Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:41
Dette gjelder helt generelt, og ikke svar til noen spesiell i tråden.  Det er veldig vanskelig å beskrive en lyd skriftlig. Og uansett lyd er det sannlynligvis lite hjelp å hente her.  Den opplagte fremgangsmåten er å ta ulyden opp på bånd (hvis den ikke er der konstant), og så kontakte Tesla Servicecenter.

Det kan helt klart være hjelp å få her, og det er greit å gjøre litt kartlegging og forberedelser før en kontakter Tesla.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tuxedo

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:55
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:41
Dette gjelder helt generelt, og ikke svar til noen spesiell i tråden.  Det er veldig vanskelig å beskrive en lyd skriftlig. Og uansett lyd er det sannlynligvis lite hjelp å hente her.  Den opplagte fremgangsmåten er å ta ulyden opp på bånd (hvis den ikke er der konstant), og så kontakte Tesla Servicecenter.

Det kan helt klart være hjelp å få her, og det er greit å gjøre litt kartlegging og forberedelser før en kontakter Tesla.
Med "hjelp" så mente jeg "hjelp til å fikse problemet".  Når det gjelder ulyder fra drivverket er det stort sett bare Tesla som kan gjøre noe.  Har man mistanke om at det kommer en ulyd fra bilen som ikke skal være der, bør man vel uansett få noen fra et servicecenter til å høre på den.  Men det kan være interressant å lese om hva Tesla har gjort for å løse problemene i de forskjellige tilfellene, uten at jeg nødvendigvis ville tatt det for gitt at det var samme lyd/løsning som var aktuuell for min egen bil.

sn0le

Hadde durelyd i 110-115km/t.
Hørtes nesten ut som frieksos.
Ble borte når jeg byttet skiltholder.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

BMW850

#1188
Det er vel nevnt/skrevet at DU som nå produseres skal holde en million km. Jeg kjører lite og behandler bilen min forsiktig. Tesla byttet DU proaktivt på 8000km desember 2014, hadde ingen problemer. Jeg gjør meg litt tanker om at jeg kanskje burde kjøre bilen noe hardere og mer for å få ny DU før bilen er 8 år og garantien utløper. Litt kjipt dersom problemer oppstår når bilen er 9 år liksom ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Brede

Jeg ser for meg å tilbringe sommerferien 2021 på Nürburgring dersom DU fortsatt ikke er skiftet  ;D

ChrML

#1190
Min S85 er produsert september 2014 og måtte bytte DU under forrige eier våren 2015 etter ca 15 000 km. Den har nå gått ca 42 000 km, kjører ganske gvasst til vanlig.

Har jeg fått "million miles" DriveUnit, eller er det fare for at den ryker på nytt?

ankul

Min S85 2014 modell har nå begynt å ha små "murre lyder" når jeg kommer over 100 km/t.. Det er kun når jeg har konstant fart eller ved pådrag.. Forsvinner når jeg slipper opp..
Er redd dette er starten på ett DU problem.. Er jeg inne på noe?

Skal på tur til utlandet snart, hva hvis denne skulle ryke på veien.. Hva da, får jeg da en bil fra Tesla slik at jeg kan kjøre videre? Noen som vet noe om dette?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

arnkl

Det du skildrar med during ved pådrag over 100 km/t liknar mitt forløp.

Eg har ein 2014 S85 som var køyrt litt over 50 000 km då denne lyden oppstod. Den vart gradvis høyrbar også i lågare fart, og ved ca. 70 000 km kom første antydning til sirkelsaglyd. Etter at sirkelsaglyden vart høyrbar også for dei som ikkje lytta etter den, så kontakta eg Tesla. Eg bytta DU i samband med 80 000 km service no i juli.

Så du treng ikkje vere redd for at DU plutseleg ryk. Dette utviklar seg gradvis, og ein kan køyre langt også med sirkelsaglyd.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Hyperstress

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:13
Jeg har fått en lyd ved pådrag som ikke har vært der før. muligens sirkelsaglyden(?) kan høres litt slik ut. Den er foreløpig svak, slik at passasjerer ikke kommenterer det, og blir overdøvet av annet støy ved ca 50 km/t. Den kommer ikke ved regen, eller når jeg ruller uten pådrag. Arter sirkelsag lyden seg på samme måte?
Bilen er produsert okt-14, og kjørt 40000.
Lydopptak tatt fra brønnen bak. Noen (som har byttet DU) som kjenner igjen lyden?

https://youtu.be/fKjDOV6dbHM

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:13
Jeg har fått en lyd ved pådrag som ikke har vært der før. muligens sirkelsaglyden(?) kan høres litt slik ut. Den er foreløpig svak, slik at passasjerer ikke kommenterer det, og blir overdøvet av annet støy ved ca 50 km/t. Den kommer ikke ved regen, eller når jeg ruller uten pådrag. Arter sirkelsag lyden seg på samme måte?
Bilen er produsert okt-14, og kjørt 40000.
Lydopptak tatt fra brønnen bak. Noen (som har byttet DU) som kjenner igjen lyden?

https://youtu.be/fKjDOV6dbHM

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman


Kilroy

Samme som jeg har, min er ikke byttet enda, men den høres nå veldig godt, samboeren kommenterte også at det var en lyd som hun ikke hadde hørt før.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Hyperstress

Bytter de til nye DU, eller refurbished ?
Om de bytter til nye, er det «1 mill miles» DU-er da?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

El-boy

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 11. august 2016, klokken 08:58
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:13
Jeg har fått en lyd ved pådrag som ikke har vært der før. muligens sirkelsaglyden(?) kan høres litt slik ut. Den er foreløpig svak, slik at passasjerer ikke kommenterer det, og blir overdøvet av annet støy ved ca 50 km/t. Den kommer ikke ved regen, eller når jeg ruller uten pådrag. Arter sirkelsag lyden seg på samme måte?
Bilen er produsert okt-14, og kjørt 40000.
Lydopptak tatt fra brønnen bak. Noen (som har byttet DU) som kjenner igjen lyden?

https://youtu.be/fKjDOV6dbHM
Helt klart lyden av havarert lager.
Kan også være ulyd ifra tannhjula (fra bevel gear) pga feil tanninngrep, men det må da være ett resultat av det første...
Jeg synes det er utrolig at Tesla ikke har fått skikk på DU'ene ennå. Dette må tappe selskapet for mye penger. Paradokset er hadde Tesla valgt en lagerstørre større til 50 cent mer kunne DU`en holdt bilens levetid. Kanskje konstruksjonen er slik at det ikke er plass til ett større lager, og alle gamle RWD DU'er vil måtte skiftes på regelmessig basis... :-\

async3phase

Mulig denne er sett av andre, men er vel det beste jeg har sett så langt med tanke på "innmaten" i girsystemet i driveuniten.

https://www.youtube.com/watch?v=f4mzmRzUNJ0

Det mest interessante begynner drøyt en time ut.

Kanskje noen med mekanisk kunnskap og erfaring som har noen synspunkter?

Forøvrig interessant prosjekt med limited slip differential i Model S.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA