Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av KjellG, lørdag 27. september 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

sven erik

en må se at shuko  kontakten eller vanlig kontakten i dag blir mer å mer falset ut som  normall lading  for dette er for falig å  belaste i lengden  dette burde strøm selskapene og  se  nå får en ikke lenger 16A sikring emme men 14 på ofentlig  plasser blir det 10A  og  en vil ha oss alle over på type 2   men nett selskapene burde se  litt på  det de har i danmark der kan nett selskapet si  her går det  mye strøm du behøder ikke lade bilen nå for du skal  ut i morgen kl 8  vi setter deg på om 2 timer  å et nytt byggefelt som ikke har  400w til husa da er det  meget dålig  her hos meg er det satt opp  et  nytt skap ved veggen med 400w  jeg bor i hus fra  1900   
vis delskapet deres hva som skjer med en standar komtakt  kontra  en 32 a  så  kommer nokk  fort tilatelsen  og si og at  canlig kontakt er brann falig  å at du holder dem ansvalig  for huset

sn0le

Da sier de at det er ingenting som hindrer deg i å sette opp en blå CEE-kontakt på en 10A sikring hvis det er brannsikkerheten som er viktig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Panduck

Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 20:57
Har vært nevnt, men lite aktaktivt med dagens batteripriser. I tillegg er batterier med slike energimengder rene bombene og bør betraktes som eksplosiver.

For at dette skal være nyttig, trenger "garasjebatteriet" å ha kanskje 70% kapasitet av bilbatteriet. I så fall sitter du jo på en bombe når du kjører en elbil, jeg ser ikke helt forskjellen. Men selvfølgelig vil prisen måtte ned før det blir attraktivt. Det gjelder jo for batterier i elbiler generelt.

sigurdi

Er mindre energi i et 85kWh batteri en i 10 liter Bensin, noe som mange med plenklipper har i garasjen uten å tenke på at det er en bombe.
Eller hva med bilen i garasjen som har både 50 og 70 liters tank?
Er 9kWh med energi i 1 liter Bensin.
http://energilink.tu.no/no/energikalkulator.aspx

Så å ha full ladet 85kWh batteri og et 85kWh til lokal backup tilsvarer under 20 liter på tanken om en har en bensinbil i garasjen.
Tenker mange over at de har en potensiell branbombe i garasjen eller gårdsplassen, som det skal svært mye mindre til før den tar fyr. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Panduck

Sitat fra: sigurdi på søndag 28. september 2014, klokken 11:41
Så å ha full ladet 85kWh batteri og et 85kWh til lokal backup tilsvarer under 20 liter på tanken om en har en bensinbil i garasjen.

Mer normalt vil vel være et 36kW batteri i bilen og et 20kW buffer-batteri i garasjen. De langt færreste vil ha behov for 85kW lokal backup.

sigurdi

Ville bare vise energi potensialet, i batteri vs bensin.
Mange missoppfattelser her.

Tok da i for å vise batteri vs bensin.
Totalt 50kWh blir jo ikke mer en 5-6 liter bensin. :-)

Men skal en ha behov for 11kW og 22kW lading, har en som oftes større batteri. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

Sitat fra: sigurdi på søndag 28. september 2014, klokken 12:25
Men skal en ha behov for 11kW og 22kW lading, har en som oftes større batteri. ;-)
Større batteri i bilen reduserer som oftest behovet for høy ladeeffekt hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Nettselskapene har i motsetning til kraftselskapene monopol.
Derfor betaler du mange steder betydelig mer for transporten enn for selve kraften.

Selv med krav til null resultat er det mange måter å hente ut midler på (skapt av manglende vedlikehold/utbygging).
Det ser du stort sett med all kommersiell virksomhet som finansieres av skattyternes penger.
Jfr private aldersheimer og barnehager hvor politikerne stiltiende godtar profitt skapt med elendige lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår.

Ofte med resultat arbeidsløyse og for tidlig overgang som utslitt til uførepensjon.
Som igjen betyr den teoretiske vinningen for skattebetalerne går opp i spinninga og vel så det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

#23
Helt avhengig av kjøremønster, stort batteri velges ofte ved lang daglig kjøring som da gir behov for hurtigere lading hjemme.
Men er jo mange som velger bil pga andre kriterier også da.
Men er jo ikke mange av kortdistanse bilene som støtter 11/22kW lading pr dags dato heller. :-)
Kommer seg heldigvis, og blir vel normen etter hvert.

Ps brukte 2x 85kWh for å vise energi mengde ikke pga jeg tror noen monterer det.
Horten
Model X90D (18.03.17)

KjellG

Sitat fra: sigurdi på søndag 28. september 2014, klokken 12:25
Ville bare vise energi potensialet, i batteri vs bensin.
Mange missoppfattelser her.

Tok da i for å vise batteri vs bensin.
Totalt 50kWh blir jo ikke mer en 5-6 liter bensin. :-)

Er også avhengig av omsetningshastigheten. Sett en fyrstikk bort til et kar med bensin, det brenner pent og pyntelig. Omform noen gram bensin i en tom bensintank og tenn på! Kast en tom sprayboks på bålet! Derimot, du kan fyre opp i feltessa med dynamitt.

Legg en skiftnøkkel over polene på et vanlig startbatteri. Dersom det skjer noe alvorlig galt med et (stort) batteri så vil ikke jeg være i nærheten.

sigurdi

Når stasjonære pakker montert hjemme blir mer og mer aktuelt (da mest sansynlig tilknyttet solcelle, eller buffer i svakt nett) så må en gå ut fra at de er kjøper pakker tiltenkt formålet og ikke hjemmelagede løsninger fra blybatterier. :-)
Tesla regner dette som et større og større marked og Giga fabrikken sin produksjon i 2020 så er 35GWh tiltenkt egen bilproduksjon og resterende 15GWh tiltenkt stasjonær lagring og solgte bilpakker, med største delen lagring.

Det er kortsluttnings beskyttelse i lagrings batterier både på modul og celle nivå, så det som skjer ved kortslutning av hovedskinner er at sikringene på enkelt moduler eller celler ryker og ikke så mye mer.
Selve batteri brannen ved kjemisk reaksjon, eks overoppheting er en lavtemperatur brann, men som kan være vanskelig å slukke pga kjemisk reaksjon som produserer O2 i prosessen.
Har testet selv med lipo, for å vise.
Bensin og andre vesker er vesker og har en tendens til å flyte ut når det går hull i beholder de oppbevares i.
Ved oppvarming har den en tendens til å gasse som lett antennelig.
Er vel ikke så ofte en får brann i garasjen og det bare brenner i overflaten på plast kannen som står der eller ut påfyllings hullet i tanken på bilen.

En kan lage alle mulige tenkelige og utenkelige oppsett for å fremme en tanke, men sannsynligheten for at dette skulle skje er vel heller liten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I sør Rogaland er Lyse lite villige til å tillate 32A enfase; men det er strengt tatt veldig få som trenger mer enn 16A hjemme - selv om de har en TMS med 85kWh.

Dette er en psykose; man har kjøpt en TMS med 85kWh oh bare må lade hele batteripakken hver natt.
Kanskje naboen har kjørt seg en diesel bil med 100 liters drivstofftank; må han da fylle 100liter drivstoff i døgnet?

Jeg kjører 30.000 km i året og klarer meg fint med 16A hjemme. Problemet med for eksempel en Leaf er at jeg noen dager har lengre kjøreturer enn hva batteripakken rommer, og disse dagene trenger jeg påfyll i form av hurtiglader (eller lading på jobben hvis jeg er heldig).
Hadde jeg hatt en TMS/TMX med min 60kWh batteripakke ville ikke hatt bruk for med enn 16A lading hjemme.
Og hadde jeg hatt 16.000km eller mindre årlig kjørelengde, ville en 10A kurs hjemme holdt i massevis.


Carl Anton Stenling

Sitat fra: Finnøy på søndag 28. september 2014, klokken 14:03
I sør Rogaland er Lyse lite villige til å tillate 32A enfase ...

Hva med å balansere fasene ved å flytte noe belastning når man lader? F.eks. flytte varmekabler + varmtvannstank til andre faser så lenge ladingen pågår.
Netteier kan jo neppe nekte så lenge man holder seg innenfor hovedsikringenes kapasitet og fasene er balanserte.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hgs

Sitat fra: Finnøy på søndag 28. september 2014, klokken 14:03
I sør Rogaland er Lyse lite villige til å tillate 32A enfase; men det er strengt tatt veldig få som trenger mer enn 16A hjemme - selv om de har en TMS med 85kWh.

Dette er en psykose; man har kjøpt en TMS med 85kWh oh bare må lade hele batteripakken hver natt.
Kanskje naboen har kjørt seg en diesel bil med 100 liters drivstofftank; må han da fylle 100liter drivstoff i døgnet?

Jeg kjører 30.000 km i året og klarer meg fint med 16A hjemme. Problemet med for eksempel en Leaf er at jeg noen dager har lengre kjøreturer enn hva batteripakken rommer, og disse dagene trenger jeg påfyll i form av hurtiglader (eller lading på jobben hvis jeg er heldig).
Hadde jeg hatt en TMS/TMX med min 60kWh batteripakke ville ikke hatt bruk for med enn 16A lading hjemme.
Og hadde jeg hatt 16.000km eller mindre årlig kjørelengde, ville en 10A kurs hjemme holdt i massevis.

Dette er forsåvidt riktig - vi kjører også mye og klarer oss stort sett fint med 16A, ofte mindre enn det også.
Poenget er at de få gangene du faktisk trenger mer effekt er det temmelig irriterende å ikke ha det tilgjengelig. Selv om det bare er 3-4 ganger i året er det verdt å betale noen tusen ekstra for dette.

Hadde hele Norge stekt en 8-kilos kalkun i ovnen på samme tid til stadighet hadde dette også ført til skjevbelastning. Men i praksis skjer jo ikke dette. Nettselskapene later jo til å tro at bilen trekker 32A konstant halve døgnet. Litt informasjon begge veier burde kunne løst dette problemet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Griffel

#29
Sitat fra: hgs på søndag 28. september 2014, klokken 15:36
Poenget er at de få gangene du faktisk trenger mer effekt er det temmelig irriterende å ikke ha det tilgjengelig. Selv om det bare er 3-4 ganger i året er det verdt å betale noen tusen ekstra for dette.
Klart det, og er du tilkoblet et 400V TN anlegg og kan legge opp en 32A for å få 22kW ladepunkt er det nok verd det, en beskjeden ekstra regning for deg og ingen ulemper for naboen.
Bor du i et nabolag med 230V IT distribusjon er det kanskje litt drøyt å forvente at en ombygging av hele nabolaget til 400V. Har du virkelig et behov for 11 eller 22kW er det vel ikke urimlig å skaffe en egen transf.

Som før sagt det er ikke batteristørelsen som bestemmer ladebehovet hjemme, men kjøremønster.
Stort batteri gir flexibilitet. Stor ladehastighet er først og fremst en fordel når en er på tur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA