Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

tSla

Er det noen her som har gode lydopptak av diverse DU-problemer? Min DU er kjørt ca. 20 000 km siden jeg hentet bilen i okt. 13. Jeg hører litt "summing" ved mindre pådrag opp til rundt 20kW. Ved slipp og pådrag "lagger" bilen litt, men dette mener jeg kom i en SW oppdatering som gjorde overgangen mellom pådrag og regen mer skånsom for drivverket.
Tesla Model S P85+

Sjøhyene

Summing skal det helt klart ikke være.
Ang lagg så kommer det ann på hva du mener. Det viktige er at det skal være en sømløs overgang fra pådrag til regen. Merket kjempe forskjell på akkurat det når jeg fikk ny DU. Er en sånn ting som kommer gradvis så man venner seg fort til en slik feil over tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Jeg synes det er litt rart at ikke Tesla har dimensjonert motorene for å tåle langt mer belastning enn hva de faktisk utsettes for. Meg kjent sliter ingen av de andre elbilprodusentene med motorhavari, dog er det få av dem som ytelsesmessig er i nærheten av TMS, men f.eks BMW i3 eller MB b-klasse er ikke så himla langt unna S60\S85 og har ikke hørt om mye problemer med motorhavari hos dem. Skal være sagt at jeg har kjørt straks 15k og hatt bilen i 1,5 år med eksemplarisk DU så det går an ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krl

Jeg har nå en svak summelyd / uling på enkelte turtall. Både ved akselerasjon og regenerering. Denne har dukket opp i løpet av det siste 2000 km.

Er dette vanlig, eller bør det vekke bekymring? Bilen var ny mot slutten av 2014 og har gått drøye 8000 km..

Sjøhyene

Summing og uling er helt klart tegn på noe galt og er stort sett grunnlag for å bytte DU. Ihvertfall var det det for meg og har inntrykk av at det er normen stort sett alltid.
Eneste lyden som er klarert som "normal" er den såkalte "ballongfise" lyden når man gir på maks eller nær maks.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krl

Skjønner.. Da bør jeg vel ta kontakt med Tesla og høre hva de mener. Jeg gir sjelden/aldri full gass, så denne andre lyden du snakker om, har jeg ikke hørt. Selv med vinduene åpne.

Teslanewbie

MB B-klasse electric har tesla motor ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

GOS

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 22. mai 2015, klokken 12:11
Summing og uling er helt klart tegn på noe galt og er stort sett grunnlag for å bytte DU. Ihvertfall var det det for meg og har inntrykk av at det er normen stort sett alltid.
Eneste lyden som er klarert som "normal" er den såkalte "ballongfise" lyden når man gir på maks eller nær maks.

Svak klunking ved overgang mellom regen og pådrag definerer de også som normalt. Jeg fikk det ved 3400 km og de har lyttet på det to ganger (ved ca 5500 og 11.000 km) og konkludert med at alt er som det skal være. Det har ikke utviklet seg videre i styrke.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

D.O

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 22. mai 2015, klokken 12:11

Eneste lyden som er klarert som "normal" er den såkalte "ballongfise" lyden når man gir på maks eller nær maks.
Denne lyden kommer ikke fra DU, det er jeg rimelig sikker på. Den ble helt borte etter kontaktorbytte i min bil. Nå er der ingen lyder, bare sykt behagelig drag og stillhet.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 22. mai 2015, klokken 13:28
MB B-klasse electric har tesla motor ...
Ja den er i samme utviklingsrekke som den fremre i D-modellene- sikkert godt kvalitetssikret siden den sitter i en MB.

Muffinman

Sitat fra: D.O på fredag 22. mai 2015, klokken 15:15
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 22. mai 2015, klokken 12:11

Eneste lyden som er klarert som "normal" er den såkalte "ballongfise" lyden når man gir på maks eller nær maks.
Denne lyden kommer ikke fra DU, det er jeg rimelig sikker på.
Og den endret seg fra å høres fra 20-30kW pådrag OG regen til å kun høres ved kraftig pådrag ved første DU-bytte hos meg. Så DU har definitivt noe å si for lyden. Jeg har forresten ikke byttet kontaktor, men tror det er mange som har fått det gjort som har bil levert ca. samtidig som meg.

Harlex

Sitat fra: GOS på fredag 22. mai 2015, klokken 14:32
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 22. mai 2015, klokken 12:11
Summing og uling er helt klart tegn på noe galt og er stort sett grunnlag for å bytte DU. Ihvertfall var det det for meg og har inntrykk av at det er normen stort sett alltid.
Eneste lyden som er klarert som "normal" er den såkalte "ballongfise" lyden når man gir på maks eller nær maks.

Svak klunking ved overgang mellom regen og pådrag definerer de også som normalt. Jeg fikk det ved 3400 km og de har lyttet på det to ganger (ved ca 5500 og 11.000 km) og konkludert med at alt er som det skal være. Det har ikke utviklet seg videre i styrke.
Klunking var grunnen til at de skiftet min DU....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

Tror nesten ikke mine egne ører, men det høres jammen ut som sirkelsaglyden er på vei tilbake etter 22.000km på tredje DU. Det er omtrent samme kjørelengde som på den første før lyden dukket opp. Får vel følge godt med framover.

El-boy

#838
Sitat fra: Muffinman på fredag 05. juni 2015, klokken 16:58
Tror nesten ikke mine egne ører, men det høres jammen ut som sirkelsaglyden er på vei tilbake etter 22.000km på tredje DU. Det er omtrent samme kjørelengde som på den første før lyden dukket opp. Får vel følge godt med framover.
Hvor lenge siden du byttet til siste Drive Unit?
Noen som vet den egentlige årsaken til disse lagerhavariene?
Synes det er rart at Tesla ikke bare oppgraderer. Disse service/garantibytte greiene må jo koste langt mer enn oppgraderingen av for svake komponenter... ??? Er Elon Musk utdannet økonom? (noe som heter å spare seg til fant, hvilket er ett vanlig blåruss problem...)

Patosan

Fick min tredje DU nu strax innan 80k.
När de bytte den första sa de att de funnit orsaken, och att det var problem med en shim.
Denna gången frågade jag inte, då jag int har lust att få fler ´historier´...
VIN 15026

LinkedIn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA