Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

piggdekk eller ikke piggdekk det er spørsmålet

Startet av Teslanewbie, onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:05

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Vann på is og ofte blankis vil rettferdiggjøre pigg. Er godt fornøyd med R2 jeg, men spesielt ved vann på is er de dårlige som alle andre piggfridekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 09. oktober 2014, klokken 23:20
Redselen er vel at man frykter å ikke har en hastighet tilpasset føreforholdene - i såfall blir det to tonn i bevegelse som ikke kan kontrolleres- ingen hyggelig tanke. Da foretrekker man å støye og støve ned nabolaget- just in case.
Det er god dokumentasjon på at piggdekk bremser raskere på glattisen enn piggfrie- alternativet er å kjøre mindre "ambisjonert" slik at man har marginene på sin side- har fungert for meg i mange år.

Bare en liten anekdote angående pigger vs piggfritt. Greit nok, er ikke her snakk om noen Model S, og kommer ikke med noen påstander om hvordan den er eller ikke er med eller uten pigger....

Kjøpte for en del år siden en bruktbil - Chrysler Voiager forøvrig - som kom levert med relativt nye piggfrie dekk (kjørt en sesong - veldig bra mønster uten at jeg i dag husker mønsterdybden). Selger sa at han var veldig fornøyd med disse dekkene. Da det nærmet seg vintersesongen ble de så klart satt på, og var jo fornøyd nok med dem før snøen kom, fungerte bra på våte og kalde høstveier uten snø eller is.

Første dag med snøvær... Altså det kom ett lett lite snøfall, ikke noe is i veibanen fra før og kun ett tynt dekke med snø som var blitt nedkjørt i veibanen. Snøfallet begynte (heldigvis!) etter at jeg hadde kjørt hjemmefra. Skulle hente en venninne som bodde opp en litt lang relativt slak bakke. På vei opp bakken så kom jeg nesten ikke opp i det hele tatt. Kun ved å passe på å kjøre utenom der det var nedkjørt var det overhode mulig å komme opp - så vidt. Kunne kanskje hjulpet litt å rygge da det var forhjulstrekk, men spørs hvor mye det hadde hjulpet.

På vei ned samme bakke - i hastigheter ala 15-20km/t - så advarte jeg venninnen min om at jeg ville for sikkerhetskyld ta en bremsetest for å sjekke veigrepet. "Ok".  Etter litt "Ja, skulle du ikke ta denne bremsetesten da?". Mitt svar: "Joda, jeg har bremset med 4 stive hjul siden jeg advarte deg"....  Ingen av oss la merke til noen fartsreduksjon....

Samme dag fikk jeg byttet dem med 4 piggdekk. Var svært fornøyd med hvordan bilen oppførte seg på vinterføre etter det - og kan ikke huske at jeg noen gang måtte rygge opp noen bakker eller hatt noen uventet dårlig bremseeffekt eller dårlig veigrep. Hjemme har jeg en bratt bakke rett ned og ut på riksveien. Den er stort sett islagt hele vinteren.... Uten skikkelig veigrep så vil jeg enten ikke komme meg opp og hjem, eller skli rett ut og på tvers av riksveien når jeg skal dra hjemmefra.

Påstår ikke at dette er relevant for noen her, eller at piggdekk er det eneste saliggjørende, men greit nok å ha i bakhodet før man "dømmer" de som velger noe annet enn man selv velger. Klart, selger kan ha løyet om hvor gode de var, men ser ikke at han hadde noen grunn til det da kjøpet alt var i boks når pigg vs piggfritt ble diskutert.
Model S 85D

E_S

Det er enorm forskjell på gode og dårlige piggfri. Å lage et godt piggfritt dekk krever forskning og kompetanse, å lage et brukbart piggdekk krever egentlig ikke noe mer enn et vilkårlig vinterdekk man putter pigger i.

Mange importbiler blir solgt med vinterdekkene fra f.eks. Tyskland. Disse er beregnet på et par snøfall i løpet av vinteren og ellers bare veier og er laget for å være mest mulig like sommerdekk i egenskaper og samtidig være "ok" på snø og slaps. De er ubrukelige på krevende vinterføre.

Mange biler har også de aller billigste dekkene det er mulig å få tak i, og det er også dekk av den "tyske" typen, da de produseres i mye større antall og blir mye rimeligere enn de nordiske piggfri dekkene som stort sett bare er av interesse i Norge, Sverige, Finland, Russland og et par andre land.

Jeg har aldri spart når jeg skal kjøpe dekk, og jeg har kjørt 15 vintre hvorav 14,5 på piggfrie dekk uten å ha savnet pigger. Min erfaring er at de to dagene i løpet av vinteren pigger er nevneverdig bedre sitter egentlig lite annet enn kjetting spesielt godt, men det er derimot veldig mange dager i løpet av vinteren med bare og våte veier hvor piggfritt er best egnet. Å kjøre piggdekk i Oslo-området eller langs kysten i Sør/Vest-Norge klarer jeg ikke å se vitsen med når det stort sett er bart. Og ja, jeg har bodd på vestlandskysten (Sunnmøre) og vet hvordan været er der.
:)

Muffinman

R2 bremset visstnok like godt på is som enkelte av piggdekkene i en forholdsvis fersk norsk dekktest.

Cobos

Jeg kan også gjenta det som ble sagt sist vinter. Sammenlign gode piggfrie nordiske vinterdekk med piggdekk og ikke Pirelli Sottozero som jeg har. Siden jeg kjører i all hovedsak på motorvei eller inne i byen i Oslo fungerer de greit. På ordentlig snøføre er jeg VELDIG defensiv med disse, fordi bremselengden er enorm.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

turbolurbo

Min erfaring med tyngre effektsterke biler er at piggene slites fort. Avrundede pigger biter dårlig og  dekket blir ofte dårligere enn ett tilsvarende piggfritt.
2019 TM3P

Amoss

Sitat fra: E_S på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:57
Det er enorm forskjell på gode og dårlige piggfri.

Vet at du ikke svarte direkte til meg, men vil bare presisere litt:

De dekkene jeg snakket om i innlegget over ditt var altså ikke dekk "som fulgte med" bilen da den ble kjøpt ny. Dette var dekk som forrige eier hadde kjøpt til bilen her i Norge. Hvilket merke/type det var kan jeg desverre ikke huske. Så aner ikke om dette var regnet som gode eller dårlige dekk annet enn at altså forrige eier sa seg svært fornøyde med dem på norsk vinterføre, men han brukte dem vist mer i "storby" (alt er relativt :p ) og på motorvei enn det jeg gjorde.
Model S 85D

sn0le

#37
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article615950.ece

Testen her viser at på nye dekk så er piggdekk best på is.
Men når dekkene har 6mm mønster igjen, så er de piggfritt bedre.
Mao, gamle piggdekk er mindre sikkert enn gamle piggfrie dekk.

Mest sansynligvis fordi piggene slites ned slik turbolurbo nevner.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mad

Lurer svært på hvor mye mer støy piggdekk genererer i forhold til piggfrie. Er det noen som har har fått lagt om til piggdekk i Oslo (gjerne rundt Smestad men kan godt kjøre meg en lengre tur) som kunne tenke seg å kjøre en demo-tur i kveld med meg som passasjer?

Det blir ofte et par turer til vestlandet i løpet av vinteren men mest pendling i stor-oslo (6 mil om dagen). Fruen insisterer på vinterdekk for det har vi kjørt i alle år men jeg begynner å trekke mot piggfri denne gangen..




E_S

Det er en enorm forskjell på bar asfalt. Piggdekkene lager både vibrasjoner, during, rasling og annen støy, og det er verst i lav hastighet. Med piggfritt føles det som å skli frem på flygende teppe i forhold..
:)

Teslanewbie

#40
Pigg eller piggfritt ? Jeg har nokian  pigg nå men de bråker noe sinnsykt på asfalt .. Har mulighet til å kjøpe et sett tesla felger med nokian hakka R2 rimelig..  Skal en del på fjellet men har ikke fått prøvet TMS på skikkelig vinterføre .. Hva sier dere ? Pigg eller piggfritt ? Dere som har hytte på fjellet , gikk det bra med piggfritt ?

hvilke snøkjettinger anbefaller dere til bilen ?

Kan disse kjøpes i Norge :

http://shop.teslamotors.com/products/model-s-snow-chain
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Olatho

Vi har r2. Ikke kjørt på fjellet enda, det kommer om en ukes tid....  Har kjøpt Thule K-summit k 45 hvis det blir krise. Skal være de enkleste kjettingene som passer.

Teslanewbie

Sitat fra: Olatho på lørdag 13. desember 2014, klokken 11:09
Vi har r2. Ikke kjørt på fjellet enda, det kommer om en ukes tid....  Har kjøpt Thule K-summit k 45 hvis det blir krise. Skal være de enkleste kjettingene som passer.

Thule ser greit ut men du må jo jekke opp bilen for å få dem på .. Hvordan jekker du opp bilen når du står på fjellet i snø og is ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


Øggen

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 13. desember 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Olatho på lørdag 13. desember 2014, klokken 11:09
Vi har r2. Ikke kjørt på fjellet enda, det kommer om en ukes tid....  Har kjøpt Thule K-summit k 45 hvis det blir krise. Skal være de enkleste kjettingene som passer.

Thule ser greit ut men du må jo jekke opp bilen for å få dem på .. Hvordan jekker du opp bilen når du står på fjellet i snø og is ?

Jekke opp nei..Har du noen gang lagt på kjetting? Bil eller lastebil?
Enklere enn du tror

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA