Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygger en Harald Revne Think for salg

Startet av elektrolux, søndag 01. februar 2009, klokken 18:24

« forrige - neste »

elektrolux

Har påbegynt et nytt prosjekt sammen med Think her på forumet.

Den lyseblå AmThinken med dårlig batteri som lå på finn i desember for 49K tenkes oppbygget med 2005 batterier fra PSA, og med Harald Revne ladestopper.

Som (etterhvert) vanlig var tilstanden på batteripakken enda værre enn fryktet/håpet, og forundringen desto større over hvor bra en Think med defekt batteri faktisk kan kjøre.

5'er rekken hadde eksplodert, og går dermed til resirkulering. Videre testing er i full gang, men det ser styggt ut med mye krystaller og lav kapasitet på mange av de øvrige originalblokkene. ( se bilde )

Et problem jeg nå ser, er om denne oppbyggingen kan forsvares økonomisk. Et raskt regnestykke tilsier at denne bilen som er strøken og med kun 20000 miles på telleren må selges for 120K for at dette skal gå i pluss. Samtidig er det en stund siden vi så 100+ priser på Think.

Fisker litt etter eventuell interresse på en slik bil her. Det blir en relativt høy pris, men også høy kvalitet.

Til sammenligning har "Think" en annen Think tilsalgs for 70K. denne er kjørt 70000 km, og bygget opp med noen originalblokker, blandet med .-99 blokker som vi har tatt ut av min egen think og Amthinken som Mantene har bygget opp.  Alle blokkene er selvfølgelig testet og godkjent av meg.

Hvilken bil syntes dere er mest interresant?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Det er vel ikke så lett å si hva markedet vil betale. For folk som vurderer å kjøpe en elbil for første gang, vil nok den tekniske sammensetningen være vanskelig å forstå og kanskje faktisk uinteressant. Det som betyr noe, er vel forventningene til trygghet ved kjøpet og om mulig garantier. Det er det folk vil betale for.

Selv skal jeg snart legge min Think (har vel gått ca 15000 miles) ut for salg også og har tenkt å prøve meg på 85.000 og se hva markedet sier. Det er, som du sier, lenge siden det var Thinker ute til over 100.000 og man må vel bare innse at et tap på bilene er uunngåelig, selvom jeg faktisk hadde håpet på å ikke gå så mye underskudd på denne.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. februar 2009, klokken 18:24
5'er rekken hadde eksplodert, og går dermed til resirkulering.
Ville det vært mulig å bruke platene i en annen kasse med defekte plater? Vet at kassene er "sveiset", men med prisene og tilgjengeligheten på blokker kan man legge ned ganske mye arbeid og penger.

Har krystallene gjennomtrengt isolasjonen mellom platene er det vel ikke mulig å reparere, men selve krystallene har du vel utviklet en metode for å oppløse?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Tanken på seriøs liming av gode blokker uten topp har vært der, og om noen av disse blokkene tester OK vil jeg gjøre et forsøk.

Tror likevel ikke at det blir en blokk som kan gjenbrukes uttav det.

Når det gjelder å bryte opp store krystaller, så adresseres dette som en del av den utvidede testprosedyren min. Har aldri før sett så mange blokker i det såkalte vinduet ( Twilightsone) mellom liv og død, og det blir spennende å se hvor mange slike som faktisk lar seg redde.

Ellers selges alle bilene med 12 mnd. 50% batterigaranti, for å skape den nødvendige tryggheten hos ny bruker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. februar 2009, klokken 07:22
Ellers selges alle bilene med 12 mnd. 50% batterigaranti, for å skape den nødvendige tryggheten hos ny bruker.

Denne typen garanti vil nok helt sikkert forsvare en høyere pris og antakelig også et enklere salg av bilen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

eledille

Da vi kjøpte bilen vår var vi ikke interessert i biler til 2/3 av prisen fordi vi ikke visste noe om batteriet. Han vi kjøpte av hadde brukt Øyvind til å fylle, og Øyvind kunne melde at ingenting tydet på batteriproblemer. Tror ikke det er noe problem å få god pris hvis folk kan føle seg trygge på at batteriet ikke ryker med det første.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Den har en Revne boks som avbryter overlading og det betyr mindre vannforbruk fra blokkene.
Ellers kan Elektrolux ha kjøpt en Think fra Haald Revne??
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froland

Hei alle sammen! Har dere koblingsanvisning på Revneboksen? Jeg har en slik boks, men har ikke koblet den opp på denne bilen jeg har. Takk på forhånd! Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

#9
Hallo Froland/Griffel/Ken

Vi har bestillt 2 stk Harald Revne bokser, og den ene skal inn i AmThinken som et salgsargument og forsikring mot framtidige batteriproblemer.

Harald Revne har utviklet denne automatiske ladestopperen over lang tid, og prinsippet er at den føler på batterispenningen og omgivelsestemperatur, og kutter strøm til laderen når den anser batteriene som forsynte.

Noe ala' avbrutt lading med tidsur.

Harald Revne er tilbakeholden med nøyaktige detaljer om funksjon, men jeg har tro nok på produktet til å gjøre et forsøk med det. Med siste versjon Harald Revne, vil batteriene få litt overlading hele tiden, men mindre enn det Think forsøker å gi.

Så snart vi mottar Harald Revne boksen skal vi kopiere monteringsannvisningen og sende en kopi til Froland

Se forøvrig www.revnesystem.no for mer info
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mateusz

Hei. Eg er ny eiger av think med hr boks. Hva er deres erfaringer med softcharger etter dei 5 år?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

OneMore

Sitat fra: Mateusz på onsdag 18. mars 2015, klokken 06:34
Hei. Eg er ny eiger av think med hr boks. Hva er deres erfaringer med softcharger etter dei 5 år?

Haha... kjekt med gamle tråder.

Jeg har testet og fikset en del Thinker...
Og har bare vært borti 2 Thinker med Revne systemet.
Begge disse hadde helt ræva, skikkelig skjeive og dårlige pakker.
7-8 batterier måtte byttes på begge bilene.

Den ene fortsatte og bruke Revne systemet,
Og etter et par mnd. så var energimåler helt på tur.
Så jeg slo av Revnesystemet ved første vannservice og lot det være av.

Jeg tror rett å slett Thinken trenger den overladingen for å holde en jevn pakke.
Og heller som alle konkluderer med.... Gi den vann ofte nok.

Som mange også sier så er det skrekkelig stor forskjell på vannbehovet.
Tok vannservice på to stykk Think siste uke.
Den ene hadde kjørt ca. 7km, her gikk det med 14l
En annen ca. 4500km, her gikk det med 22l

Jeg setter neste vannservice i.h.t. siste forbruk.

Have fun!

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Sitat fra: OneMore på lørdag 28. mars 2015, klokken 11:44
Jeg tror rett å slett Thinken trenger den overladingen for å holde en jevn pakke.

Jeg har også lenge hatt mistanke om at batterifabrikanten som har spesifisert ladeprosessen som er programmert inn i både PSA og Think Classic bilene hadde litt bedre peiling på ladebehovet til eget produkt en Harald Revne. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA