Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser service i3

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:39

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Fatter ikke hvordan dette får i3 til å bli billigst i drift. Listen viser jo klart e-Up er rimeligst. Den bruker riktignok rundt 1,6 kWt i snitt / 10 km, men forsikringen er mye rimeligere grunnet anti kollisjon system og nettop rimelige blikkplater. Vi betaler f.eks 1979 NOK for full kasko med 75% over 11 år.

Skal vi teste forbruk stiller jeg gjerne med Think Classic ombygget til Litium. Da lukter vi på 1 kWt / 10 km totalforbruk fra stikkontakt til kjørt distanse. Synd nye biler ikke kan matche gode gamle Think. ;D

Classic Think ville også kommet utrolig gunstig uttav resten av sammenligningen. Først og fremst vil den neppe trenge disse delene i det hele tatt da den omtrent popper ut igjen uten skader etter en kollisjon. Vi betaler 554 kr i året i forsikring, da bilen er verdiløs* og ikke trenger kasko, og brukte deler er lagervare overalt i form av delebiler til huggepris. (*Kun batteriet som egentlig har en verdi)

Regner derfor at driftskostnadene jeg har på Classic think inkludert forsikring, årsavgift og EU ligger på rundt 100 kr / måned. Noen bedre?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: moby666 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 15:16
Ser ikke helt poenget med denne sammenligningen. Har hatt bil i 25 år og aldri kjøpt noen av de delene som står nevnt. Hvis noen av disse delene har blitt byttet har det vært en forsikringssak og da spiller det ikke så stor rolle om en frontrute koster 4 eller 8000.
Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:53

Har heller ikke byttet disse delene. Klart det betyr noe da forsikringen din og min blir dyrere. Tror du ikke det?

moby666

Eneste jeg pleier å bytte av slitedeler er dekk, og der tipper jeg i3 er dyrest med sine pizzakuttere...

02jan


Delene i listen er høyest relevante. Når uhellet er ute, i beskjeden grad. Steinprut, påkjørsel bakfra, parkeringskade o.l så er det nok disse som er mest utsatt.

Når bare disse delene koster 25 % av en bil - og kommer betaling for arbeide , så blir det fort kostbart for eier og forsikringsselskap.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

bromm

Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 09:18
Eneste jeg pleier å bytte av slitedeler er dekk, og der tipper jeg i3 er dyrest med sine pizzakuttere...
Her prisen for "pizzakutterne", moby666 : http://www.tirendo.no/bridgestone-ep-500-ecopia-*-155-70-r19-84q-44852.html Dette er helt normal pris for dekk. Jeg ser forøvrig at Kia tar seg betalt 13.023 kr for vinterdekk til Kia Soul. BMW vinner nok en gang med 12.000 for fullt sett til i3  ::)

Du ser ut til å være en "antagelsenes mann" - sjekk fakta før du poster heretter ;)

bromm

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. april 2015, klokken 07:47
Regner derfor at driftskostnadene jeg har på Classic think inkludert forsikring, årsavgift og EU ligger på rundt 100 kr / måned. Noen bedre?
Siden du først er i gang så kan du vel skryte litt av drftskostnadene til din "Bosch Rotax 43 og 37 Lithium ion gressklipper" også - de må jo være ekstremt lave  ;)

Men du har nå i det minste skaffet deg en eUP, da - det begynner jo i det minste å ligne på en bil ;)

moby666

#36
Hvordan vinterdekk er mulig å få til i3? Prisen på kia gjelder nokian r2 eller contentinental. Synes de er greit å kunne velge mellom mange forskjellige dekk, noe jeg ikke kunne da jeg hadde c-zero og jeg antar også gjelder i3


Sitat fra: bromm på onsdag 01. april 2015, klokken 09:50
Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 09:18
Eneste jeg pleier å bytte av slitedeler er dekk, og der tipper jeg i3 er dyrest med sine pizzakuttere...
Her prisen for "pizzakutterne", moby666 : http://www.tirendo.no/bridgestone-ep-500-ecopia-*-155-70-r19-84q-44852.html Dette er helt normal pris for dekk. Jeg ser forøvrig at Kia tar seg betalt 13.023 kr for vinterdekk til Kia Soul. BMW vinner nok en gang med 12.000 for fullt sett til i3  ::)

Du ser ut til å være en "antagelsenes mann" - sjekk fakta før du poster heretter ;)

pberg

P.t. er det vel bare Bridgestone og Nokian som leverer vinterdekk til i3. Sommerdekk er vel kun Bridgestone.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

cra

Det hadde vært mer interessant om de i tillegg hadde tatt med noen sammenlignbare fossilbiler. Greit nok at man kan sammenligne hvilke elbiler som har dyrest deler, men det hele virker som det er satt opp for å få det til å virke dyrere med elbil enn fossilbil.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bromm

Sitat fra: cra på onsdag 01. april 2015, klokken 11:36
Det hadde vært mer interessant om de i tillegg hadde tatt med noen sammenlignbare fossilbiler. Greit nok at man kan sammenligne hvilke elbiler som har dyrest deler, men det hele virker som det er satt opp for å få det til å virke dyrere med elbil enn fossilbil.  :P
Tror du må se litt nærmere på bildene - det er tatt med en helt vanlig Golf helt til høyre på det siste bildet (i hvitt felt)... Den ender opp med en totalkost på  25.956 kr for alle delene (altså ca. 2500 kr mer enn en BMW i3).

bromm

Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 11:00
Hvordan vinterdekk er mulig å få til i3? Prisen på kia gjelder nokian r2 eller contentinental. Synes de er greit å kunne velge mellom mange forskjellige dekk, noe jeg ikke kunne da jeg hadde c-zero og jeg antar også gjelder i3
Vel, nå har det seg slik at Bridgestone har fått oppdraget med å spesialutvikle dekk spesielt for BMW i3 for å få absolutt best mulig egenskaper for rullemotstand, energitap ifm. deformation, aerodynamikk og maksimalt grep. Her er det som Bridgestone selv sier om den helt nye Ologik-konseptet (eller pizzakuttere som du kaller det):
SitatCombining a large diameter with a narrow tread pattern has several advantages. While the tread on smaller diameter tyres is typically inclined to excessive movement or "deformation" during driving, the larger diameter and higher belt tension significantly reduce tyre deformation and therefore conserve energy that is otherwise lost through internal friction which helps to reduce rolling resistance. By the same token, the narrow tread concept improves aerodynamics. The most spectacular achievement, however is that these improvements do not involve a trade-off in terms of safety. The tyre's long contact patch (relative to its narrow width),  revolutionary tread design and compound still ensure outstanding grip in both wet and dry conditions.
Les gjerne mer om det her: http://www.bridgestone.eu/corporate/press-releases/2014/01/bridgestones-ologic-technology-hits-the-road/

Dette er altså noe vi ønsker på en slik bil og ikke noe du vil gå bort ifra hvis du kjenner til bakgrunnen. Du kan gjerne lage en egen tråd om "valgfrihet for dekk på Elbiler", men her i denne tråden kan du kanskje slakke av med denne dekkdiskusjonen - den handler nemlig om priser (kostnader) på service og deler for BMW i3...

LKA

Det virker ikke som Bavaria er veldig ivrige til å selge serviceavtaler på i3. Jeg måtte spør etter dette flere ganger men fikk til slutt svar om at jeg kunne kjøpe dette ved første service og at prisen da var 4929,- for 100 000 km/5 år. Spørsmålet er om jeg skal satse på at prisene holder seg så lave eller om jeg skal kjøpe dette allerede nå? Med årlig kjørelengde på ca 30 000 km så er det ingen tvil om at jeg får utnyttet denne avtalen godt.

bromm

#42
Sitat fra: LKA på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:22
Det virker ikke som Bavaria er veldig ivrige til å selge serviceavtaler på i3. Jeg måtte spør etter dette flere ganger men fikk til slutt svar om at jeg kunne kjøpe dette ved første service og at prisen da var 4929,- for 100 000 km/5 år. Spørsmålet er om jeg skal satse på at prisene holder seg så lave eller om jeg skal kjøpe dette allerede nå? Med årlig kjørelengde på ca 30 000 km så er det ingen tvil om at jeg får utnyttet denne avtalen godt.
Nå ønsker jo de fleste å vente med betalingene sine lengst mulig ;) Men du får helt klart tegnet og betalt avtale lenge før det første service-besøket hvis du absolutt ønsker det (men gå på verkstedet, for det er den avdelingen som styrer disse avtalene). Prisene er fastsatt og gjelder hele garantitiden med mindre det skjer noe helt drastisk i mellom € og NOK. Det at BMW tillater kunden å vente til første servicebesøk med å tegne avtale tror jeg de er ganske alene om i Norge, og det beviser jo at de tar garanti-ordningen sin på alvor  :D

LMOR

Prisene er basert på erfaringstall, og kan endres. Men jeg har spart penger på å vente, på min andre bil. Du betaler alltid gjeldene pris mellom avtalen du har og ny avtale.
Men hvis du som meg vil ha en pluss avtale, så inkluderer den vindusviskere hvert år, og da må du jo kjøpe avtalen innen 1 år.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

havarka

Er det noen som har hatt i3en på service og kan si noe om hvor mye de betalte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA