Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Total Energi lavere enn forventet

Startet av TeslaK, torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

TeslaK

Ladet til 90% og har brukt 40% (står på 50%). Etter hva jeg har forstått er det 76 kWh som er "synlig". Etter 0 er det 5 kWh reservetank og til slutt 4 kWh bricking protection. 40% av 76 kWh er 30.4 kWh - men jeg har brukt 26.5 kWh ifølge Total Energy måleren. Har kun kjørt, ikke stått i P. Hvordan kan det gå til? Kanskje noen andre kan gjenta eksperimentet og måle hvor mange kWh som blir brukt på 1/10 av søylen. Jeg får ca. 6.5 kWh. Burde fått 7.6 syns jeg..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

Forsvant 59% fra grønnmarken når forbruket viste 40kwh hos meg i dag. Startet på 100%. Noe er definitivt endret. Mistet 20tkm på topp, og skal man vurdere forbruk/rekkevidde er omtrent 5kwh ekstra "forsvunnet" etter softwareoppdatering - enten er de flyttet under nullpunktet eller gjort ikke tilgjengelig.

tho

Har sett det samme siden jeg fikk bilen. Får det ikke helt til å stemme. Det ser ut som 100% til 0% er mellom 71kWh og 73kWh.  :o

Jeg lurer på om det er noe strømtrekk som ikke er tatt med i energimåleren.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

TKL

Jeg har nettopp kjørt to turer på 346 km. For begge turene ladet jeg 100% for å ha litt sikkerhetsmargin. Den ene turen med lett regn på første delen og 3-12 grader C underveis krevde 58,6 kWh, resten på batteriet så ut til å være 21%. Det er vanskelig å avlese nøyaktig. Men antar jeg at 58,6 kWh tilsvarer 79% forbruk av tilgjengelig kapasitet får jeg at full kapasitet blir 58,6/0,79=74,2 kWh. Den andre turen krevde 57,8 kWh. Da var det solskinn og 14-18 grader C. Restkapasiteten så da ut til å være 23%. Tilsvarende regnestykke viste at full kapasitet da skulle ha vært 75 kWh.

74 -75 kWh anslått full kapasitet ut fra disse tallene er rimelig nær det teoretiske 76 kWh. Så jeg har ingen bekymring med tanke på batterikapasiteten etter ett år og 20000 km med min TMS
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:25
Forsvant 59% fra grønnmarken når forbruket viste 40kwh hos meg i dag. Startet på 100%. Noe er definitivt endret. Mistet 20tkm på topp, og skal man vurdere forbruk/rekkevidde er omtrent 5kwh ekstra "forsvunnet" etter softwareoppdatering - enten er de flyttet under nullpunktet eller gjort ikke tilgjengelig.

Da har du ganske like målinger som meg ca. 6.7 kWh pr 10% batteribar.

Har tenkt på om målingen gjøres etter inverter og at tapet i denne (ca. 10-12%) derfor ikke er med..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

TeslaK

Sitat fra: TKL på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:39
Jeg har nettopp kjørt to turer på 346 km. For begge turene ladet jeg 100% for å ha litt sikkerhetsmargin. Den ene turen med lett regn på første delen og 3-12 grader C underveis krevde 58,6 kWh, resten på batteriet så ut til å være 21%. Det er vanskelig å avlese nøyaktig. Men antar jeg at 58,6 kWh tilsvarer 79% forbruk av tilgjengelig kapasitet får jeg at full kapasitet blir 58,6/0,79=74,2 kWh. Den andre turen krevde 57,8 kWh. Da var det solskinn og 14-18 grader C. Restkapasiteten så da ut til å være 23%. Tilsvarende regnestykke viste at full kapasitet da skulle ha vært 75 kWh.

74 -75 kWh anslått full kapasitet ut fra disse tallene er rimelig nær det teoretiske 76 kWh. Så jeg har ingen bekymring med tanke på batterikapasiteten etter ett år og 20000 km med min TMS

Hvilken versjon av software kjører du? Jeg har 6.0.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Når jeg toppladet forrige uke, fikk jeg kun 386 km rekkevidde typical.
Før 6.0 fikk jeg 403 typical.
Som tidligere forsvant 2 km bare ved å rygge ut av garasjen....

Hyperstress

Jeg brukte ca 35% og 23kwh til jobb, og 30% og 20kwh fra jobb, den siste tiden før v6.0. Det skulle tilsi ca 6.6kwh pr 10% av baren.
Hm. Har også alltid regnet 7,6kwh pr 10%. Mener det stemmer ganske bra når en lader i allefall (?), men tydligvis ikke ift oppgitt forbruk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bb

Jeg har på mine etapper med 99~100 % -> 0 % målt 71-73 kWh etter at bilen har rullet 50-70k km.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

trygvelo

Ladet til 90% en gang i sommer, 353 tkm, får nå rundt 320 tkm. Ved 50% på batteriet ligger den rundt 185 tkm, altså omtrent 370 ved 100% lading. 1 år og 20000 km kjørt.

F_P

Nå høres jeg sikkert ut som en idiot, men kan man se disse %-av-SOC noe sted?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RaBalder

Sitat fra: F_P på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:32
Nå høres jeg sikkert ut som en idiot, men kan man se disse %-av-SOC noe sted?

På batteriskjermen, så er batteriet delt opp med synlige men svake streker for hver 10%. Man skulle kunne anslå ting til nærmeste 1-2%.

Ellers så viser VisibleTesla % verdier.

fonberg

#12
Sitat fra: trygvelo på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:28
Ladet til 90% en gang i sommer, 353 tkm, får nå rundt 320 tkm. Ved 50% på batteriet ligger den rundt 185 tkm, altså omtrent 370 ved 100% lading. 1 år og 20000 km kjørt.

Jeg fikk 343 tkm ved 90% i går. Kjørt 26000 km, v6. (1.65.15).

EDIT: Jeg erfarer at tkm reduseres ganske mye hvis batteriet kjøles ned, f.eks om bilen har stått over natten i lav temperatur, uten lading. Dette kan forklare hvorfor tkm varierer ved lik SOC, i hvert fall i noen situasjoner.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Det er ikke tilfelle hos meg. Sammenligner på varmt batteri når bilen er i ferd med å fullføre lading. Samme greia på SC også. Og før det ble kaldt.

Skjedde etter siste fikserunde hos Tesla. Da la de inn ny sw og rangeladet bilen. Fulgte med på appen og den stoppet på 375 mot 394-395 før.

TeslaK

#14
Sitat fra: trygvelo på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:28
Ladet til 90% en gang i sommer, 353 tkm, får nå rundt 320 tkm. Ved 50% på batteriet ligger den rundt 185 tkm, altså omtrent 370 ved 100% lading. 1 år og 20000 km kjørt.

Får også 320 tkm på 90%. At dette estimatet kan variere avhenigig av lademønster, temperatur, hvor balanserte cellene er etc. er nok helt normalt. Men at forbrukt energi pr. 10% av bar er 6.6 kWh er jo merkelig. Det vil tilsi at bar'en etter v6.0 tilsvarer bare 66 kWh. Det betyr i så fall at vi har samme sikkerhetsmargin som Nissan Leaf i topp/bunn. Den har totalt 24 kWh hvor 20 kWh (83%) er tilgjengelig. Hvis vi antar resere på 5 kWh (Leaf har nesten ikke reserve) så har vi altså 71 kWh tilgjengelig inkludert reserve. 71/85 × 100% = 83%. Kan se ut som Tesla har lagt inn mer margin i topp/bunn ja.. burde i så fall stå i release notes siden rekkevidden er redusert.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA