Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av KjellG, lørdag 27. september 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på onsdag 01. oktober 2014, klokken 01:09
Vil ikke tro at jkirkebo lager adapterene for at folk skal benytte dem til permanent løsning for den daglige ladingen hjemme.

Nei, jeg anbefaler alltid å sette opp korrekt kontakt hjemme, eller å bruke en fast ladestasjon. Når det er sagt kan ladestasjonene mine leveres med tilførselskabel med CEE-stikk (f.eks 32A 3-fase 230V) om man ønsker å bruke den løsningen. En helt trygg løsning, men definitivt en omgåelse av regelverket ja. Men ikke verre sånn sett enn å sette opp en trafo som gir 3x32A 400V fra 230V IT nett og deretter en 3x32A ladestasjon som man tilkobler en bil med enfase 32A lader...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:35
Sitat fra: E_S på onsdag 01. oktober 2014, klokken 07:42
Om jeg f.eks. hadde installert en 22 kW (3x32A) hjemmeladestasjon med type2-kontakt for å lade min bil hadde den da trukket 32A på den ene av fasene og ingenting på de to andre, da bilen ikke har lader for noe mer enn 1-fas 32A. Man skulle likevel vært ganske kreativ for å klare å ta meg for noe som helst, vil jeg påstå..
Om du kan installere en 22 kW (3x32A) hjemmeladestasjon med type2-kontakt er du tilknyttet et 400 TN nett, og det er da helt greit og lovlig plugge inn en bil med enfaslader.

Ikke nødvendigvis, det begynner å bli en del 400V trafoer installert i privathus etterhvert. Foreløpig mest 3x16A men det er da folk som har større trafoer også. Har man f.eks 3x80A inntak så er ikke en trafo som kan levere 3x32A 400V en umulighet. Spesielt ikke om man uansett ser for seg å vanligvis benytte kun 1 fase.

Om jeg skulle bygd nytt hus i dag i et område med IT-nett hadde jeg nok bedt om å få en Noratel 3RT 30kVA installert på 80A inntak og med TN-nett internt i huset. Det gjør alt så mye enklere, fra varmepumpe til elbillading og solcelleinvertere. En ekstrakostnad på under tusenlappen i året pga. trafotap er lite i forhold til besparelsene ved å kunne kjøpe vann/vann VP fra Sverige samt å bruke en 3-fase inverter fremfor 3 stk. 1-fase som jeg har i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:19
Ikke nødvendigvis, det begynner å bli en del 400V trafoer installert i privathus etterhvert. Foreløpig mest 3x16A men det er da folk som har større trafoer også. Har man f.eks 3x80A inntak så er ikke en trafo som kan levere 3x32A 400V en umulighet. Spesielt ikke om man uansett ser for seg å vanligvis benytte kun 1 fase.
Har du et slik opplegg hjemme for Teslan kan jeg ikke tenke meg at nettselskapet har noen innvenninger om du bruker den ladestasjonen til Leafen også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:19
Ikke nødvendigvis, det begynner å bli en del 400V trafoer installert i privathus etterhvert. Foreløpig mest 3x16A men det er da folk som har større trafoer også. Har man f.eks 3x80A inntak så er ikke en trafo som kan levere 3x32A 400V en umulighet. Spesielt ikke om man uansett ser for seg å vanligvis benytte kun 1 fase.
Har du et slik opplegg hjemme for Teslan kan jeg ikke tenke meg at nettselskapet har noen innvenninger om du bruker den ladestasjonen til Leafen også.

Selv om resultatet blir det samme? 32A last på 1 fase i lang tid? Hvorfor skal det plutselig gå greit så lenge man går veien om TN-nett?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#49
Blir det mange slike løsninger, er det vel fare for at det også søkes om alt over 25A, både 1 og 3 fas.

De fleste lokale nettleverandører har søkeprosess, slik at de skal ha en viss peiling på hvor skjevlast kan komme og om de bør oppgradere anlegget sitt.
Det er jo ikke lagt opp bare for å gjøre det vannskelig for folk.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hgs

Sitat fra: tomrh på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:14
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:54
Hva er problemet? Det er jo bare å sette opp en trefase 32A og bruke overgang til tofase. Kirkebø fikser sikkert. ;)
Ja, en slik overgang er kjempeenkel å lage selv også. Bare å koble jord til jord og så plukke ut 2 vilkårlige pinner fra 3-fas støpselet som kobles til de 2 pinnene i enfas-støpselet. En 32A blå trefas hannkontakt kjøpes jo enkelt og billig på Biltema/Clas Ohlson/Jula, men 32A blå enfas hunn har jeg ikke sett til salgs over disk enda? (skaffet selv via kjentfolk..).

Joda, er klar over at det finnes løsninger for å omgå dette. Og det kan godt hende om vi setter opp noe slikt, om ikke annet på trass  :-X.

Siden vi drømmer om helelektrisk bilhold om ikke altfor lang tid kommer vi uansett til å prøve å finne en permanent løsning som ikke koster all verden. Vi skal nok klare å betale anleggsbidrag på en Zapcharger om den noen gang ser dagens lys. For øvrig takk for mange gode tips!

Tesla kunne også være flinkere til å informere om at man ikke kan ta for gitt at man kan lade med 32A på blått adapter. Har meldt fra om dette.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

tomrh

Sitat fra: hgs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 22:30
Sitat fra: tomrh på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:14
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:54
Hva er problemet? Det er jo bare å sette opp en trefase 32A og bruke overgang til tofase. Kirkebø fikser sikkert. ;)
Ja, en slik overgang er kjempeenkel å lage selv også. Bare å koble jord til jord og så plukke ut 2 vilkårlige pinner fra 3-fas støpselet som kobles til de 2 pinnene i enfas-støpselet. En 32A blå trefas hannkontakt kjøpes jo enkelt og billig på Biltema/Clas Ohlson/Jula, men 32A blå enfas hunn har jeg ikke sett til salgs over disk enda? (skaffet selv via kjentfolk..).

Joda, er klar over at det finnes løsninger for å omgå dette. Og det kan godt hende om vi setter opp noe slikt, om ikke annet på trass  :-X.
Husk for all del niter/endehylser ved behov da. ;) :-X ;D
Vår problemstilling er ikke å lade Tesla men å lade flere små elbiler samtidig. Jeg kjøpte billig 32A byggsentral :-X og trengte bare en kort 32A trefas hann til 32A trefas hunn overgang for å koble den til. Brukte en rest av jordkabelen, faselederne er 6mm2 og ikke oppdelt i kordeler. Bare skjermen er det (jord), men den skal jo normalt ikke føre strøm. Funker som bare det :-X og jeg sover godt om natten også. :) Så får andre her ta seg av formaninger og trusler om garantitap/forsikringsavkorting og alt det der, bryr meg ikke. De som kjenner sin begrensning og mangler kunnskap om strøm, setter heller ikke i gang med noe slikt heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

KjellG

Norge har gitt mange gavepakker til elbileiere. Dette for å fremme innføringen av elbil. Det har de lyktes med slik at Norge er Teslas største marked utenfor USA.

Burde Norge ha stilt krav til at ladere over 3-6 kW skulle være 3-fas og 230/400V tolerent? Tesla har USA-lader som fritt takler 110-240V. Sett tre slike i stjerne og du har en lader som burde kunne takle kravet over. Jordingsproblematikken - er det et teknologisk problem eller er det bare "ubetenksomhet".

sjokomelk

Sitat fra: KjellG på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:36
Burde Norge ha stilt krav til at ladere over 3-6 kW skulle være 3-fas og 230/400V tolerent? Tesla har USA-lader som fritt takler 110-240V. Sett tre slike i stjerne og du har en lader som burde kunne takle kravet over. Jordingsproblematikken - er det et teknologisk problem eller er det bare "ubetenksomhet".
Tesla er nødt til å følge ECE-regelverket. Der står det at alle elbiler som skal typegodkjennes for salg i Europa må bruke enten Type 1 eller Type 2 kontakten. Og skal man bruke Type 2 så er denne også spesifisert til 230V en-fas eller 400V tre-fas med nøytral.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Griffel

#54
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 04. oktober 2014, klokken 04:18
Sitat fra: KjellG på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:36
Burde Norge ha stilt krav til at ladere over 3-6 kW skulle være 3-fas og 230/400V tolerent? Tesla har USA-lader som fritt takler 110-240V. Sett tre slike i stjerne og du har en lader som burde kunne takle kravet over. Jordingsproblematikken - er det et teknologisk problem eller er det bare "ubetenksomhet".
Tesla er nødt til å følge ECE-regelverket. Der står det at alle elbiler som skal typegodkjennes for salg i Europa må bruke enten Type 1 eller Type 2 kontakten. Og skal man bruke Type 2 så er denne også spesifisert til 230V en-fas eller 400V tre-fas med nøytral.
I tillegg til dette rent formell kommer at den tekniske løsningen KjellG lanserer høyst trolig ikke vill fungere av tekniske grunner. Dette er ikke en trefasmotor, men styrte-likerettere, og kobles de i stjerne kreves med stor sansynlighet en O-leder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

#55
Jeg forutsetter at belastningen er lik. Her kan de i tillegg sammenbygges slik at belastningen bli lik.

Har forøvrg gjort det i mindre skala: to identiske strømforsyninger som driftet to identiske apparater. Problemet var at de var amerikanske, for 110 V. Koblet dem i serie mot 230V. Fungerte i alle fall det året de var i bruk.

Ser ingen forskjell på tre distingte transformatorer, koblet i stjerne og en trefasetransformator koblet i stjerne. Forøvrig var stjernekobling bare et eksempel på at Tesla har mesteparten som trengs, gitt spenningene i trefase. Lag en Tesla-lader som spiser 240 og 400V, sett 3 i trekant og du har en lader som fritt kan brukes på IT og TN nett.


Videre kan en spørre seg hvordan en får en 230V "enfasetilkobling" i et IT-nett? Skal en ha 230V der, så er en nødt til å benytte to faseledere og fasespenningen. Dermed burde "enfase-elektronikken" protestere idet "N-leder" ligger 130 V fra PE-leder.

Zapcharger er jo nettopp en slik lader jeg fremhever, men den står før Type-x kontakten. Sett Zapperen inn i bilen og du har en norsk trefaselader.

Dette ligger i regelverket, et regelverk som ikke tar hensyn til vårt IT-nett og fremtvinger kostbare og miljøødende  230/400V transformatorer, være seg jern eller Zapcharger.

fredag

#56
Sitat fra: KjellG på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:36
Norge har gitt mange gavepakker til elbileiere. Dette for å fremme innføringen av elbil. Det har de lyktes med slik at Norge er Teslas største marked utenfor USA.

Burde Norge ha stilt krav til at ladere over 3-6 kW skulle være 3-fas og 230/400V tolerent? Tesla har USA-lader som fritt takler 110-240V. Sett tre slike i stjerne og du har en lader som burde kunne takle kravet over. Jordingsproblematikken - er det et teknologisk problem eller er det bare "ubetenksomhet".

Etter det jeg forstår var det nordmenn i den europeiske standardiseringsprosessen, og de så ikke så noe poeng i å forsøke å få med mulighet for norsk IT trefase i type2-kontakten da den skulle standardiseres. Og de ser fortsatt ikke noe poeng i det.

Siden det nå ikke er noen standard for hvordan overføre norsk IT trefase på type2-kontakten blir det ekstra vanskelig å få til noen støtte for IT trefase i bilene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

E_S

Det er ihvertfall utopi å tro at noen i det store bildet bryr seg om at Norge i stor grad har et ukurant strømnett (IT), da Norge er en ubetydelig liten fjert i denne sammenhengen til tross for høy elbil-tetthet. Ingen er interessert i å koste på noe som helst i utvikling eller deler på bil-siden for å kunne bruke IT-nett fullt ut.
:)

tomrh

Sitat fra: E_S på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:10
Det er ihvertfall utopi å tro at noen i det store bildet bryr seg om at Norge i stor grad har et ukurant strømnett (IT), da Norge er en ubetydelig liten fjert i denne sammenhengen til tross for høy elbil-tetthet. Ingen er interessert i å koste på noe som helst i utvikling eller deler på bil-siden for å kunne bruke IT-nett fullt ut.
Det var vel akkurat sånn Renault tenkte også...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

E_S

Nå virker det som Zoe også sliter til en viss grad med enkelte TN-nett, og da blir det litt vrient. En løsning kunne vært å ha en helt plain 16A-lader i bilen som er "altetende" i tillegg til den effektive, men pirkete på strømmen-laderen den har.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA