Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser service i3

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:39

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

bromm

#16
Ny sak på VG+ i dag med tittelen "Rådyre deler til Elbiler": http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341

BMW i3 gjør det svært bra på en 4. plass (av 11), og bekrefter dermed at de totale driftskostnadene er en av de desidert laveste, hvis man også regner inn selve service-prisene hvor den ligger på klar førsteplass  :D

Siden i3 også har det klart laveste forbruket (kWh/100km), noe som av EPA er rekord-rated til 124 MPGe (e = ekvivalenten som gjør elbiler sammenlignbare med fossilbiler) så er den herved Norges garantert rimeligste bil i drift  ;D ;D ;D

LMOR

Hvis en tar med Service prisene (pakke) så vinner vel i3 med glans?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moby666

#18
Ser ikke helt poenget med denne sammenligningen. Har hatt bil i 25 år og aldri kjøpt noen av de delene som står nevnt. Hvis noen av disse delene har blitt byttet har det vært en forsikringssak og da spiller det ikke så stor rolle om en frontrute koster 4 eller 8000.

Men hyggelig at i3 gjør det bra i en test :)

Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:53
Ny sak på VG+ i dag med tittelen "Rådyre deler til Elbiler": http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341

BMW i3 gjør det svært bra på en 4. plass (av 11), og bekrefter dermed at de totale driftskostnadene er en av de desidert laveste, hvis man også regner inn selve service-prisene hvor den ligger på klar førsteplass  :D

Siden i3 også har det klart laveste forbruket (kWh/100km), noe som av EPA er rekord-rated til 124 MPGe (e = ekvivalenten som gjør elbiler sammenlignbare med fossilbiler) så er den herved Norges garantert rimeligste bil i drift  ;D ;D ;D

moonbuggy

Sitat fra: moby666 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 15:16
Ser ikke helt poenget med denne sammenligningen. Har hatt bil i 25 år og aldri kjøpt noen av de delene som står nevnt. Hvis noen av disse delene har blitt byttet har det vært en forsikringssak og da spiller det ikke så stor rolle om en frontrute koster 4 eller 8000.

Men hyggelig at i3 gjør det bra i en test :)
Tja, det slår helt sikkert ut på forsikringspriser også. I tillegg til skadehyppighet.  :D

moby666

Mulig det, betaler 2900 for full kasko, bilekspert og fri km for min Soul. Tror Eup blir vesentlig billigere å forsikre

bromm

Sitat fra: moby666 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 16:07
Mulig det, betaler 2900 for full kasko, bilekspert og fri km for min Soul. Tror Eup blir vesentlig billigere å forsikre
Du betaler nok forsikring som er bygget på priser for Soul med forurensingsmotorer tenker jeg ;) Når forsikringsselskapene får tak i denne informasjonen så kommer nok opp-justeringen...

Jan-Børre Olsen

Er vel verdt å merke seg her at mens feks en eGolf kun har LED hovedlys uansett utgave så har en Leaf kun simpel H4 halogen hovedlampe på billigste modell. At den ikke koster rare greia sier seg selv. Det som overrasker litt mer er at baklampene på de fleste biler er såpass billige til tross for LED. Hva Mitsubishi tenker med når de priser hovedlampen til 20000,- hadde vært morro å visst. Adaptive LED lys koster mindre enn det der.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:53
Ny sak på VG+ i dag med tittelen "Rådyre deler til Elbiler": http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341

BMW i3 gjør det svært bra på en 4. plass (av 11), og bekrefter dermed at de totale driftskostnadene er en av de desidert laveste, hvis man også regner inn selve service-prisene hvor den ligger på klar førsteplass  :D

Siden i3 også har det klart laveste forbruket (kWh/100km), noe som av EPA er rekord-rated til 124 MPGe (e = ekvivalenten som gjør elbiler sammenlignbare med fossilbiler) så er den herved Norges garantert rimeligste bil i drift  ;D ;D ;D
Klart lavest forbruk kan vel taes med en klype salt? Utfra tallene dere selv presenterer som snittforbruk for bilene deres ligger det temmelig lik min Leaf på rundt 1,7kWt pr mil nå på vinteren og 1,4-1,5 på sommeren. Akkurat det overrasker meg litt siden i3 har helt vannvittig smale dekk som nesten burde rulle av seg selv, lettere bil osv.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

LMOR

Jeg har kjørt Leaf og i3 nesten samme dag under samme forhold. Leaf bruker mer strøm, og du kan stole på EPA.
Det du ikke kan stole på er hva bilen din sier. Vil overraske meg hvis Leaf har bedre kontroll på forbruket, når rekkeviddeestimatoren er så dårlig.
Problemet rundt at ikke alt forbruket er med gjelder alle biler.
Da blir det feil å sammenligne det vi beregner som totalen med det bilen din viser deg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#25
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 16:54
Klart lavest forbruk kan vel taes med en klype salt? Utfra tallene dere selv presenterer som snittforbruk for bilene deres ligger det temmelig lik min Leaf på rundt 1,7kWt pr mil nå på vinteren og 1,4-1,5 på sommeren. Akkurat det overrasker meg litt siden i3 har helt vannvittig smale dekk som nesten burde rulle av seg selv, lettere bil osv.
Dette handler vel helst om service/deler så denne diskusjonen burde vært et annet sted, men hvis du virkelig tror at Leaf (som selv med større, men mye tyngre batteri) klarer å hevde seg med forbruket på BMW i3 (som er nede i under 1 kWh pr mil på sommeren), så tar du desverre feil. Dette vet vi fra praktiske tester som flere av oss har gjort, og den mest omfattende testen, EPA, som begge bilene har vært igjennom beviser det samme:

EPA rating BMW i3 = 124 MPGe (dette er verdens høyeste tall målt på uansett biltype/drivstoff)
EPA rating Leaf 2014 = 116 MPGe (2011 hadde 99 MPGe)

PS! Dere må sørge for å få kalibrert speedometerne på de derre Leafene - jeg kjørte nylig forbi en Leaf i en tunell, og da la jeg merke til at Leafen viste 68 km/t mens jeg altså dro forbi i 58 km/t. BMW i3 viser ca. 3 km/t for mye i det området, så det må vel bety at Leafen viste godt over 15 km/t for mye... Ikke rart at forbrukstallene blir gode når kilometerne ruller så fort på telleren ;)

Jan-Børre Olsen

Speedometeret viser ganske nøyaktig 10% feil på Leaf.
Angående forbruket så bruker jeg bare de tallene jeg ser og sammenligner med de tallene dere ser. Setter man de opp mot hverandre så er de ganske like med en liten fordel til i3. Jeg legger ikke noe mer i dét. Fanboy dagene mine er over for lenge siden og føler ikke noe behov for å snakke Leafen opp og fram framfor andre elbiler, jeg synes bare påstanden om at i3's fantastiske gode forbruk og relativ lave delekostnader ble feil. I praksis er forbruket veldig likt. Folk kjører Leafen helt ned mot 1,1kWt/mil uten at jeg skjønner hvordan de klarer det. Jeg ligger på rundt 1,4 kWt/mil på sommeren og da kjører jeg ganske normalt.
GOM på Leaf er veldig simpel og bruker ikke annet enn tallene fra de siste km til å beregne antatt rekkevidde. Kjører man opp en lang bakke vil tallet stupe. Egentlig er den totalt nytteløs siden terrenget varierer så mye her til lands. Forbruket kan man lese av enten via Carwings eller ved å bruke Leaf spy og begge viser vel faktisk forbruk av strøm og ikke antatt forbruk. At speedometer viser 10% for lite betyr ikke at tripteller viser feil. Det er vanlig med feilvisning av speedometer mens tripteller har tatt høyde for det og er korrekt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

LMOR

Poenget er vel at når speedometeret er feil, er også forbruksmåleren høyst sannsynlig feil som på nesten alle biler. Har ikke noe med fanboy å gjøre. BMW er lenge hatt riktigere fartsmåling, tankfyllingsmåling, forbruksmåling osv. Dermed kan en ikke sammenligne.

Jeg hadde en Passat for ikke lenge siden som konsekvent ga meg 10% lavere forbruk enn jeg reelt hadde. BMW diesel bilen er så godt som 100% riktig.

På en elbil er det i tillegg vanlig å sløse bort strøm til oppvarming når du står i ro. Når mitt gjennomsnitt kommer opp i 16 så er det på grunn av flere slik forbruk gjennom dagen. Dette er normalt ikke med i beregningene, men er med i siste SW på i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#28
Faen, jeg skulle aldri ha dratt inn det "laveste forbruket" og den "største energieffektiviteten" sammen med det som denne tråden handler om - dvs. den billigste servicen og de fjerde beste delekostnadene  :o

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:22
Faen, jeg skulle aldri ha dratt inn det "laveste forbruket" og den "største energieffektiviteten" sammen det som denne tråden handler om - dvs. den billigste servicen og de fjerde beste delekostnadene  :o
Selv den beste kan gjøre feil. Litt utypisk deg dette bromm. De som vil kommentere energiforbruket til i3, finner en tråd ikke så langt unna denne :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA