Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorjournalister og etterrettelighet

Startet av hens, mandag 02. februar 2009, klokken 22:03

« forrige - neste »

hens

I Aftenposten fant jeg en artikkel om en ny elbil som hadde rekkevidde på 400kilometer, og kunne lades på 10 minutter på 230volt.
Sendte et lite svar som inneholdt litt om fysikk og matematikk, og om ladekabelens antatte dimensjoner.

Senere sto det en negativ artikkel om Volt, som bare hadde 160 km topphastighet.

Jeg klarte ikke å dy meg for å sende dette svaret, hvor jeg siterte noen utsagn, men har foreløpig ikke fått noen tilbakemelding.

Hei Magne,

"At Detroit-fabrikkenes problemer skyldes at de ikke har fulgt med i timen, og trodd at verden fortsatt ville ha store, pompøse bensinslurpende biler, har vi ikke hørt mye om"

Tja, hvor var du i timen? Det er en meget godt kjent at de tre store , aller mest Ford fortsatte å produsere gasgusslere lenge etter at salget stupte ved årtusenskiftet. Og så satte de i gang store reklamekampanjer for å overbevise om at "det er dette dere egentlig vil ha".

" men en elmotor på 150 hester som er god for en toppfart på 161 km/t, oser ikke akkurat av fart og spenst".

Har du noen gang hørt uttrykket dreiemoment? Det er det som gir akselerasjon!
Med min Think på 17 kilowatt, eller omkring 25 hestekrefter er jeg som regel først over krysset, og dette gjør elbilen velegnet til bykjøring.
Dreiemomentet kommer umiddelbart, og ikke først ved 3000 omdreininger som på en forbrenningsmotor.
Hvis du ønsker å se hva elmotorens dreiemomentkurve kan forårsake, se på videoene
på:
www.plasmaboyracing.com og www.killacycle.com

Verdens raskeste modellbåt går forøvrig ikke på bensin, men på batterier.
se på:
www.snutter.no og søk på "Verdens raskeste"

Det er en gammel video, nå går det vesentlig fortere! Google på " Joerg Mrkwitschka ".

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA