Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagte gjenger med mutrene til Concave-felgene

Startet av nivve, lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:53

« forrige - neste »

nivve

Hei,

Har vært relativt uheldig og ødelagt noe som (iallfall i Trondheim) ingen har gjort før. Det som har skjedd er at mutrene til Concave-felgene jeg kjøpte ikke var helt gode, så da de ble montert i juni i år begynte de å slite på gjengene på bilen hvor hjulene henger på. Da jeg nå denne uken skulle bytte tilbake til originale felger/muttere og vinterdekk, klarte ikke Vianor å få på mutrene pga. ødelagte gjenger. Mutrene som selges med Concave-felgene er altså synderen.

Jeg ringte Tesla Trondheim og de sa at om én gjeng var ødelagt (og det var faktisk tilfellet framme, 2 på ene siden og 1 på den andre) måtte jeg bytte HELE navet, som kostet litt under 2000 kr per stk, rundt 7000 totalt for alle fire. Normalt selges en slik bolt for 10-100 kr per stk, men Tesla selger dem ikke fritt. De har 5 stk på lager i Trondheim og har aldri solgt/byttet dette før.

I tillegg skulle de ha 4 timer+ arbeidstid, så totalprisen for å ha mottatt dårlige muttere blir i overkant av 14.000,- kr. Har snakket med selger (Felgservice AS, http://felgserviceas.no/) og de sier de aldri har hatt dette problemet. De er iallfall ikke villige til å hjelpe til annet enn å sende noen nye muttere.

Dette er altså en advarsel til alle som kjøper uoriginale felger, og kanskje spesielt Concave da det er veldig rart at jeg har fått 30% feilboret muttere levert i én ordre.

Tips/innspill?

Mvh
Torstein

pwb

Hvis feilen er mutterne så er det en følgefeil og felgleverandøren må erstatte alt sammen, men er ikke sikker på om han må få muligheten til å fikse det selv først.

nivve

Jeg er enig i det du sier. Selgers forsvar er at Vianor burde ha oppdaget det da de satte på sommerhjula, og at det derfor er Vianors feil. Jeg har HELP advokatforsikring og skal høre med dem hvordan jeg burde kjøre saken. Jeg er ikke interessert i å betale samme sum for en reparasjon som hele felgpakken kostet meg..

Høgis

Hei! Det kan være at hylsene har vært akkurat litt for korte, derosm du drar disse skikkelig til så ødelegger du gjengene. Merket dette på ett av mine boltfester etter kjøp av mutterhylser fra E-bay. Dro ikke hardt til og stoppet heldighvis i tide, men det var nok til at en av mutterene nå går tregt. Dersom dere trenger bolter til uoriginale felger ( 60 grd. koning), vil jeg anbefale og kjøpe disse hos Wokas, de har 2 typer som passer bra og er lange og kraftige nok. wokas.no/kontakt.php
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

nivve

@Høgis

Det stemmer det du sier, hylsene var ikke dype nok så de tok borti boltene. Da de ble satt til med 14kg gjorde det sitt med boltene. Men ikke alle...så det må være noen feilproduserte muttere, ellers hadde -alle- vært ødelagt.


nivve

Concave-felgene har mindre hull i felgene og dermed også mindre hetter (muttere). Og det er disse som er synderne.

Bare for å toppe det hele, Tesla Trondheim har ikke kapasitet til å bytte navene, selv om de har dem på lager. Og Vianor ville ikke prøve på dette (selv om det sikkert er en enkel operasjon, ca. 1 time per nav).

Når snøen kommer, så står jeg der (bokstavelig talt).

Leif1

Er det ingen sjans for at gjengene kan friskes opp med en gjengebakke da?
Er de ødelagt langt nedover skruen?
Konvertitt fra S til X

nivve

@Leif1
Vianor skal prøve med gjengbakke på mandag, de manglet faktisk riktig dimensjon så de skulle skaffe det til da. Jeg håper selvfølgelig at de får frisket opp gjengene på den måten, slik at jeg slipper en utrolig kostbar reparasjon eller evt. Forbrukerråd-sak mot Felgservice. Man må jo kvalitetssikre det man sender ut når man selger felgpakker "for Tesla S".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA