Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan reagerer Zoe når en prøver å lade på IT nett?

Startet av Bergen, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

Bergen

Min "hyttetransformator" inkluderer en standard ladekladd for Schucko-type 2 kontakt. For å orientere meg litt i nærområdet har jeg derfor prøvd ut denne kladden (altså utenom å gå innom hyttetransformatoren) for å se om ladepunkt i nærheten er IT eller TN.
Ble derfor positivt overasket at bilen øyeblikkelig begynte å lade på to ulike kjøpesenter (Vestkanten og Oasen) i nærheten. Men ettersom jeg kun skulle teste koplet jeg i fra og kjørte videre etter 5 min.
Ble like positivt overrasket da bilen også tok lading på arbeidsgivers elbilplass i morges. Men fikk SMS etter 45 min om at lading var stoppet. Gikk ned til bilen og når jeg låste den opp begynte den på nytt å lade, men denne gangen varte gleden enda kortere før ny sms om stopp i lading fulgte. Men fikk inn ca 6% på bilen så den tok i mot lading den korte perioden den var tilkoblet.
Er min opplevelse typisk for når en prøver å koble seg til IT nett, eller er det noen annen årsak til stoppen?
PS en Renault Fluence ladet like ved siden av, men denne har gjerne et annet ladesystem?   

Flips

Prøvde å koble til IT-nett en gang, da lyste det rødt på ladekladden og i lyset inne i ladeluken. På dashboardet fikk jeg feilmeldingen "Check connections".

Fluence har en vanlig 16A-lader, så den har ikke IT-problemet.

Bergen

Det var egentlig slik Flips opplevde jeg også forventet om en benytter "feil" nett. Jeg får prøve på nytt på jobben etter høstferien.

emil

Det har jo vært folk som har rapportert om ustbilitet på TN nett med schukoladekladd. Hvis du kikker rundt i garasjeanlegget (eller på utsiden/baksiden der man gjerne har komprimator for f.eks papp) og finner en eller flere røde 400V kontakter er det stor sansynlighet for at det er TN-nett på stedet.

Men vil tro at transformatoren kan hjelpe på all enfaselading, også på problematisk TN-nett.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

karktb

Hallo "Bergen" Hvordan går det med lading - på ulike steder?
Bor også i Bergen -- og her er det masse av TT nett,  som BKK har levert i årevis - og fortsatt gjør de det.
Her er nok lite IT nett i BBK sitt leveringsområde.
Tenker også å kjøpe en Zoe, - på Kråkenes, men syns de har lite konkret informasjon om ladesituasjonen her i Byen.  Så fint med en oppdatering på dine erfaringer.  - Spesielt med hensyn på lading fra en vanlig stikkontakt - ..

Trond.m

Fikk bekreftet fra forhandleren min at det skal komme en ladekabel som skal gjøre det mulig å lade fra vanlig stikk-kontakt med IT nett. Det er ikke den gule "plastbøtta" på 17 kg, men visstnok en nokså vanlig ladekabel. Det ligger nok et stykke unna i tid; mest sannsynlig ikke før 2. kvartal 2015.  Produktet må godkjennes både av Nemko og Renault før det kommer på markedet. Kunne vært interessant å se bilde av en prototyp, for det må jo finnes når de informerer kundene om dette. Er det noen som vet noe mer konkret ?

stefka

Har hørt akkurat det samme. Skal komme før påske, sa forhandleren i Drammen. Jeg tar i hvert fall ikke med den gule boksen når jeg henter bilen min om tre uker.

Bergen

Sitat fra: karktb på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:29
Hallo "Bergen" Hvordan går det med lading - på ulike steder?
Bor også i Bergen -- og her er det masse av TT nett,  som BKK har levert i årevis - og fortsatt gjør de det.
Her er nok lite IT nett i BBK sitt leveringsområde.
Tenker også å kjøpe en Zoe, - på Kråkenes, men syns de har lite konkret informasjon om ladesituasjonen her i Byen.  Så fint med en oppdatering på dine erfaringer.  - Spesielt med hensyn på lading fra en vanlig stikkontakt - ..
Hei
Har ikke hatt behov for å lade noe særlig enda da konseptet med å lade hjemme fungerer fint, den gule bøtten som jeg har kjøpt har jeg enda til gode å prøve. Men som tidligere beskrevet fikk jeg bilen til å lade på shcuko kladden både på Vestkanten og Oasen kjøpesenter. Men begge steder sto jeg kun noen minutter for å se at det virket. Jeg har også 2 ganger vært innom hurtigladeren på Bunnpris i Møllendalsveien (en gang for å prøve ut og sist i går når rekkeviddeangsten for første gang kom å tok meg), denne leverer strøm i en imponerende fart. Jeg tror egentlig ikke det er ofte jeg kommer til å ha behov for lading via ordinær stikk. Hurtigladerer er mye mere effektivt om en ikke holder hele veien hjem :-) og jeg vil nok heller oppsøke disse om behovet melder seg.
Men fint om flere kan utveksle hvilke standard stikkontakter som virker. Spesielt kunne jeg ønske å vite litt om hvor en kan lade i Bergen Nord.     

edakcots

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Bergen

Knarvik og Møller er godt å vite om :-)
For øvrig nekter bilen å ta mere enn ca 10min lading på jobben min til tross for at det tydeligvis er TN nett (den lader tross alt før den slutter, uten varsel om at noe er feil). Med gulboksen fungerer det fint. Men lading på jobb blir nok unntaket og ikke regelen for meg da boksen er noe uhåndterlig ;-)   

posan

min å vil bare lade i ca 10min før den bare stopper eller tar sikringen på stolpen. jeg bruker en Justerbar 16A/8A EVI Ladekabel fra Electric Vehicle Institute AS  men siden gulboksen fungere hos deg må jeg vel ha en sånn jeg å men den er jo så dyr  :'(

edakcots

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

posan

hørt bare rykter siden ingen her i vestfold har den inne enda men en mener 7400kr

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA