Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12 volts varmeovn

Startet av ravn, mandag 02. februar 2009, klokken 08:47

« forrige - neste »

ravn



Fikk meg en slik her om dagen. Plukka den opp fra Ebay for snaue 200 kr inkl frakt.
Siden den går via sigarettenner pluggen så sier det seg selv at noen tropevarme er det ikke, men for det første er den ypperlig til å gjøre vinduene isfrie uten å gå ut av bilen (den har faktisk ett håndtak for dette), og når man har fått varma bilen opp på forhånd så klarer den jo å holde en viss temperatur i kupeen.
Jeg for min del skal bruke den for å få litt forhåndslunk i bilen, da det innebygga varmeapparatet i rangeren ikke har timer.

Overaska meg også at viften i denne ovnen er så å si lydløs.
Men selv om jeg var meget skeptisk på forhånd så har slike 12 volts varmeovner noe for seg, uten å belaste så alt for mye. Vet Biltema og co også har slike, uten at jeg har testet dem.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

#1
Problemet er vel først og fremst det høye strømforbruket sigarettuttaket blir belastet med.

Biltema sin versjon er nokså lik, med keramisk varmeelement.

Think bygget om sin til en enkel utladekrets, der målet var å lage en utladekrets som kobles over enkeltblokker uten extern tilførsel av styrestøm, og med spenningstyrt utladestopp. Den funker som bare det og drar ca 7 A ned til 4,65 volt.

Grei å ha ved mangel på mer "profft" utladeutstyr.

Bildet viser Think sin modifiserte Biltema versjon i fed med å lade ut en blokk.  Der er en viss hysterese i spenningsføleren, så blokka må ha minst 6,3V for at utladeren skal starte. Deretter er det bare å trykke på startknappen, og blokka tømmes for strøm på en skånsom måte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ravn

Ser ikke ett problem med å belaste sigarettuttaket så lenge den er dimensjonert for det.

Resten av posten din skjønnte jeg ikke noe av :)
Men må da være bedre å belaste 12volts batteriet med noen få ampere, enn å belaste fremdriftsbatteriet ekstra? Det er jo tross alt ikke trinnløst trekk fra varmeovnen, så et jevnt lavt trekk vil i mitt hode være bedre enn ujevnt høyt trekk?

Uansett var den genial til å få bort isen fra rutene uten å stå utenfor :)

Edit: Ahh du hadde skrevet mer innen jeg trykket lagre.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

bosonic

Sitat fra: ravn på mandag 02. februar 2009, klokken 09:27
Men må da være bedre å belaste 12volts batteriet med noen få ampere, enn å belaste fremdriftsbatteriet ekstra?

Uansett hvordan du snur og vender på det så kommer energien til denne 12V varmeovnen fra fremdriftsbatteriet med et ekstra energitap i DC/DC converteren som må lade 12V batteiret.

Den beste løsnsingen er nok som på Think'en; å drive varmeelementet direkte fra fremdriftsbatteriet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. februar 2009, klokken 09:20
Think bygget om sin til en enkel utladekrets, der målet var å lage en utladekrets som kobles over enkeltblokker uten extern tilførsel av styrestøm, og med spenningstyrt utladestopp. Den funker som bare det og drar ca 7 A ned til 4,65 volt.

Grei å ha ved mangel på mer "profft" utladeutstyr.

Bildet viser Think sin modifiserte Biltema versjon i fed med å lade ut en blokk.  Der er en viss hysterese i spenningsføleren, så blokka må ha minst 6,3V for at utladeren skal starte. Deretter er det bare å trykke på startknappen, og blokka tømmes for strøm på en skånsom måte.

Smart som bare pokker 8)

Det er lett å spore av når en svarer på innlegg, men vi har jo han ilmarw som ordner opp.....
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#5
Vi får be om opprydding, og legge innlegget mitt under avansert/reperasjoner/ Enkel 6V utladekrets. :-[

Moderatoredit: Lar det ligge foreløpig, ser ikke helt hvordan det er lett å splitte opp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. februar 2009, klokken 09:20
Biltema sin versjon er nokså lik, med keramisk varmeelement.
Hadde en Biltema versjon for mange år siden som jeg brukte til å fjerne dugg fra bakruta på en fossilbil, i mangel av varmetråder. Tror den bare hadde motstandstråd i varmeelementet. Den trakk ca 10A og var ikke spesiellt effektiv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Biltema har en bedre versjon i dag, elegant design, med keramisk element. Den har også et fint tidsur. MEN VIFTA BRÅKER MYE
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA