Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

timingbeltkiller

De svake delene må enten skyldes spesifiseringene Tesla ga underleverandøren
eller Tesla har ikke stikkprøvetestet leveransene i tilstrekkelig omfang.

I begge tilfeller har T hovedskylden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

turfsurf

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 19. november 2014, klokken 06:42
De svake delene må enten skyldes spesifiseringene Tesla ga underleverandøren
eller Tesla har ikke stikkprøvetestet leveransene i tilstrekkelig omfang.

I begge tilfeller har T hovedskylden.

Tesla står ansvarlig for kvaliteten på bilen levert til kunde, og burde kanskje avslørt dette med grundigere testing (tatt i betraktning at mange kjører flere titusen av km uten at det skjer noe så kan jo det være vanskelig). Men har en underleverandør levert komponenter under spec, så er vel skylden underleverandørens.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JO

Vel Tesla må ta dette på alvor umiddelbart, når det er slik at man vegrer seg for å ta Teslaen ut på en lengre tur pga ulyder og slark i motor ja da kunne man likegodt kjøpt en Leaf.

Jeg har for min del blitt litt mer ambivalent til Teslas behandling av kunder. Ringer aldri tilbake og generelt er det ikke holdbart å vente månedsvis på å få fikset feil på bilen eller service. Har ikke hatt så slett kunderservice hos noen andre billeverandører jeg har hatt befatning med.

Bilen var helt topp i starten, men fikk fort knirk i interiør som de ikke klarte å fikse, så har DU kommet med slark og ulyd som ikke ble tatt på alvor når jeg ringte. Virker som holdningen er å la det skure å gå til det havarerer. Så nå er det meget tvilsomt at det er Tesla som blir leverandør av min neste bil.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:20

Enten kjøper de tilbake bilen eller fikser den j-a DU og gir meg tilbake den gamle akselerasjonen som de stolt reklamerte for !! Begynner å bli skikkelig pissed !

Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt? Siden du er "skikkelig pissed" antar jeg at bilen ikke yter det Tesla på papiret reklamerer med at den skal?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

#289
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:20

Enten kjøper de tilbake bilen eller fikser den j-a DU og gir meg tilbake den gamle akselerasjonen som de stolt reklamerte for !! Begynner å bli skikkelig pissed !

Klarer du ikke 0-100 øvelsen på 4,4 sekunder med varmt batteri, 100% SOC og tørr asfalt? Siden du er "skikkelig pissed" antar jeg at bilen ikke yter det Tesla på papiret reklamerer med at den skal?

Bilen ytet dårligere etter v6.  Slik er det . Men dette er subjektivt og vi er flere som erfarer dette . For å få dette beviset trenger vi data som verifiserer dette . Dette er vanskelig da mange faktorer spiller inn . Lading . Temp . Underlag . Dekk etc .. Dette veit tesla meget godt . Men at noe har blitt gjort med effektkurven dette er sikkert . At de endrer på ytelsen av bilen burde de være åpne med . Det er jo  veldig sannsynlig at dette er gjort for å spare DUene... men så lenge tesla sitter på bevisene og ikke ønsker å gå ut med dette kan dette vansklig bevises .
Håper at laumb evt får noen gode målinger Før og etter v6.. 
Jeg har kjørt  bilen så pass mye at jeg føler når noe har blitt gjort til tross for at det er marginelle endringer . Jeg fikk testet bilen godt på autobahn og etter oppgradering av software følte jeg endringene . Dette sammenfalt også uavhengig med andres opplevelse . Både her på forumet og av venner som også har tms. Uten at vi hadde snakket sammen .

Hva hvis BMW hadde nedjustert effekten på m5 eller Porsche hadde endret akselerasjonen .. hadde det ikke blitt ramaskrik da ?
Porsche hadde total recall på gt3 nylig grunnet motorfeil hvis jeg husker korrekt . De var åpne med dette .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

turfsurf

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 19. november 2014, klokken 09:21
Jeg har for min del blitt litt mer ambivalent til Teslas behandling av kunder. Ringer aldri tilbake og generelt er det ikke holdbart å vente månedsvis på å få fikset feil på bilen eller service. Har ikke hatt så slett kunderservice hos noen andre billeverandører jeg har hatt befatning med.

Servicenivået og ventetiden hos Tesla faller nok veldig sammen med kvartalsavslutning. I desember får de vel ikke gjort noe som helst annet enn å levere ut biler og håndtere driftsstans. Tesla i Norge vil nok måtte leve med å ha veldig variabel servicetid avhengig av når det kommer ett lass med biler over dammen. Alternativet er å ha veldig fordyrende overkapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjøhyene

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. november 2014, klokken 10:29
Servicenivået og ventetiden hos Tesla faller nok veldig sammen med kvartalsavslutning. I desember får de vel ikke gjort noe som helst annet enn å levere ut biler og håndtere driftsstans. Tesla i Norge vil nok måtte leve med å ha veldig variabel servicetid avhengig av når det kommer ett lass med biler over dammen. Alternativet er å ha veldig fordyrende overkapasitet.

Grøss og gru. Tør ikke tenke på hvordan det da blir i desember når de allerede er så til de grader ut å kjøre i november. Håper det er lenge til jeg må ha den inn på service igjen, for makan til frustrerende prosess kan jeg ikke huske jeg har vært borti med noen bil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

pagal

 "Alternativet er å ha veldig fordyrende overkapasitet."
Tror ikke at dette blir en realitet i overskuelig fremtid
Early CHAdeMO adapter Jæren

turfsurf

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 10:41

Grøss og gru. Tør ikke tenke på hvordan det da blir i desember når de allerede er så til de grader ut å kjøre i november. Håper det er lenge til jeg må ha den inn på service igjen, for makan til frustrerende prosess kan jeg ikke huske jeg har vært borti med noen bil.

Bestiller du service nå, så får du februar en gang i Drammen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: pagal på onsdag 19. november 2014, klokken 10:42
"Alternativet er å ha veldig fordyrende overkapasitet."
Tror ikke at dette blir en realitet i overskuelig fremtid

Nei, det tror ikke jeg heller. Som kunde har jeg ikke problem med å vente noen måneder på småplukk, men skikkelige irritasjonsmomenter (som f.eks ikke kunne åpne døren) gjør at bilen min nå står i Drammen til den er fikset. De har dog litt igjen før de er på nivå med VW, der ventet jeg 18 mnd på å få fikset keyless på en bil til over 1 mill, og endte opp med å selge den før det ble ordnet. Tror dere jeg handler VAG igjen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RunarBT

#295
For å få litt balance I tråden her, så kan eg dele mine erfaringer..:-)

Naturlig nok er det folk med problemer som poster her, når den omhandler Drive unit failure.. men på poster og spørreundersøkelser virker det som at 50%+ har problemer. Det trur eg ikkje er korrekt.


Fikk bilen, P85, I august 2013. Har kjørt 35.000km. Kun eit lite klunk av og til når den står i bakke, og settes fra P til D.  Litt (kledelig) turbinhvin ved aksellerasjon.. Ellers har den hatt same lydnivå siden bilen var ny. Eg kjører ein del, og gir på når det er mulig(med sommerdekk). På vinterdekk går det naturligvis litt roligere.

Kan hende eg har vert heldig, eller at det likevel er kjøremønsteret mitt som har gjort at det går greit her.

Håper uansett det kjem ein permanent fiks fra Tesla.. eller at den lille justeringen I 6.0 har gjort at DU holder som den skal. Dersom 6.0 har gitt lavere ytelser, er det så lite at eg ikkje har registrert det,

Sjøhyene

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. november 2014, klokken 10:42
Bestiller du service nå, så får du februar en gang i Drammen.

Vet, men tenker på de de som har time i desember. Tesla drammen opererer nå med ca en uke etterslep. Altså at man må beregne å ha bilen inne ca en uke lenger enn planlagt, uavhengig av hvor lite som skal gjøres.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JO

På DU problemene så er det tydelig en kvalitetsbrist ett eller annet sted, og at noen kan synes det er ok at man skal kjøre til det havarerer eller synes det er greit at man må vente månedsvis for service er for meg uforståelig.
Klarer ikke Tesla å levere en forventet service til sine kunder kommer de til å miste kunder og renome.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Jimpec

Sitat fra: RunarBT på onsdag 19. november 2014, klokken 10:51
For å få litt balance I tråden her, så kan eg dele mine erfaringer..:-)

Fikk bilen, P85, I august 2013. Har kjørt 35.000km. Ingen klunkelyder, og same lydnivå siden bilen var ny. Eg kjører ein del, og gir på når det er mulig(med sommerdekk). På vinterdekk går det naturligvis litt roligere.

Kan hende eg har vert heldig, eller at det likevel er kjøremønsteret mitt som har gjort at det går greit her.

Håper uansett det kjem ein permanent fiks fra Tesla.. eller at den lille justeringen I 6.0 har gjort at DU holder bedre.


Kan godt være du ikke har klunkelyder men jeg skal vedde på at du har fått betydelig slakke i drivlinjen ifht da bilen var ny. Jeg velger å tro at du er en av de som ikke har blitt klar over at denne feilen gjelder deg også. Alle mekanikere og service folk jeg har fått i tale har bekreftet at dette er en feil som alle biler vil få før eller senere. Igjen; jeg har rattet ekstremt mange Model S. Alle er like - bare forskjellig alvorlighetsgrad.

Forøvrig synes jeg det er litt merkverdig at nøkkelpersoner i TOC er frempå med å "roe gemyttene" her igjen. For mange av oss har vært for positive for lenge. Tydelig at TOC tenker at man kan vente å se en periode til. Ikke snakk om å sette fyr på biler og lage opprør her heller da - bare kreve informasjon. Ikke skummelt i det hele tatt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

turfsurf

Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. november 2014, klokken 10:57

Kan godt være du ikke har klunkelyder men jeg skal vedde på at du har fått betydelig slakke i drivlinjen ifht da bilen var ny. Jeg velger å tro at du er en av de som ikke har blitt klar over at denne feilen gjelder deg også. Alle mekanikere og service folk jeg har fått i tale har bekreftet at dette er en feil som alle biler vil få før eller senere.

Dette er sånnj eg har forstått det og. Har og fra flere hold fått høre at deler er på vei over dammen, så får man håpe det er sant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA