Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Desember 2014 eller februar 2015

Startet av Guybrush, tirsdag 30. september 2014, klokken 07:07

« forrige - neste »

Guybrush

Noen grunn til å vente til februar/mars kontra desember?

Er det noen sjanse å få noe nytt "kult" da?
Nye seter ACC osv.
Er 2015 enklere å selge om X antall år, enn en 2104?

Espen Hugaas Andersen

Det at bilen blir en 2015 kan ha *litt* betydning på sikt, da man kan havne på riktig side av enkeltpersoners grenser for søk etter bil, men trolig er dette fullstendig minimalt.

Og jo lengre du venter jo bedre blir bilen du får levert, men det vil ikke være noen fast grense ved slutten av året der noe endrer seg. Det er fortløpende oppdateringer helt uavhengig av hvilken måned det er. Jeg ville kanskje ventet et par uker før jeg bestilte; ACC, blindsonevarsling, autobrems er like rundt hjørnet. Om man bestiller nå får man trolig dette med, men det kan være greit å vente til man er sikker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Asarin

Jeg er enig med Espen. Trolig er alle disse systemene med på samtlige biler som lages nå, men siden vi ikke har fått de over til Norge enda (transport tar jo noe tid) så har vi det ikke 100% bekreftet.

Så om du kan vente i et par måneder, og de nye systemene frister, så ville jeg nok ventet til de er bekreftet av Tesla.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Cato76

#3
Det kommer alltid noe bedre...

Venter du til februar 2015 så kommer sikkert nyheten om at det kommer tilhengerfeste som ekstrautstyr til sommeren - venter du til sommeren igjen, så kommer nyheten om at AWD kommer til vinteren - så kommer nyheten om at en får 3D skjerm til sommeren igjen - så kommer det 200kW batteri til vinteren igjen - så kommer bilen med vinger til sommeren - så kommer bilen på skinner - så kommer den usynlig utgave av TMS - så kommer.......

Så venter du til 2018 så får du en usynlig bil som flyr og lander på skinner, med en rekkevidde på 1200 km (og med en campingvogn på slep)  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Asarin

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 30. september 2014, klokken 09:32
Det kommer alltid noe bedre...
...

Joda, men om fyren synes ACC er superviktig - så kan det likevel være en idé å vente litt, siden det er ganske sikkert at Tesla ruller dette ut nå om dagen.

Ellers er jeg enig.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Pompel

Jeg ville også ventet litt om ACC er veldig viktig. Jeg hadde egentlig tenkt å vente på dette selv også, men måtte bestille i sommer fordi jeg ville ha den til jobb-bytte i oktober (ny jobb i morgen!). Nå ble min forsinket så den planen gikk litt vasken.

Rykter sier at alle biler som kommer ut fra produksjon for tiden har sensorene til ACC, m.m og jeg håper at min også får det som nettopp gikk i produksjon, men vi har ingenting bekreftet fra Tesla selv enda.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

toppi

Vanligvis så opererer jo bilmerkene med årsmodeller, og dette kan leses ut fra chassisnummeret.
2015 modellene kommer gjerne tidlig høst 2014, osv.
Hørt at Tesla ikke opererer med årsmodeller, men noen som vet om man kan lese noe tilsvarende ut fra chassisnummeret til Tesla?
Om ikke årsmodell, så ligger det kanskje info om "ny" utgave i chassisnummeret når større forandringer er gjort?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

Sitat fra: toppi på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:58
Vanligvis så opererer jo bilmerkene med årsmodeller, og dette kan leses ut fra chassisnummeret.
2015 modellene kommer gjerne tidlig høst 2014, osv.
Hørt at Tesla ikke opererer med årsmodeller, men noen som vet om man kan lese noe tilsvarende ut fra chassisnummeret til Tesla?
Om ikke årsmodell, så ligger det kanskje info om "ny" utgave i chassisnummeret når større forandringer er gjort?

Alle bilfabrikanter operer med årsmodeller som kan leses ut i fra chassisnummeret (VIN), også Tesla. Men i motsetting til de andre så står årsmodellene direkte knyttet til produksjons tidspunktet - en bil produsert 31/12 2014 er en 2014 modell, og en produsert 2/1 2015 er en 2015 modell, og de endrer ikke utstyrslisten basert på årsmodell, men fortløpende når en forbedring eller nytt utstyr er klart for produksjon. F.eks. begynte de for litt siden å produsere biler med feltskiftevarsel og farts-varsel uten å endre "årsmodell".
Model S 85D

toppi

Takk, og ser ved litt søk at det er karakter nr 10 i chassisnummeret som bestemmer dette.
D = 2013, E=2014 og F =2015.
Min som ble levert i September 2013 har bokstaven D.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

fonberg

Sitat fra: Amoss på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:19
Sitat fra: toppi på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:58
Vanligvis så opererer jo bilmerkene med årsmodeller, og dette kan leses ut fra chassisnummeret.
2015 modellene kommer gjerne tidlig høst 2014, osv.
Hørt at Tesla ikke opererer med årsmodeller, men noen som vet om man kan lese noe tilsvarende ut fra chassisnummeret til Tesla?
Om ikke årsmodell, så ligger det kanskje info om "ny" utgave i chassisnummeret når større forandringer er gjort?

Alle bilfabrikanter operer med årsmodeller som kan leses ut i fra chassisnummeret (VIN), også Tesla. Men i motsetting til de andre så står årsmodellene direkte knyttet til produksjons tidspunktet - en bil produsert 31/12 2014 er en 2014 modell, og en produsert 2/1 2015 er en 2015 modell, og de endrer ikke utstyrslisten basert på årsmodell, men fortløpende når en forbedring eller nytt utstyr er klart for produksjon. F.eks. begynte de for litt siden å produsere biler med feltskiftevarsel og farts-varsel uten å endre "årsmodell".

Hva er farts-varsel? Er det info om gjeldende fartsgrense? Dette har Leaf (viser fartsgrensa i et hjørne av navigasjonsskjermen), og jeg savner det på Teslaen!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

toppi

Og om de virkelig venter helt til produksjonsstart 01.01.15 før bokstaven F kommer i chassisnummeret, må man nok vente med levering til Mars for å være sikker på å få en 2015 modell.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Guybrush

Sitat fra: toppi på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:57
Og om de virkelig venter helt til produksjonsstart 01.01.15 før bokstaven F kommer i chassisnummeret, må man nok vente med levering til Mars for å være sikker på å få en 2015 modell.

Valget mitt nå er å få bil i desember eller feb/mars, så det har du nok rett i. Januar er rett og slett ikke noe valg (virker det som)

Amoss

Sitat fra: fonberg på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:38
Hva er farts-varsel? Er det info om gjeldende fartsgrense? Dette har Leaf (viser fartsgrensa i et hjørne av navigasjonsskjermen), og jeg savner det på Teslaen!

Slik jeg har forstått det ja.

Teknisk sett kommer de vist med ett kamera over midtspeilet, og radar i grill, samt noen sensorer på skjermer bak og frem. Etter som jeg har forstått det så er dette hva som skal til for både feltvarsler (kamera), farts-varsler (kamera), autobrems(radar), ACC(radar+kamera?) og blindsone varsel (sensorer på siden - muligens kamera i sidespeil?).

Eneste jeg har sett blitt rapportert aktivert er altså felt- og farts-varsler. Resten kommer antagelig da som en software oppdatering - muligens etter å ha valgt/kjøpt tilgangen til disse til-valgene.
Model S 85D

Pompel

Sitat fra: Amoss på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:10Eneste jeg har sett blitt rapportert aktivert er altså felt- og farts-varsler. Resten kommer antagelig da som en software oppdatering - muligens etter å ha valgt/kjøpt tilgangen til disse til-valgene.
Resten kommer nok som softwareoppdatering, men jeg tviler sterkt på at man må betale for det. NCAP krever dette utstyret som standard om Tesla skal få 5 stjerner, og det er nok disse stjernene Tesla nå går for. Når de nå har satt inn hardware for det er det derfor lite som tilsier at man må betale for det.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Guybrush


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA