Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kan vi konfigurere TMX?

Startet av KrW, søndag 09. februar 2014, klokken 17:26

« forrige - neste »

sigurdi

4. November satt av, bør få nyheter da, ser av kursendringer at Aksjonærene kommer til å kreve nyheter om både X og Gigafabrikken.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Busa

Ut fra denne tråden kan man med en relativt tidlig Sig. reservasjon, regne med å konfigurere tidlig i 2015?
Vil det da si at man da må inngå kjøpekontrakt på en bil til 800k, uten at man verken har sett eller prøvd bilen?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Epleskreller

Sitat fra: Busa på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:25
Ut fra denne tråden kan man med en relativt tidlig Sig. reservasjon, regne med å konfigurere tidlig i 2015?
Vil det da si at man da må inngå kjøpekontrakt på en bil til 800k, uten at man verken har sett eller prøvd bilen?

Nei, ingen må inngå kjøpekontrakt.  Om man velger å gjøre det får man ta den risikoen.

Med Model S fikk vi en syv minutter prøvetur i en sort US sig. Det var masse som var usikkert med lading, vinterpakke, lydpakke etc.. men bestilte, det gjorde mange av oss i farger vi kun hadde sett på bilde. Slik er det å være tidlig ute..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Busa

OK, så det vil si før vi skal begynne å konfigurere her i Norge, vil en demo utgave av TMX være på plass slik at man har en hvis ide om hva man kan forvente å få?
Selve konfigureringen vil vel være det samme som en bestilling?
Jeg går også ut fra at når man konfigurerer, er prisen på det man konfigurerer på plass, slik at man vet sluttpris?
Får man info om forventet leveringstidspunkt straks bestillingen er registrert?
Betaler man noe ved bestilling (depositumet er jo betalt), eller kommer heller restbeløpet ved levering?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Henning76

Sitat fra: Busa på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:28
OK, så det vil si før vi skal begynne å konfigurere her i Norge, vil en demo utgave av TMX være på plass slik at man har en hvis ide om hva man kan forvente å få?
Selve konfigureringen vil vel være det samme som en bestilling?
Jeg går også ut fra at når man konfigurerer, er prisen på det man konfigurerer på plass, slik at man vet sluttpris?
Får man info om forventet leveringstidspunkt straks bestillingen er registrert?
Betaler man noe ved bestilling (depositumet er jo betalt), eller kommer heller restbeløpet ved levering?

Hvis man skal dømme etter hvordan det ble gjort med Model S:

* Det er ingen tillegg utover reservasjonsprisen. Denne blir videre trukket fra på kjøpsprisen ved overtakelse av bilen.
* Du får velge ønsket leveringstidspunkt, men det garanteres ikke at dette vil bli overholdt 100%. For min del avvek det i "feil retning" med omtrent 1 måned.
* Pris vises ved konfigurasjon
* Du har inntil 10-14 dager på deg etter konfigurasjon er lagt inn av deg selv til å gjøre endringer på denne. Etter denne perioden låses bestillingen, og bilen legges i produksjonskøen. Er du helt sikker på konfigurasjonen du vil ha, kan du låse med en gang for å få litt raskere levering.
* Demo-utgave kan du nok ikke regne med. Mange bestilte Model S uten noen gang å ha sett bilen, langt mindre prøvekjørt den. Vil du ha dette, må du vente til leveransene starter og Tesla i Norge har biler i butikkene med å legge inn din bestilling.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

sigurdi

Dersom jeg ikke husker helt feil, fikk de første kundene i USA bilene sine ved Eventen der en kunne prøvekjøre.
Er litt prat om dette på TMC forumet, at en event i Q1, der bilen blir lansert og de første Signaturene blir levert ut.
Jeg tror mer på en Event i Q1, der X blir lansert, en kan prøvekjøre og konfigurator og priser blir lagt ut. Sig. bilene NA produsert Mai/Juni og utlevering ASAP, Signature EU produsert i begynnelsen av Juli -levering Slutten Aug/September, Produksjons modeller USA produsert Juli, August, September, levert ut samme kvartall.
Produksjons modeller EU -produsert begynnelsen Okt levering slutten av Nov/Des.
Da får Tesla levert noen biler i Q2 og oppnår gode salgs tall for X både i Q3 og Q4.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:16
Dersom jeg ikke husker helt feil, fikk de første kundene i USA bilene sine ved Eventen der en kunne prøvekjøre.

Nei, mener du tar feil der. Det var noen "Founders cars" som ble levert ut ved en event 22. Juni 2012 - det var de første bilene utenom de som var levert til Elon selv og Blankenship (også Juni 2012). Dette var på omtrent samme tid da de første prøvekjøringene fant sted - "Get Amped" (fortsatt Juni 2012), men det var ikke samme event - om jeg altså ikke blander sammen her :)

Model S 85D

audioboy

http://www.marketwatch.com/story/teslas-model-x-could-be-delayed-morgan-stanley-says-2014-10-16

En gang etter sommerferien neste år om denne analytikeren får rett....

Jeg syntes han har ett par poeng. Hadde bilen vært testet utenfor fabrikken hadde vi visst det, og en ny bil som denne med så mye nye funksjoner må vel testes på normale veier under normale situasjoner. Og lansering av S-D så mye tidligere enn X tyder etter min mening på at de ville prøve å få noen X-holdere til å hoppe over på den.  Håper jeg tar grundig feil.
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

sigurdi

Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:39
Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:16
Dersom jeg ikke husker helt feil, fikk de første kundene i USA bilene sine ved Eventen der en kunne prøvekjøre.

Nei, mener du tar feil der. Det var noen "Founders cars" som ble levert ut ved en event 22. Juni 2012 - det var de første bilene utenom de som var levert til Elon selv og Blankenship (også Juni 2012). Dette var på omtrent samme tid da de første prøvekjøringene fant sted - "Get Amped" (fortsatt Juni 2012), men det var ikke samme event - om jeg altså ikke blander sammen her :)
Var dette bildet jeg tente på: :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8923-Model-S-Launch-Event-6-22-2012/page31

Men han er vel Founders så ser at kunder med lave VIN fikk ikke før uti September. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10078-First-experiences-with-our-Model-S-(Dadaleus-story)

Men bør gå litt kjappere denne gangen.

Men vil tro ikke konfiguratoren blir lansert før ved Eventen der Model X blir vist.
Fremdeles tror jeg på Våren 2015, og da levering slutten av Q2 for USA Sig, slutten av Q3 for Sig EU+Kina, resten av Q3 USA Prod. Slutten av Q4 - Prod EU+Kina, resten av Q4 - USA

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på torsdag 16. oktober 2014, klokken 23:52
Var dette bildet jeg tente på: :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8923-Model-S-Launch-Event-6-22-2012/page31

Men han er vel Founders så ser at kunder med lave VIN fikk ikke før uti September. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10078-First-experiences-with-our-Model-S-(Dadaleus-story)

Jepp, det var nok en "Founder" ja. Tror neppe han fikk prøvekjørt før han kjørte bilen ut av fabrikken....

Mener det var noen (ytterst) få som fikk bil i August?  Muligens også sent i Juli?  Men var i alle fall kun founders som fikk i Juni. Tenker spesielt på "Rod and Barbara" - her: http://www.teslamotors.com/forum/forums/actual-miles-charge rapporterer disse erfaringer med reell rekkevidde den 3. August. De var ikke "founders", men "spesial signature #4". (spesial = roadster eiere - de "snek" i køen ;) ) Så vidt jeg husker var dette de første eierne som postet noe om bilen på forumene.

... men nå har vi vel snakket oss ut på viddene igjen :p  Det kommer garantert til å gå kjappere med Model S :)


Model S 85D

sigurdi


Sitat fra: Amoss på fredag 17. oktober 2014, klokken 00:32
... men nå har vi vel snakket oss ut på viddene igjen :p  Det kommer garantert til å gå kjappere med Model S :)
Ja ser ut som de øker i hastighet hvert 2 år. ;-)

Men utrullingen av Model X, går nok vesentlig kjappere en Model S gjorde.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA