Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av KjellG, lørdag 27. september 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

ZerOmancer

Det sitter noen på skulderen min og sier meg at problemet skyldes at det er franskmenn som lager denne bilen, og at den franske løsningen fort blir en tohånds ladetrafo, eller evt en ekstra innebygd lader. Mens om det hadde stått tyskere eller japanere bak, hadde kanskje bare vernet blitt byttet ut til et som ikke tilter om det ikke "finner jord"... ;D

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:41
I tillegg til dette rent formell kommer at den tekniske løsningen KjellG lanserer høyst trolig ikke vill fungere av tekniske grunner. Dette er ikke en trefasmotor, men styrte-likerettere, og kobles de i stjerne kreves med stor sansynlighet en O-leder.

Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)

Elbilladere kan jeg lite om, men jeg antar at det brukes moderne elektroniske likerettere, og at strømstyrken komponentene tåler er begrenset, slik at det dermed er naturlig å øke effekten ved å paralellkoble flere snarere enn å lage en kjempemodul.

-Nå kan jeg selvsagt ta knakende feil, men det er i så fall en anledning for meg til å lære noe nytt om elbillading.. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Griffel

#61
Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 01. november 2014, klokken 23:42
Det sitter noen på skulderen min og sier meg at problemet skyldes at det er franskmenn som lager denne bilen, og at den franske løsningen fort blir en tohånds ladetrafo, eller evt en ekstra innebygd lader. Mens om det hadde stått tyskere eller japanere bak, hadde kanskje bare vernet blitt byttet ut til et som ikke tilter om det ikke "finner jord"... ;D

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:41
I tillegg til dette rent formell kommer at den tekniske løsningen KjellG lanserer høyst trolig ikke vill fungere av tekniske grunner. Dette er ikke en trefasmotor, men styrte-likerettere, og kobles de i stjerne kreves med stor sansynlighet en O-leder.

Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)

Elbilladere kan jeg lite om, men jeg antar at det brukes moderne elektroniske likerettere, og at strømstyrken komponentene tåler er begrenset, slik at det dermed er naturlig å øke effekten ved å paralellkoble flere snarere enn å lage en kjempemodul.

-Nå kan jeg selvsagt ta knakende feil, men det er i så fall en anledning for meg til å lære noe nytt om elbillading.. ;)
For å få til en slik "kamelonlader" 44kW uten at det krever for mye plass, vekt og pris har de trolig benyttet seg av motordriftens regenererings modul, som nok har mye nødvendig overvåking av sikkerhets grunner.

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 01. november 2014, klokken 23:42
Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)
Legg da merke til at KjellGs tekniske løsning; "stjernekobling av styrte likerettere uten 0 punkt" er en "slags seriekobling" noe som er helt greit for motorer og ohmske laster, men ofte ikke like greit for transistorer som slås av og på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på søndag 02. november 2014, klokken 10:37
For å få til en slik "kamelonlader" 44kW uten at det krever for mye plass, vekt og pris har de trolig benyttet seg av motordriftens regenererings modul, som nok har mye nødvendig overvåking av sikkerhets grunner.

Det er i nettopp det de har gjort, og det er også da en av grunnene til at de er "ekstreme" på god jording og ikke lader fra IT-nett.

Sitat fra: E_S på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:58
Nå virker det som Zoe også sliter til en viss grad med enkelte TN-nett, og da blir det litt vrient. En løsning kunne vært å ha en helt plain 16A-lader i bilen som er "altetende" i tillegg til den effektive, men pirkete på strømmen-laderen den har.

En 16A 230V enfaselader som tar over når bilen ikke får 400V trefase er løsningen jeg i lang tid har foreslått som hadde vært billigere for Reanult enn alle kampanjene og gratis installasjon av trafoer og ladestajoner og hadde hindret mye av den negative omtalen.

KjellG

Sitat fra: Griffel på søndag 02. november 2014, klokken 10:37

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 01. november 2014, klokken 23:42
Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)
Legg da merke til at KjellGs tekniske løsning; "stjernekobling av styrte likerettere uten 0 punkt" er en "slags seriekobling" noe som er helt greit for motorer og ohmske laster, men ofte ikke like greit for transistorer som slås av og på.

Ser den. Imidlertid, her forutsatte jeg at alle har lik last og swotcher synkront. Hele problemstillingen kan omgås ved å koble laderne i delta. De må da fritt tåle fra 230 til 400V linjespenning.

Griffel

Sitat fra: KjellG på søndag 02. november 2014, klokken 23:47
Ser den. Imidlertid, her forutsatte jeg at alle har lik last og swotcher synkront.
Det er nok mer kompekst enn som så, men ser ingen grunn til å gå inn på dette da løsningen uansett er uaktuell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PalEngh

Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 15:11
Et ubekreftet rykte sier at nettselskapet på Kråkerøy vurderer restriksjoner på kraftige (enfase) ladere, nettet er ikke kraftig nok. Generelt planlegges innføring av AMS strømmålere og "rushtidsprising" av strøm. Dette begrunnet med at nett for store effekter eks ladere, koster enormt mye å bygge ut.

Er det flere nettselskaper som planlegger "ladebrems"?
Ev flere boretslag som synes effektutbygging i garasjen blir for kostbart?
Hei, Kjell.
Har du nye nytt om dette (bor jo på Kråkerøy). Men her er det 400V inntak.

Amatøren

Hvis mitt nettselskap vil strupe min 32A 1 fase lader på IT nett (skal ha to stykk) så vil jeg vurdere følgende for å få maks kapasitet ut:



Med tre invertere parallelt så kan jeg drifte begge lederne 32 A lederne.

Batteribanken er ikke ment som et mellomlager, men som et buffer så jeg kan gjøre om 3 fase IT til 1 fase.

Derimot hvis batteribanken er 50 % (effektiv ikke brutto) av bilens kapasitet så trenger jeg vare trekke rundt 50% av ladestrøm fra nettet, men på nåværende tidspunt er det for dyrt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jche

Her i Agder, er det nettselskapets beregnede ik2min som bestemmer hvor stor lader man får lov til å installere.


KjellG

Sitat fra: PalEngh på fredag 24. november 2017, klokken 20:23
Hei, Kjell.
Har du nye nytt om dette (bor jo på Kråkerøy). Men her er det 400V inntak.
Dessverre, bor nok for langt unna.

Med 400V nett kan situasjonen være mye bedre. Det avhenger av laderen i bilen. Eks eGolf. Den trekker 32A 1-fase, 28,5A i den ene faselederen i en V-kobling på et IT-nett og bare 16A i to faseledere og N i et TN-nett. Alle disse gir det maksimale av hva bilen kan ta inn, ca 7,4kW. Tilsvarende for Tesla.
Kort sagt 2-3 faselading i TN er en stor fordel for bileier og netteier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA