Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.

Helt enig. Den taktikken blir som å pisse på seg for å holde seg varm. Det vil slå tilbake og med større kraft enn hvis man er åpen om og tar tak i problemet tidlig(ere).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

nortrahof

Nå har jeg ennå ikke fått levert min TMS (S85D) men ut fra bilder av tannhjul gearboksen kan jeg lett forstå hvorfor det kan utvikle seg slakk/ulyd i denne. Nå er jeg ikke ekspert på mech. engineering men det gir assosiasjoner til en del parallelle problemer jeg har vært borte i som elektromann.

Med den effekt som TMS utvikler, så blir det enorme krefter aksielt som må tas opp av sideveggene i gearkassen. Tannhjulene er skråskåret i kun en retning (sikkert for å unngå støy/vibrasjoner) og ikke selvsentrerende. En slik konstruksjon ville krevd at tennene på hvert tannhjul hadde vært frest i V-form.
Da blir de aksielle krefter minimale.
Slike tannhjul er nok dyrere å fremstille, så det er typisk amerikansk engineering å prøve seg med minimumsløsninger.

Dette er heller ikke noe nytt for bilfabrikker. Citroen hadde engang patent på slike drev - og tannhjulsymolet er fremdeles i varemerket deres. Denne patenten er vel for lengst historie og jeg har sett den brukt i andre gearkasser med høy effekt.

Har endret min bestilling til S85D nettopp for å få redusert effekt på hver gearkasse for å unngå slike problem som jeg leste om her på forum, men jeg var virkelig overrasket over at drevene ikke var V-drev i gearkassen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Er dette årsaken til at mange konstruksjoner som bruker skråskjærte tannhjul gjerne bruker skjæring begge veier på samme aksling slik at aksialkreftne nøytraliseres?


nortrahof

Jeg mener det - uten å være ekspert!
Hvis du ser på vinkelen på tennene på drevene, så kan de lages selvsentrerende da antall tenner varierer for hvert gir.
Det vil nok uansett bli en del krefter aksialt som må overføres via akslinger. Er tannhjulene løse i spor på akslingen, må den også ha thrusting. Dette unngås ved V-skårne drev.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. november 2014, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:20

Enten kjøper de tilbake bilen eller fikser den j-a DU og gir meg tilbake den gamle akselerasjonen som de stolt reklamerte for !! Begynner å bli skikkelig pissed !

Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt? Siden du er "skikkelig pissed" antar jeg at bilen ikke yter det Tesla på papiret reklamerer med at den skal?
Bilen ytet dårligere etter v6.  Slik er det .
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

FThorsen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 12:36
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?

Noe sier meg at det er litt vanskelig å teste nå om dagen. Tørr asfalt skal du se lenge etter, og du må ha relativt varm asfalt og dekk også for å få skikkelig feste. De fleste har vel også byttet til vinterdekk nå.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Teslanewbie

#306
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. november 2014, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:20

Enten kjøper de tilbake bilen eller fikser den j-a DU og gir meg tilbake den gamle akselerasjonen som de stolt reklamerte for !! Begynner å bli skikkelig pissed !

Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt? Siden du er "skikkelig pissed" antar jeg at bilen ikke yter det Tesla på papiret reklamerer med at den skal?
Bilen ytet dårligere etter v6.  Slik er det .
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?

Nei . Dette kan jeg ikke teste per idag da jeg har skiftet til vinterdekk og temp ikke er optimal . Men ska teste til sommer . Men som sagt bilen skiftet personlighet etter oppdatering og akselererte  ikke like kjapt som tidligere . Du  føler dette godt på hvordan du opplever g kreftene ved fullt gass pådrag .

Men jeg skjønner at du ønsker å slå hull i min argumentasjon .

Ellers var det to som testet 2 identiske p85+ mot hverandre nylig der den ene hadde v5.9 og den andre hadde v6 . Den med v6 tapte 10 av 10 race på strak strekke .

Jeg tror ladningen var lik og de skiftet sjåfør etter 5 race ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Soala

Sitat fra: fthorsen på onsdag 19. november 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 12:36
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?

Noe sier meg at det er litt vanskelig å teste nå om dagen. Tørr asfalt skal du se lenge etter, og du må ha relativt varm asfalt og dekk også for å få skikkelig feste. De fleste har vel også byttet til vinterdekk nå.

Kom til vestlandet, her er det tørr asfalt og sommerføre ;)

Øyvind.h

Det jeg ønsker å komme til bunns i er om bilen yter det Tesla sier den skal gjøre. Jeg har selv opplevd bilens akselerasjon varierende. De gangene den er helt brutal er ved 100% SOC, varmt batteri og godt feste. Innimellom opplever jeg den ikke som like rå, men det er garantert enten placebo eller fordi en av de nødvendige kriteriene ikke er oppfylt.

Om ikke jeg husker feil har både S85 og P85 vist bedre resultater i testbenk enn fabrikken hevder, og bedre 0-100 tider enn det fabrikken reklamerer med. Om bilen tidligere ytet mer enn den skulle, og nå yter det den skal, mener jeg det blir helt feil å være forbanna.

At en bil vinner et race foran en annen kan bety at den ene bilen bruker 4,2 sekunder 0-100, og den andre 4,4. Det er ikke dermed sagt at han som bruker 4,4 fra 0-100 bør bli forbannet på Tesla.
Måler du derimot bilen din under perfekte forhold til å bruke oppimot 5 sekunder fra 0-100 (med skikkelig måleutstyr) mener jeg det er på sin plass å stille krav til Tesla.

Sitat fra: fthorsen på onsdag 19. november 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 12:36
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?

Noe sier meg at det er litt vanskelig å teste nå om dagen. Tørr asfalt skal du se lenge etter, og du må ha relativt varm asfalt og dekk også for å få skikkelig feste. De fleste har vel også byttet til vinterdekk nå.
Så det du sier er at kriteriene som skal til for å hente ut maks effekt/maks akselerasjon ikke er til stede for tiden? Underforstått man kan ikke bedømme bilens maksimale potensiale?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 13:15
Det jeg ønsker å komme til bunns i er om bilen yter det Tesla sier den skal gjøre. Jeg har selv opplevd bilens akselerasjon varierende. De gangene den er helt brutal er ved 100% SOC, varmt batteri og godt feste. Innimellom opplever jeg den ikke som like rå, men det er garantert enten placebo eller fordi en av de nødvendige kriteriene ikke er oppfylt.

Om ikke jeg husker feil har både S85 og P85 vist bedre resultater i testbenk enn fabrikken hevder, og bedre 0-100 tider enn det fabrikken reklamerer med. Om bilen tidligere ytet mer enn den skulle, og nå yter det den skal, mener jeg det blir helt feil å være forbanna.

At en bil vinner et race foran en annen kan bety at den ene bilen bruker 4,2 sekunder 0-100, og den andre 4,4. Det er ikke dermed sagt at han som bruker 4,4 fra 0-100 bør bli forbannet på Tesla.
Måler du derimot bilen din under perfekte forhold til å bruke oppimot 5 sekunder fra 0-100 (med skikkelig måleutstyr) mener jeg det er på sin plass å stille krav til Tesla.

Sitat fra: fthorsen på onsdag 19. november 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 12:36
Og jeg spør igjen: Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt?

Noe sier meg at det er litt vanskelig å teste nå om dagen. Tørr asfalt skal du se lenge etter, og du må ha relativt varm asfalt og dekk også for å få skikkelig feste. De fleste har vel også byttet til vinterdekk nå.
Så det du sier er at kriteriene som skal til for å hente ut maks effekt/maks akselerasjon ikke er til stede for tiden? Underforstått man kan ikke bedømme bilens maksimale potensiale?

Gode poenger . Kan seff være at bilen var raskere enn 4.4s tidligere og  nå er kalibrert men jeg tviler litt på dette ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#310
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. november 2014, klokken 13:18
Gode poenger . Kan seff være at bilen var raskere enn 4.4s tidligere og  nå er kalibrert men jeg tviler litt på dette ..
For all del - det kan godt være du har rett og at sinnet er berettiget. Hadde jeg mistet mye effekt hadde jeg selv blitt irritert. Men jeg er også farget av at jeg ikke opplever forskjell i akselerasjon (under perfekte forhold), og at bilen min originalt har vært langt sprekere enn fabrikken hevder (ned mot 5 sek 0-100).

Bare så det er sagt: Jeg kunne faktisk akseptert at 0-100 tiden på min bil ble satt ned til eks 7 sek, dersom det skjedde i denne rekkefølgen:

- E-post fra toppleder som sier "Beklager, vi har oppdaget en alvorlig designfeil i drivlinjen. Fabrikken jobber nå på spreng med å produsere og sende ut nye motorer. De ankommer din lokale service-avdeling fortløpende, og du får time for bytte innen maksimalt 3 måneder. Frem til motoren er byttet blir effekten redusert til 250hk for å forhindre driftsstans. Beklager ulempene dette medfører, og som plaster på såret får du 5 års gratis service på din bil. Ved forhåndsbetalt service vil vi refundere beløpet til din konto."

Årsaker til at dette allikevel ikke ville vært akseptabelt:
- 3 Tesla-måneder betyr ca 3 år :)
- Feilen er ikke så alvorlig at det er noe poeng å sette ned effekten til 250hk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. november 2014, klokken 13:18
Gode poenger . Kan seff være at bilen var raskere enn 4.4s tidligere og  nå er kalibrert men jeg tviler litt på dette ..
For all del - det kan godt være du har rett og at sinnet er berettiget. Hadde jeg mistet mye effekt hadde jeg selv blitt irritert. Men jeg er også farget av at jeg ikke opplever forskjell i akselerasjon (under perfekte forhold), og at bilen min originalt har vært langt sprekere enn fabrikken hevder (ned mot 5 sek 0-100).

Bare så det er sagt: Jeg kunne faktisk akseptert at 0-100 tiden på min bil ble satt ned til eks 7 sek, dersom det skjedde i denne rekkefølgen:

- E-post fra toppleder som sier "Beklager, vi har oppdaget en alvorlig designfeil i drivlinjen. Fabrikken jobber nå på spreng med å produsere og sende ut nye motorer. De ankommer din lokale service-avdeling fortløpende, og du får time for bytte innen maksimalt 3 måneder. Frem til motoren er byttet blir effekten redusert til 250hk for å forhindre driftsstans. Beklager ulempene dette medfører, og som plaster på såret får du 5 års gratis service på din bil. Ved forhåndsbetalt service vil vi refundere beløpet til din konto."

Årsaker til at dette allikevel ikke ville vært akseptabelt:
- 3 Tesla-måneder betyr ca 3 år :)
- Feilen er ikke så alvorlig at det er noe poeng å sette ned effekten til 250hk

Ja, det hadde Vært et korrekte fremgangsmåte .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Jeg har i dag innledet en mailveksling med Jerome Guillen der jeg uttrykte bekymring for DU-problematikken og spesielt mangelen på informasjon rundt saken.

Han var rask med tilbakemelding og kunne iallfall si at det var hold i bekymringene og de punktene jeg tok opp og han vil komme tilbake med mere informasjon.

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på onsdag 19. november 2014, klokken 15:57
Jeg har i dag innledet en mailveksling med Jerome Guillen der jeg uttrykte bekymring for DU-problematikken og spesielt mangelen på informasjon rundt saken.

Han var rask med tilbakemelding og kunne iallfall si at det var hold i bekymringene og de punktene jeg tok opp og han vil komme tilbake med mere informasjon.

Godt arbeidet. Tesla burde løse dette ved at alle eiere av en P85 burde få denne oppgradert til en P85D mot et litet mellomlegg :-)  ( S85->S85D)  :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Jimpec


Sitat fra: Brede på onsdag 19. november 2014, klokken 15:57
Jeg har i dag innledet en mailveksling med Jerome Guillen der jeg uttrykte bekymring for DU-problematikken og spesielt mangelen på informasjon rundt saken.

Han var rask med tilbakemelding og kunne iallfall si at det var hold i bekymringene og de punktene jeg tok opp og han vil komme tilbake med mere informasjon.

Veldig bra!
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA