Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser service Trillingene

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:40

« forrige - neste »

erik e

Løsning. Flytt " komma" en plass frem= 122,- kr.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

toreanderson

Tok 2. års service på min iOn hos Bertel O. Steen på Økern. Skifta ikkje kupéfilter. Fekk i same slengen forbremsene skifta på fabrikkgarantien (dei hadde utvikla subbelydar grunna korrosjon).

Total pris avtalt på førehand var kr 3.918,- men det vart av ein eller anna grunn utregna i kassa til kr 3.917,- i staden.

I tillegg betalte eg med Ikano Visa-kredittkort (sjå http://ikanovisa.no/rabattprogrammet/maanedsrabatter/oktober) og fekk dermed 6% rabatt. Servicen endte altså opp med å koste meg kr 3.681,98 alt i alt.

Stjerneglis

#107
5 års/100 000 km service på vår 2011 modell hos MF Asker denne uka: 4388,-
Prisen inkludert skifte av girolje, friskluftfilter og batteri i nøkler. Vindusviskergummi levert løst i bilen (skifter selv senere).

Batterisjekkrapport: 41.1 Ah (batterikapasitet), 6591h (CPU) og 97.5% (kontrollparameter for ladestatus)
km stand: 68335 km.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

psyfoon

1.års service i-miev uten bytte av pollenfilter: 2.995kr inkl. batteri nøkkel og 4 liter spylevæske hos Bilcentrum Trondheim.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

65lars

#109
Hmm - ingen Service spørsmål siden november?
:)
Men har selvfølgelig mange spørsmål, jeg for det meste må svare på selv.

Servicesjefen hos forhandler hvor jeg kjøpte bilen, Bilsenter A/S i Fredrikstad, er veldig imøtekommende når det kommer til spørsmål jeg har.

Jeg har lest igjennom instruksjonsboken, og "Servicehefte og Garantier" men finner ingen ting om at bilen må på Service minst hvert år, eller at bilen må på service innen x-kilometer.  Hva om bilen gikk kun 10 km siden jeg kjøpte den,  --- må den fremdeles på service?

Fikk mye god info fra ham, her er noe av det:
"Vi kan starte med en oversikt over hva servicer koster pr i dag. Dette er regnet ut ifra dagens priser så dette vil nok mest sannsynlig forandre seg i løpet av 3 år."

1 årlige 3150,-
2 årlige 5450,-
3årlige 3150,-

Jobber med saken.  Elsker dette emnet, folkens!

Lagt til dagen etter:
I går sendte han meg en 1 siders .pdf fil, på dansk, som heter "Vedligeholdelsesplan" hvor det står at bilen må på service hvert 15.000 km / 1 år.   HEI!
Gjelder det om bilen har kjørt 5 km?  Eller i mitt tilfelle, 2500?  Det mer jo noe som ikke stemmer her!  :)
Trilling, bestilt KIA

PionerThink

2-årig service på i-Miev hos Motorforum Kristiansand ved 50 000 km. Verkstedet smørte opp bremsene, skiftet batteri i nøkkel og tok kontroll av fremdriftsbatteri + noen andre småting. De skiftet kupefilter(selv om jeg sa det ikke trengtes pga gjør det selv), og fylte spylervæske på en ganske full tank for 25 kr. Siden kupefilter kostet 435,- og spylervæske 25,- så gidder jeg ikke å krangle på det :-\ Hele herligheten kom på 4 425,- og når de hadde forespeilet ca.4 200,- så var ikke det så galt syntes jeg :o
Motorforum mente at klosser og skiver var såpass slitt at jeg burde skifte til neste service ved 70 000 km blir det vel? Ikke helt unaturlig vil jeg tro, så regner med jeg gjør det selv innen EU-kontrollen som skal være før januar 2018.
Ellers gikk verkstedet over bilen grunnet utgang av garanti nå i mai 2017, og de ville skifte brakett til AC-pumpe, ratt pga sprekker øverst, og i tillegg bryter for gearindikator(har ikke fått start på bilen, eller startet lading annenhver gang i det siste pga denne bryteren fusker)
Står på faktura at jeg skal inn igjen 6/2 for reklamasjon, så da antar jeg dette med gearindikator også er garantisak?
Syntes uansett at det var flott at de tok tak i disse punktene før garantien utløper, og ellers god service selv om de ikke fikk med seg at jeg sa de kunne droppe kupefilter og spylervæske :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

OK, Jeg bør sjekke ut den lokale MF forhandleren.
Men - er der en Jurist i dette forumet? ???

Bilen jeg har ble først registrert - til fohandler - 15. november 2015, og brukt som en Demo-bil.
Jeg kjøpte den 24 februar, 2016, og overtok den den 4. april, 2016. 
(Betalingen tok litt tid...)

Når går "garantien ut" for meg?  15 november 2015?
Nei, tror ikke det.  Bilen tilhørte Bilsenter AS til 24 februar, 2016.

Må jeg da ta den inn til service, før 24. februar 2017, med kanskje 2700 km på seg, for å beholde garantien?  Eller kan jeg vente til 4 april, 2017, ett år etter at jeg overtok bilen - som da vil kanskje ha under 3.000 km på seg.

Man undres... :)
Trilling, bestilt KIA

AmocoCadiz

Sitat fra: 65lars på mandag 30. januar 2017, klokken 18:00
OK, Jeg bør sjekke ut den lokale MF forhandleren.
Men - er der en Jurist i dette forumet? ???

Bilen jeg har ble først registrert - til fohandler - 15. november 2015, og brukt som en Demo-bil.
Jeg kjøpte den 24 februar, 2016, og overtok den den 4. april, 2016. 
(Betalingen tok litt tid...)

Når går "garantien ut" for meg?  15 november 2015?
Nei, tror ikke det.  Bilen tilhørte Bilsenter AS til 24 februar, 2016.

Må jeg da ta den inn til service, før 24. februar 2017, med kanskje 2700 km på seg, for å beholde garantien?  Eller kan jeg vente til 4 april, 2017, ett år etter at jeg overtok bilen - som da vil kanskje ha under 3.000 km på seg.

Man undres... :)
Du bør vel spørre noen forskjellige merkeverksted direkte.
-Jeg opererer med og har hørt at service +- 2 måneder "over tiden" ikke er noe problem,
men begynner det å gå over 2 mån kan det bli tvilstilfeller.
Men her er det nok mye lokale variasjoner på goodwill.

65lars

Jo, og takk skal du ha, jeg skal undersøke litt.
Samtidig synes jeg at der er helt villt - at fohandler. og produsent, kan forlange at garantien går ut, dersom man ikke tar bilen inn til service innen 12 måneder, --- selv om den kun har gått 5 km.  Eller i mitt tilfelle, 2500 km.
:)
Noko er gæli, her
:)
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på mandag 30. januar 2017, klokken 18:00
OK, Jeg bør sjekke ut den lokale MF forhandleren.
Men - er der en Jurist i dette forumet? ???

Bilen jeg har ble først registrert - til fohandler - 15. november 2015, og brukt som en Demo-bil.
Jeg kjøpte den 24 februar, 2016, og overtok den den 4. april, 2016. 
(Betalingen tok litt tid...)

Når går "garantien ut" for meg?  15 november 2015?
Nei, tror ikke det.  Bilen tilhørte Bilsenter AS til 24 februar, 2016.

Må jeg da ta den inn til service, før 24. februar 2017, med kanskje 2700 km på seg, for å beholde garantien?  Eller kan jeg vente til 4 april, 2017, ett år etter at jeg overtok bilen - som da vil kanskje ha under 3.000 km på seg.

Man undres... :)

"Den biologiske klokke" begynner å tikke fra den dagen bilen førstegangsregistreres - altså 15.november 2015.
Service: da bilen din har kjørt så få km - og alt virker som det skal, ja da hadde jeg drøyd servicen til bilen fyller to år. Da kan det godt skiftes pollenfilter(dette gjør du enkelt selv), og bremsevæske er det også mange som påpeker MÅ skiftes. Den MÅ ikke skiftes, særlig ikke på en liten elbil som kjøres lokalt uten nevneverdig pedalbremsing. Det som BØR ettersees er bremsene foran. Klosser setter seg fast og bør tas ut for litt puss og stell. Ingen heksekunst da det dreier seg om å skru ut og inn én skrue når hjulet er av.
En 2 årsservice inkluderer også en batteritest der det tappes ned og lades opp for kontroll. Greit å få med seg.
Flere og flere uavhengige verksteder utfører service på elbiler. Du har i teorien de samme "rettigheter" mtp garantier som ved et merkeverksted så fremt de utfører servicen ihht citroen's retningslinjer/serviceskjema. Sjekk opp litt rundt. Betale over 5.000,- er drøyt. Ville nok heller spandert en understellsbehandling med f.eks lanolinolje (Funderud Antirust), og servicen på et "rimeligere" sted. Forresten også viktig å få tatt en skikkelig rustkontroll av karosseriet før bilen fyller tre år pga garanti. Se også nøye på armen som holder vinduspusseren. Har veldig lett for å bli rust på den. Klag - og du får ny på garanti!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

#116
Tusen takk, Mister Z - for et veldig fornuftig svar.
Og at du tar deg tid ut fra BMW forumet for å svare på dette.
Håper den nye bilen overgår forventningene! 
(Jeg skal ta meg en tur "bort dit" en av dagene... :-)


(Jeg har lest hele dette emnet et par ganger også.)
Skal sjekke bremsene og klossene når jeg skifter til sommerhjul igjen.
Kan sjekke bremseveske selv, og leser om alle de tingene de vil gjøre på ett-års servicen her. :-)

Venter nok til to-års service, men skal ta meg en tur ut til forhandler å snakke litt med service-sjefen, få klarlagt hva han meneer om "garantier".  Går garantien på batteriene ut siden jeg ikke tok den til service før 15.11.16?  For eksempel.
:-)

Men hei, jeg lærer fremdeles.  Varme-apparatet virker jo alldeles utmerket, etter 5-10 minutter er det varmt og frontruta er isfri, setter tilbake til null, og det kostet meg bare et par km... :laugh:


Og PS:  Det står i manualen at å høytrykk-spyle bilen under er absolutt Verboten!  Men når våren kommer, gjør jeg nok det, deretter tar jeg den litt senere til et lokalt verksted jeg fant, som gir den understellsbehandlingen du nevner.
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på søndag 05. februar 2017, klokken 15:16
Tusen takk, Mister Z - for et veldig fornuftig svar.
Og at du tar deg tid ut fra BMW forumet for å svare på dette.
Håper den nye bilen overgår forventningene! 
(Jeg skal ta meg en tur "bort dit" en av dagene... :-)


(Jeg har lest hele dette emnet et par ganger også.)
Skal sjekke bremsene og klossene når jeg skifter til sommerhjul igjen.
Kan sjekke bremseveske selv, og leser om alle de tingene de vil gjøre på ett-års servicen her. :-)

Venter nok til to-års service, men skal ta meg en tur ut til forhandler å snakke litt med service-sjefen, få klarlagt hva han meneer om "garantier".  Går garantien på batteriene ut siden jeg ikke tok den til service før 15.11.16?  For eksempel.
:-)

Men hei, jeg lærer fremdeles.  Varme-apparatet virker jo alldeles utmerket, etter 5-10 minutter er det varmt og frontruta er isfri, setter tilbake til null, og det kostet meg bare et par km... :laugh:


Og PS:  Det står i manualen at å høytrykk-spyle bilen under er absolutt Verboten!  Men når våren kommer, gjør jeg nok det, deretter tar jeg den litt senere til et lokalt verksted jeg fant, som gir den understellsbehandlingen du nevner.

Bare hyggelig! BMW'n er en ny verden der jeg i disse dager kjører ca 20 mil med 18 varme i bilen. Dog, jeg hadde fire supre år i trillingen min - den er og blir genial til sitt bruk!

Spyl bilen din under, du! Det er som regel ikke brutalt høyt trykk på disse selvvask-spylerne - og det tåler den! Viktig å få spylt bort dette fæle saltet som gjør hjulopphenget brunt og stygt så raskt. Grunnet vaskeplass på jobb, ble min bil spylt under opptil flere ganger i uken, men jeg kjørte jo daglig i den verste saltsørpa vi har her i landet. Uansett skader ikke spyling med moderat trykk bilen. Derimot blir den glad for å slippe saltets tæring.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:52
Det som BØR ettersees er bremsene foran. Klosser setter seg fast og bør tas ut for litt puss og stell. Ingen heksekunst da det dreier seg om å skru ut og inn én skrue når hjulet er av.
Støtter den! Vi har to elbiler, en Leaf og en i-MiEV. Det er i-MiEV vi har hatt bremseproblemer med og som har størst behov for ettersyn av bremser av disse. Av den enkle grunn at den regenererer selv med fullt batteri. Leaf mister regenerering når batteriet er ladet fullt, eller det er kaldt, så da brukes bremsene i større grad.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

alda

Har min bil på 2-års service idag, utan spolarvätskapåfyll och byte av pollenfilter.

Har inte bett om pris på det, men Bøhm Auto på Kalbakken var billiga på 1-års service, så räknar med att priset blir acceptabelt. Med tanke på att man som kund där fick ett gavekort på 1000 kroner tidigare i vinter, så blir det oavsett bra pris totalt  ;D
De skal bland annat kolla värmeapparaten, en fläkt som lagar lite för mycket oljud där.... Får se om det blir byte eller om den bara sitter lite löst. Garantisak.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA