Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding på Opel Ampera

Startet av ksnygard, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

ksnygard

Etter syv måneder uten noen form for problemer med min Opel Ampera, fikk jeg i dag følgende feilmelding mens jeg kjørte: Service ladesystem høy spenning.

Bilen stod på lading natt til i dag, og alt var normalt når jeg startet kjøreturen. Bilen tar nå ikke lading mer.

Skal kjøre forbi en Opel-bedrift som skal se på bilen i morgen. Fikk beskjed da jeg ringte i dag om at det var greit å kjøre videre. Jeg har 25 km igjen på batteriet, og håper at det ikke blir noen problemer knyttet at bensinmotoren må forsyne elmotoren med strøm i morgen. Og så håper jeg at det bare er en enkel sak å fikse. Hvis ikke kan det fort bli en kjedeligere bil å kjøre resten av høstferien......

Er det noen som har vært borti noe lignende på sin Ampera?
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

Min Ampera fyller 2 år imorgen! Den har gått ca 40.000 km totalt, med et samlet forbruk på 242 liter fossilt drivstoff. Resten har spenstige elektroner bidratt med, supplert fra villig arbeidsgiver, handelstanden (div parkeringshus), entusiastiske bekjente og slektninger, samt min egen stikkontakt i garasjen.

Har så langt ikke opplevd noen problemer!

Får håpe at det bare er en bagatell med din Ampera...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

ksnygard

Heldigvis kunne jeg kjøre egen bil fra verkstedet i dag. Feilen lå i at kjøleveskenivået på et av kjølesystemene var for lavt. Etterfylte og alt var i sin skjønneste orden. Så er det bare å følge med på om nivået synker igjen.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Godt å høre at det ordnet seg, ksnygard.
Men jeg må si jeg er skeptisk til vann som blir borte av seg selv. Det er sjelden vann kan forsvinne  :P Sa de hvilket av kjølesystemene det var? Var det batteriet eller motor/inverter/lader?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ksnygard

Litt skeptisk jeg også, men de fant ingen lekkasje. Men nå skal jeg følge med selv og gi beskjed om det før bilen varsler selv. Det var kjølesystemet for høyspenningsbatteriet som var problemet.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Sitat fra: ksnygard på onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:10
Litt skeptisk jeg også, men de fant ingen lekkasje. Men nå skal jeg følge med selv og gi beskjed om det før bilen varsler selv. Det var kjølesystemet for høyspenningsbatteriet som var problemet.
Ikke sett noen oransje flekker på garasjegulvet noe sted?
Får håpe det bare har vært ei gjenstridig luftboble som endelig har kommet ut av batteripakken eller noe i den retningen...  ???
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ksnygard

Har ikke registrert noe som har dryppet. Men har ikke sett etter det heller. Men blir nok mer årvåken nå :-)
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Gekko

Hei !

Jeg fikk samme melding på min Ampera i går og fikk ikke startet. Jeg mistenkte at 12v batteriet var lavt da i så at lysene dimmet MYE når jeg prøvde å start. Satte bilde på lading (selv om den sier at den ikke tar i mot lading) i håp om at 12v batteriet skulle lades. OG i dag startet den (etter lang venting på at meldingen .... vent med å gire) ble borte. Vel og merke måtte jeg endre mode til HOLD. :-) Sier fortsatt Service ladesystem høy spenning ! med i kan kjøre på fossilt..

Den etterfyllingen du nevner. Er det noe i kan gjøre selv eller må i på verksted ?
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

sjokomelk

Sitat fra: Gekko på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:54
Den etterfyllingen du nevner. Er det noe i kan gjøre selv eller må i på verksted ?
Dra til nærmeste Ampera-seritifiserte Opel-verksted. Det er ikke bare å skru opp lokket på kjølevæsketanken. Og er det noe du ikke vil kødde med selv, så er det batteriet. Gjør du noe feil kan du banne på at GM nekter deg garanti på det...   :o
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ksnygard

Her støtter jeg Sjokomelk - her er det eneste fornuftige å kontakte Opel-verksted. Dette er uansett en reklamasjonssak.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA