Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladelampe slår seg inn tidlig

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 15. januar 2007, klokken 10:16

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nå har ladelampen begynt å lyse vedlig tidlig. dvs. mellom 40 og 65 %. Etter en stund blir max effekt på motoren redusert betydelig med full stopp på kanskje 30%

Hva er årsaken til dette? Bilen blir brukt hver dag, men med kjøring på kanskje 5-10 km hver dag blir det sjelden lading.

Kan årsaken være selv-utlading? Har forsøkt å tømme bilen for strøm noen ganger, uten at det har gitt umiddelbar effekt.

Noen gode ide'er :-\?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Hallo Lars

Dette er jo klassiske tegn på at du "mistet" en eller flere blokker.

Energimeteret settes til 100% etter fullading. Det estimerer så at batteriet ditt har ca. 100Ahr før det skal vise 0% Det er vist en viss grad av adopsjon som gjør at instrumentet tilpasses batterienes reelle kapasitet.

Ladelyset og Strømbegrensningslyset er spenningsstyrt etter en intelligent kurve der strømforbruket i måleøyeblikket tas hensyn til. Dersom spenningen ved et gitt forbruk skulle falle under fastsatt grense tennes disse lampene. Ladelampen tennes mellom 116-98V h.h.v. ved 0-200A forbruk, mens Begrensningslampen tennes mellom 105-95V ved 0-200A forbruk.

Når en eller flere celler svikter dropper spenningen til dette nivået før energimeteret mener bilen trenger lading, og tennes derfor ved 30% og oppover.

Du burde også merke en rask og kraftig reduksjon av rekkevidden på bilen.

Det du bør gjøre nå er å parkere bilen på ca. 50% kapasitet, og sjekke hver enkelt blokk for Spenning/restkapasitet/ladekurve med tempmåling og totalkapasitet fra fullading.  Dersom spenningsmålingen viser stort mer enn 0,02V forsjell mellom blokkene bør du i utgangspunktet regne de blokkene som har lavere spenning som defekte. Blokker med mindre enn 5,5V er sannsynligvis defekte uansett, med mindre hele pakken ligger på dette nivået.

Arbeidet som skisseres, forutsetter at batterikassene demonteres og åpnes.

Problemet er å få tak i brukbare brukte blokker for å erstatte de defekte du måtte ha.

Husk å få med dokumentasjon på kapasitet ved kjøp av brukte blokker. Blokker som gir mindre enn 100 Ahr er normalt ikke brukbare for videre bruk i Elbil. Gode blokker gir 103-115Ahr ved C2 d.v.s 50A utlading. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. januar 2007, klokken 14:05
Hallo Lars

Dette er jo klassiske tegn på at du "mistet" en eller flere blokker....

Det du bør gjøre nå er å parkere bilen på ca. 50% kapasitet, og sjekke...

Takk for info elektrolux

...Det jeg gjør nå er å ringe Sigmund hos Enviro Elbilsalg i Drammen. Heldigvis har jeg ikke kjøpet bilen av Peugeot/Citroen i Norge, eller importert selv, og har dermed en forhandler i ryggen som kan elbiler.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

#3
Er du heldig får du nye blokker fra Sigmund.

Dersom du vet du vil kjøre ELbil i lang tid framover, ville jeg forsøkt å få et komplett sett med nye batterier. Det koster litt, men da er du garantert en fullverdig reperasjon.

Det er meget tidkrevende og dyrt å bygge opp et brukbart traksjonsbatteri av brukte blokker. Gjøres det ikke korrekt vil du stadig få nye problemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA