Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Muffinman

Er vel en bruker til her inne som rapporterer vesentlig slappere bil etter DU- bytte.

Dennis

#76
Jeg klarer ikke å finne noen seriøse tester som klarer å få 0-100 tiden på P85 til 4.4 alle ligger rundt 4.6-4.8
Flere store tyske (autobild osv) og engelske magasiner har testet til nevnte tid. Prøvde selv en P85+ å klarte beste tid på 4.8. Var ikke i nærheten av å klare 4.4, vet at 2wd er et stort handikap, men blinket ikke i TC lampa når jeg hadde den beste tiden.

Er klar over at noen magasiner i usa har klart lavere, men de tester ofte med rullende start (veldig sakte) etter hva jeg fant av info, eller så kanskje det var litt mer fart i bilen før de europeiske magasinene fikk prøvd?

Skryter de på seg bedre tall, eller har bilen fått mindre futt i senere oppdateringer som noen nevner her? Videoer av en radom fyr med stoppeklokke på youtube som får tid ned mot 4 sek teller ikke. Man vet ikke om de tester i slakk nedoverbakke feks.

laumb

4.33 på den ene lånebilen jeg hadde.
Sjekket ved å filme og klippe til filmen i Premiere og se hvor lang den var.

Dennis

#78
Var det med siste oppdatering? Skulle jo tro autobild ++ som bruker proffe verktøy til måling får dette riktig. Nå vet jeg ikke hvor rett speedometeret på Tesla er. Men ofte når speedometer viser 100 er reel fart ofte rundt 4-6 km/t lavere. Og det skiller fort litt. Autobild med flere måler derfor ikke aks etter hva speedometer viser. Skal jeg måle nøyaktig 0-100 så bruker jeg en gtech sak som tar 0-100 tiden.

cairnz

Sitat fra: Dennis på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:09
Var det med siste oppdatering? Skulle jo tro autobild ++ som bruker proffe verktøy til måling får dette riktig. Nå vet jeg ikke hvor rett speedometeret på Tesla er. Men ofte når speedometer viser 100 er reel fart ofte rundt 4-6 km/t lavere. Og det skiller fort litt. Autobild med flere måler derfor ikke aks etter hva speedometer viser. Skal jeg måle nøyaktig 0-100 så bruker jeg en gtech sak som tar 0-100 tiden.

Speedometeret i TMS-en er nesten så skremmende nøyaktig at man skulle tro gtech brukte de for å kalibrere sine målere..
Elbilist

Muffinman

Med 21" og Conti/PS2 er speedometer på tms 100% korrekt. Med 19" og Hakka R2 viser det 1,5 km/t for mye.

Sjøhyene

Er vel 4.4 teslasekunder. Alle som har et forhold til teslauker vet at forholdet vs metrisk tidsberegning ikke er 1:1.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Hva om man bytter dekk med litt annen rulleomkrets? Da kan man få litt andre tall. Sikkert ikke 100% likt mellom Tesla sine 19 og 21 felger heller. Så skal det bli helt rett må Tesla ha noe kalibrering av speedometer mot feks gps. Eller at det er satt fra fabrikken etter hvilke dekk den ble levert med

D.O

Står jo dele nr for DU på ordre seddel, er jo bare å sjekke denne?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Sitat fra: D.O på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:07
Står jo dele nr for DU på ordre seddel, er jo bare å sjekke denne?

Saken fra TMC som @Amoss refererte til var P-drive units som feilaktig var blitt produsert med 'innmat' tilhørende non-P, mens all merking på utsiden indikerte at det var en Performance drive unit.

... Da nytter det neppe å sjekke delenummer ...

Høgis

Sitat fra: Amoss på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Høgis på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:48
Fikk byttet DU. for noen uker siden, men hadde gjerne ventet noen mnd. til en "forbedret" versjon er på banen. Klakke/klunkelyden var veldig irriterende og alle som satt på, lurte på om det  sulle være sånn? Etter byttet føler jeg at bilen har mistet endel av kreftene, nesten som den er degradert fra en P85 til en S85 utgave. Dette er veldig vanskelig å bevise, men tenker og ta en test med kollega som eier en S85. Hadde uten tvil ventet med og bytte dersom jeg hadde visst resultatet, greit nok med stille start/stopp, men føler at jeg har betalt 80.000,- ekstra for en rød "P" på bakluken. Har snakket med Tesla i Drammen og de sier jeg har fått en Performace + versjon, men ba meg komme innom slik at de kunne få testet det, er det forskjell på P og P+ i motoren? Trodde forskjellen på Performace bare gjaldt understell og dekk dim?

Nå vet ikke jeg om det har skjedd noe mer i denne saken, men fant dette innlegget på TMC som kanskje kan være av interesse? Ser i det minste ut for meg som en tilsvarende sak...

Sitat... I know first hand because when my motor got replaced on my P85, it was replaced with a P85 motor with the inner guts of the S85... yes it's not a typo..

Takk for tilbakemelding. Veldig vanskelig å bevise dette for Tesla, men etter å ha kjørt 10 mnd. før bytte, så merker man godt forskjellen. Bringer denne saken videre til Tesla i Drammen så får vi se hva de velger og gjøre.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

sosiss

Her var det minsanten ufattelig mange tålmodige kunder med stor godvilje. Rett og slett motorsvikt som noe en bortimot må regne med på en bil i en tross alt nokså høy prisklasse. Skulle gjerne sett hva BMW/Mercedes-kunder hadde sagt. Teslakunder er uten tvil -og med god grunn "fans"- men det må da også ha en grense. Selvsagt er 8 år garanti en trøst og en sikkerhet, men det virker jo ikke som Tesla tar det store overordnede ansvar å finne ut hva som er årsaken til dette. Å bytte utallige DU-er koster jo også flesk- og SÅ solid og stor er ikke Tesla. Jeg har en "D"-bil i bestilling, men lurer jo på om D betyr dobbel risk for trøbbel- eller en sjanse for å klare meg selv når sirkelsagen og klunken melder seg. Mest fristet er jeg til å kansellere hele greia, og prøve igjen neste år---

Tuxedo

#87
Det er nok et mindretall som har hatt behov for å bytte DU'ene sine.  Ikke er dette så veldig dyrt for Tesla heller, siden kundene får brukte, men overhalte units som erstatning (de skifter noen skiver, men viklinger o.l. er fremdeles intakte).

Din D som du venter på vil få andre DUer fra ny produksjonslinje hvor disse problemene etter all sannsynlighet er løst.

boppus

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:23
Din D som du venter på vil få andre DUer fra ny produksjonslinje hvor disse problemene etter all sannsynlighet er løst.

Hva får deg til å tro det er løst?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Leif1

Selvfølgelig løser de det.
Det er tross alt ikke rakettforskning dette. Enklere mekanisk oppbygning enn DU til denne bilen er knapt å oppdrive. Ett fast gir som går rett over på en ukomplisert differansial.
Sagt med andre ord, klarer de det ikke, kan de bare legge ned først som sist.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA