Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper? Er det lurt?

Startet av EV - Driver, mandag 29. september 2014, klokken 23:19

« forrige - neste »

e-Kvaase

#45
Sitat fra: Golfen på fredag 13. februar 2015, klokken 20:50
Betalte 850 kroner for ferdig montert foran hos møller. Det ble ikke borret i bilen, kun montert med de skruene som alt var der. Under skvettlappene ble det klistret en folie slik at de ikke skal gnisse på lakken. Det var noe snakk om at skvettlappene til e golf muligens ikke passet 100% pga. et skjørt som er noen mm forskjellig fra fossilen, men at det kunne tilpasses med en kniv om det ikke passet. Hvordan det ble utført vet jeg egentlig ikke, men det ser absolutt ok ut med skvettlapper. Nå har jeg originale vinterfelger, så bilen er uansett kjip på vinteren. Gleder meg til sommerfelgene skal på....(Madrid 17")

Har montert disse selv både foran og bak.
For skvettlappene foran må det borres tre hull hvis man skal følge instruksjonen.
Det settes plastnagler i de hullene som er boret.
I tillegg brukes eksisterende skruefester.

For skvettlappene bak bruker man syl og skrur skruene igjennom, og bruker plast mutter på andre siden.
Det borres ett hull til nedre feste.
I tillegg brukes eksisterende skruefester.

Har ikke brukt plastfolie under.
Skvettlappene sitter som støpt og er ikke mulig å rikke på.

Skvettlappene passer 100% "out of the Box".

hottentott33

Til dere som har montert skvettlapper, er det noe merkbar forskjell i forbruk?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Audigaudi

Min erfaring med originale skvettlapper på vår tidligere Touran gjør at jeg ikke vil ha dette på bilen igjen. Bilen skrapte nedi relativt ofte hvilket førte til bevegelse i skvettlappene og således slitasje i lakken under skvettlappen. Over tid samlet det seg også mye grums mellom karosseri og skvettlapper.

Konklusjonen er at jeg heller vil montere gjennomsiktig folie enn skvettlapper neste gang.

hans.ks

Sitat fra: hottentott33 på mandag 20. april 2015, klokken 16:43
Til dere som har montert skvettlapper, er det noe merkbar forskjell i forbruk?

Skiftet til sommerdekk samtidig som det ble montert på skvettlapper, blir komplisert og konkludere forskjell i forbruk. :-)
E-Golf med ventepumpe.

tromsø

Hei, jeg har søkt etter info om hvordan skvettlapper "ødelegger" aerodynamikken eller ikke men uten hell. Fant denne gamle tråden, har noen av dere e-golf eiere et svar?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

4Matic Fanatic

#50
Sitat fra: tromsø på onsdag 06. november 2019, klokken 21:46
Hei, jeg har søkt etter info om hvordan skvettlapper "ødelegger" aerodynamikken eller ikke men uten hell. Fant denne gamle tråden, har noen av dere e-golf eiere et svar?
Naturligvis. Hva lurte du på?   ;)

Ødelegger aerodynamikken? En liten gummiflaps BAK hjulene? Eventyrhistorie på nivå med at en eTron får mye lengre rekkevidde med kameraspeil vs vanlige speil.
Skvettlapper foran er billig beskyttelse for lakken på kanalskjørt og nedre del av dørene.


tromsø

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. november 2019, klokken 22:36
Sitat fra: tromsø på onsdag 06. november 2019, klokken 21:46
Hei, jeg har søkt etter info om hvordan skvettlapper "ødelegger" aerodynamikken eller ikke men uten hell. Fant denne gamle tråden, har noen av dere e-golf eiere et svar?
Naturligvis. Hva lurte du på?   ;)

Ødelegger aerodynamikken? En liten gummiflaps BAK hjulene? Eventyrhistorie på nivå med at en eTron får mye lengre rekkevidde med kameraspeil vs vanlige speil.
Skvettlapper foran er billig beskyttelse for lakken på kanalskjørt og nedre del av dørene.

Jeg lurte på hvis noen har reelle tall på forbruk før og etter montering av skvettlapper?
Er ikke ute etter synsing.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jonste

Sitat fra: tromsø på torsdag 07. november 2019, klokken 10:03
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. november 2019, klokken 22:36
Sitat fra: tromsø på onsdag 06. november 2019, klokken 21:46
Hei, jeg har søkt etter info om hvordan skvettlapper "ødelegger" aerodynamikken eller ikke men uten hell. Fant denne gamle tråden, har noen av dere e-golf eiere et svar?
Naturligvis. Hva lurte du på?   ;)

Ødelegger aerodynamikken? En liten gummiflaps BAK hjulene? Eventyrhistorie på nivå med at en eTron får mye lengre rekkevidde med kameraspeil vs vanlige speil.
Skvettlapper foran er billig beskyttelse for lakken på kanalskjørt og nedre del av dørene.

Jeg lurte på hvis noen har reelle tall på forbruk før og etter montering av skvettlapper?
Er ikke ute etter synsing.

Hadde pre facelift e-Golf uten skvettlapper, har så hatt facelift med skvettlapper. Min erfaring er at du neppe klarer å få to biler så like at du vil se forskjell på forbruk med og uten.
jeg hadde forskjellig grill på disse 2, det utgjorde nok mer enn skvettlappene for forbruket.

Om forbruket er viktig for å komme lengst mulig, er marginene for små om det henger på skvettlapper eller ikke.
Om forbruket er viktig for å spare penger, vil fortsatt skvettlapper spare lakken såpass mye at det er en gevinst over tid for vedlikeholdet.

4Matic Fanatic

Sitat fra: tromsø på torsdag 07. november 2019, klokken 10:03
Jeg lurte på hvis noen har reelle tall på forbruk før og etter montering av skvettlapper?
Er ikke ute etter synsing.
Da lurer jeg på hvorfor du spør om sånt på et forum.

Her driver vi kun med varierende grad av kvalifisert synsing - og min er at når du kjører langs veien i en eGolf eller annen bil vil hverken du, jeg eller Dr. Dipl.Ing som har utviklet Golf og andre biler kunne måle forskjellen mellom en bil uten og en med skvettlapper på annet enn lakkslitasje..

Gassfoten din, våt vei vs tørr vei, 10 minusgrader vs 10 plussgrader - det er der du vil se de målbare forskjellene i forbruket.

Bil1

Fikk prisoverslag på ny e-golf i dag fra en forhandler på Jessheim. Tengte det var lurt med skvettlapper men prisen på 4292 til sammen forran og bak virker noe stiv..

4Matic Fanatic

Sitat fra: Bil1 på torsdag 13. februar 2020, klokken 14:58
Fikk prisoverslag på ny e-golf i dag fra en forhandler på Jessheim. Tengte det var lurt med skvettlapper men prisen på 4292 til sammen forran og bak virker noe stiv..
Høres ut som det er der de ønsker å hente overskuddet for de siste eGolf'ene som pushes ut.. ::)
Fra kontrakten på min tidligere 2015-modell:
SKVETTLAPPER FORAN, FERDIG MONTERT:  760,-

YngveGS

Eg bestilte bilen min i august 2018, omtrent samme prisane på skvettlappar då, som Bil1 måtte ut med.

Nøydde meg med å bestilla til framme då..

Karsko1

Forskjellene i pris som har vært gjeldende historisk (tidligere i tråden) virker å være gjeldende fremdeles.

Prisoverslag innhentet januar 2020 for montering på ny bil i forbindelse med levering:
Erik Arnesen Bryn: kr. 2 066 pr. aksel
Møller i Bergen: kr. 1 490 pr. aksel

MadsV

Med erfaring fra lakkererfaget, så hadde jeg aldri kjøpt VW uten skvettlapper. Tilslutt har du rustne skjermer og mellom skjerm ned til fremre del av kanal. Det blir sandblåst i tillegg til at bak lokari/innerskjerm fyller det seg med sand ofte 10cm opp etter skjermen på innsiden, som igjen fører til konstant fukt og rust.

Dan9x

Jeg er enig i det som er skrevet over. Skvettlapper bør man ha på bilen sin. De finnes litt rimeligere fra bildeler.no foran om man vil spare noen kroner. De som skal bak klarte jeg ikke å finne fra alternative leverandører. Det er også original VW-del, ikke noe juks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA