ikke særlig høyere enn sommerdekkene som ble levert originalt på bilen.

Angrer ikke på dekkvalget - og jeg hadde super fremkommelighet sist vinter, bedre enn de fleste "fossilbiler".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Johnny

Sitat fra: Råde på søndag 26. oktober 2014, klokken 17:53
Sitat fra: Johnny på lørdag 25. oktober 2014, klokken 16:04
Pussig dette at biler som i utgangspunktet har de beste forutsetningene på vinterføre, er de som mest sansynlig får et sett med piggdekk. Store firehjulstekkere kan klare seg uten!
Vekt er ingen god forutsetning på vinterføre. Man skal gjerne stoppe igjen, så det er nok derfor folk velger pigg til disse.
Argumentet med at vekt ikke er en fordel på vinterføre, har jeg nå hørt så mange ganger at jeg snart begynner å tro på det selv!
TMS og eGolf.

Råde

Beklager jeg blir litt sarkastisk nå, men dvs at det aller beste med henblikk på bremselengde på glatt vinterføre er en 50 tonns semi?
e-Golf | X75D

Johnny


http://www.youtube.com/watch?v=IGmCKxTgSrI

Folkene bak dette prøver å selge oss en illusjon som ikke stemmer overens med din virkelighetsoppfatning. Det det er snakk om her er altså en bil med svake egenskaper på vinterføre, som trenger piggdekk for å klare seg!
TMS og eGolf.

Vind

Piggdekk på elbil er som Biltema spoiler på en Porsche!

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA