Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det går for sakte med utbygging av hurtigladere

Startet av mortnbh, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

mortnbh

Jeg opplever utbyggingen av hurtigladere som ekstremt treg. Synes det har stått mer eller mindre stille de siste to årene.
Jeg kjenner at dette tærer på mitt engasjement for å kjøre miljøvennlig.
Ishavsveien har bestemt seg for å rane sine kunder og Transnova. Skikkelig useriøs aktør. Jeg kjøper meg heller en dyr bensin bil og kjører nedover mot sørlandet enn å betale de summene de krever.
Grønn kontakt har ingen planer om å gjøre noe nedover E18
Heller ikke Fortum.
Statoil derimot har noen planer, men dessverre har de enda ikke kommet opp med noen dato for når de tror de er oppe med sine stasjoner.

Jeg ser ikke det helt stor med mange hurtigladere inne i storbyene, men derimot langs hovedfartsårene må det snart komme opp ladere med minst 5 mil avstand rundt hele landet.

Jeg var overraskende positivt over å se hvor mange ladere det var mellom Oslo og Lillehammer. Ikke vanskelig å kjøre den veien, heller ikke ned mot svenskegrensa. Jeg har ikke prøvd meg opp mot Fagernes og den veien, men ser det popper opp ladere som gjør at man kan komme seg opp på fjellet.

Ellers i landet kjenner jeg ikke til. Men min tålmodighet med Ishavsveien er lik null. Tro meg de kommer ikke til å levere i det hele tatt og er til stor skade for utviklingen av elbiler i Norge

Kjører en Peugeot Ion :-)

BadaBing

#1
Enig med deg. Utbyggere som Ishavsveien som får bevilget penger fra Transnova og allikevel ikke bygger ut, de skader tilliten til bevilgningssystemet. Og de få stedene Ishavsveien har hurtiglading tar de blodpris for lading. Å basere forretningsideen sin på abonnement er hinsides. Den kundegruppen de sikter seg inn på skulle jeg likt å se. Det må i tilfelle være de som pendler fra A til B hver dag, og ikke rekker helt frem på en ladning. Eller kjører masse fast i området rundt Ishavsstasjonene i løpet av en dag. For de kan det bli billig over tid. For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.

emil

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:36
For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.

Satser på at Ishavsveien ikke får nok abonnementskunder, dropper utbyggingen de har lovet så andre kan overta før sommeren, overfører sine allerede eksisterende stasjoner til Fortum eller Grønn Kontakt og forsvinner fra jordas overflate.

Nå når Grønn Kontakt også går over til minuttprising tilsvarende Fortum tror jeg det er de selskapene som skal få lov til å fortsette.

E18 Oslo-Kristiansand er forhåpentligvis da godt dekket med ladere før sommeren.

Leon

En positiv ting ved Ishavsveien er at de har en rimelig årspris for lading. Det er imidlertid ingen mellomting mellom årspris på 3750 kr, og 220/240 kr for enkeltlading.

På den annen side er vel ikke årskortet mye verdt hvis Ishavsveien går konkurs og/eller laderne deres blir overtatt av en annen leverdør!  ???
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kent

Sitat fra: Leon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:38
En positiv ting ved Ishavsveien er at de har en rimelig årspris for lading. Det er imidlertid ingen mellomting mellom årspris på 3750 kr, og 220/240 kr for enkeltlading.

På den annen side er vel ikke årskortet mye verdt hvis Ishavsveien går konkurs og/eller laderne deres blir overtatt av en annen leverdør!  ???

Hadde de hatt en landsdekkende nettverk, så hadde jeg kanskje syntes årkort derfra hadde vært greit, men når de kun har ladere 3 plasser, og nekter å bygge ut flere, så synes jeg det blir for dumt. Ta fra de tilskuddene å la de gå konkurs.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

sven erik

hei nå må bare dise som gir penger si at om dere ikke har bygd ut til en dato  får neste pengene  og at det kommer en forhuftig pris på bruken  for det er for dyrt i dag  j denne års abonomanget er ok  men minutt prisene er før høye de og 
en må ha et kort som går hos alle og statoil ned på 50 kr for 30 min da ligner det noe  jeg selv hr ikke lenger brukt for disse som koster men  vil jobbe for at det skal bli  bedre
og forlng t ut buggerne kjører elbil i ndre land er det besten bare utbyggerne som kjører elbil

Leon

#6
Foreslår heller at Statoil går over til minuttpris som Fortum, og Grønn Kontakt fra nyttår. Mer fleksibelt, og gjør at man ikke blir stående lenger enn man behøver og oppta en ladeplass.

Videre bør det innføres krav om samarbeid/roaming slik at en ladebrikke også kan brukes på andres stasjoner. Det er allerede noen som samarbeider i dag, men det burde være et et krav om at alle måtte gjøre det, eventuelt akseptere betalingskort.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

leaf-newbe

5 min Bensin takk!!!


minutt pris er helt på jordet.
når jeg hurtiglader trenger jeg normalt minst 85% får å komme hjem.
og da snakker vi fort om 40-50 min med priser som fortum har blir det dyrere en å ta fosil bil og da gjør man nettop det. bye bye miljø.

skal de ta betalt pr enhet så må det bli pr kw noe som blir mye riktigere en tid.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 09. oktober 2014, klokken 19:43
5 min Bensin takk!!!


minutt pris er helt på jordet.
når jeg hurtiglader trenger jeg normalt minst 85% får å komme hjem.
og da snakker vi fort om 40-50 min med priser som fortum har blir det dyrere en å ta fosil bil og da gjør man nettop det. bye bye miljø.

skal de ta betalt pr enhet så må det bli pr kw noe som blir mye riktigere en tid.

Men på de 50 minuttene du lader 16-17kWh kunne kanskje 3-4 andre ladende som kun trenger litt påfyll ha ladet 30kWh tilsammen hvis de kom inn med lav SOC.

For egen del, og etter ca 50 hurtigladinger tror jeg at jeg i de fleste tilfellene hadde klart meg fint med 5-8kWh som ville vært unnagjort på 15minutter eller mindre. De få gangene i vinterhalvåret jeg trenger full tank tar jeg kostnaden med det. I starten nå er det viktigere at det kommer nok hurigladere til at man kan kvitte seg med fossilbilen og så får vi krangle litt mer om prisingen etterhvert, og aktivt velge de operatørene som fortiden har mest fornuftig prispolitikk.

Trenger du mye og ofte vil f.eks GrønnKontakt fortsatt tilby abonnement, men da håper jeg at på steder der de setter opp flere ladere reserverer en eller flere for de med minuttsprising så man ikke risikerer å komme til køer der folk fyller mer enn de tenger fordi de allerede har betalt for abonnement.

leaf-newbe

nå er det vel slik at for de fleste så er tid penger og de ferreste har vel tid til å stå å lade lengre en de trenger.
nå bor jeg så laglig til at nærmeste QC er 44km hjemme fra og neste er vel ca 90km hjemmefra.

da er spørsmålet mitt.
mener du det er fear at jeg skal stoppe 2 ganger å lade (les blokere en QC i dine øyne) pga at jeg ikke kommer hjem med kun 15 min lading.

er enig at man ikke skal stå og oppta en QC lengre en en må om det er kø og det ville jeg heller ikke gjort. har flere ganger avbrutt QC lading før fullført tid pga at jeg hadde fått nok pga kø ved laderen.

mitt forslag til de som ikke liker at de som trenger 80-90% for å komme seg hjem/dit de skal står å lader sin leaf eller tilsvarende kort distanse bil når de ankommer en QC burde opprette et fond til disse stakars Elbilkjørere som ikke kommer seg frem/tilbake på 15min QC lading slik at de kan bytte leafen ut med en Tesla slik at de kan kjøre fram og tilbake og kun lade hjemme slik at de ikke står i veien får deg og ande likesinnete elbilkjørere.

regner med at det ikke er bare meg som en skjelden gang forviller meg langt hjemme fra og trenger å lade lenge.

så du burde nok spytte inn minst en mil i start kapital om det skla ha en efekt. 
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Leon

Debatten om betaling per minutt eller per kWt er ikke ny, og begge har sine fordeler og ulemper. Har sans for begges argumenter, men så lenge ladekapasiteten er begrenset, er jeg for tiltak som hindrer folk i å bruke hurtigladeren som "parkeringsplass" mens de er borte over lengre tid.

Da er betaling for tida du okkuperer hurtigladeren etter min mening det beste. Er ikke moro hvis du må vente en time eller mer på en ladestasjon, der eieren har gått fra bilen, og laderen er låst til bilen...

En halv time er det etter min mening helt greit å lade, selv med kø. Skal du lade over 80-85%, og det er kø bak deg, bør du etter min mening imidlertid være ved bilen, og ha en dialog med dem som står og venter. Er det en annen lader 30-50 km lenger framme er det for øvrig mye raskere å lade to ganger fra 25 til 60%, enn å lade en gang fra 25 til 95%, forutsatt at det ikke er kø på laderen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Malawi

Jeg tenker det naturlige ville være en minuttpris + en KWh pris. For eksempel 50øre minuttet og 1,50 pr KWh. Eller 1 krone minuttet og 1 krone pr KWh.

Kanskje ikke det voldsomme incitamentet, men det ville da koste å bare forlate bilen et par timer, (eller over natten der det kan være aktuellt) fremfor å flytte den til en gratis parkering.

JanBrede

#12
Sitat fra: sven erik på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:18
hei nå må bare dise som gir penger si at om dere ikke har bygd ut til en dato  får neste pengene  og at det kommer en forhuftig pris på bruken  for det er for dyrt i dag  j denne års abonomanget er ok  men minutt prisene er før høye de og 
en må ha et kort som går hos alle og statoil ned på 50 kr for 30 min da ligner det noe  jeg selv hr ikke lenger brukt for disse som koster men  vil jobbe for at det skal bli  bedre
og forlng t ut buggerne kjører elbil i ndre land er det besten bare utbyggerne som kjører elbil

Nå har vel Transnova vært ekstremt tydelige på tidsfrister i det siste;
www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar

I følge dette skulle leverandørene ha kommet med bekreftelse på oppføring innen 21. September, men har ikke sett dette i hurtigladekartet?

Det har også vært en offentlig utveksling mellom Transnova og Ishavsveien på disse tidsfristene, holdningen fra Transnova var ihvertfall klar gjennom dette.

www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3350-ishavsveien-dropper-tidsfrist

Er det noen som vet hva dette har endt med?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

arnejorg1

Sitat fra: emil på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: BadaBing på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:36
For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.

Satser på at Ishavsveien ikke får nok abonnementskunder, dropper utbyggingen de har lovet så andre kan overta før sommeren, overfører sine allerede eksisterende stasjoner til Fortum eller Grønn Kontakt og forsvinner fra jordas overflate.

Nå når Grønn Kontakt også går over til minuttprising tilsvarende Fortum tror jeg det er de selskapene som skal få lov til å fortsette.

E18 Oslo-Kristiansand er forhåpentligvis da godt dekket med ladere før sommeren.

Ser at flere her ikke har noe til overs for ishavsveien, og det kan jeg godt forstå. Jeg sendte mail til ishavsveien tilbake til mai 2011 hvor jeg spurte om hvor langt det ble mellom ladestasjonene og når de ble satt opp. Jeg fikk til svar at det skulle være 50 km mellom vær stasjon. Hun svarte at det jobbes med lokasjoner og hun viste ikke på det tidspunktet hvor ladestasjonene skulle være.

Nå har det gått over 3 og ett halvt år, og dere sier at det har kommet opp 3 stasjoner. Så jeg er enig. Nå har de fått sin sjanse og bør la andre utbyggere ta over tilskuddet.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

olegregert

Helt enig at Ishavsveien ikke bidrar med noe som helst på hurtigladerløsninger i Norge.
De  har mottatt statstøtte og det gjør at E-18 som er sentral vei på Østlandet ikke får hurtigladere nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA