Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)  (Lest 3175 ganger)

ravn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« på: Lørdag 13. ſeptember 2014, klokken 12:03 »
Har tidligere nevnt på forumet at jeg har eksprimentert litt med styring av mode 3 ladere slik at man dynamisk endrer ladestyrke etter hvor mange tilkoblede biler man har.

Behovet meldte seg først på jobb hvor vi har mange elbiler, men gammelt bygg med begrenset inntak, slik at det ikke er nok strøm til at alle kunne lade samtidig, og måtte huske å gå ut i lunsjen og bytte om på bilene.

Senere har det meldt seg privat etter ankomst av elbil nr 2.

Jeg har eksprimentert med avanserte løsninger med måling av faktisk strømtrekk osv for å kunne tyne mest mulig ut av en kurs, men for enkel deling av samme kurs på to biler er ikke dette nødvendig.
Så jeg har nå utviklet ett lite kontrollerkort (5x4cm) som fungerer sammen med 2 Salto ladestasjoner (samt open-evse).
Med en bryter på kortet velger man om man har 16 eller 32A tilgjengelig strøm og resten ordnes automatisk. Det er også en opsjon for automatisk "restart" av lading (strøm til bil kuttes i noen sekund og slås på igjen) ved endring av ladestyrke. Dette kan brukes på de få bilene som ikke oppfører seg helt etter standard ved endring av styresignalet (etter hva jeg har hørt kan blandt annet Tesla være litt uvillig til å justere opp ladefarten dynamisk).

Dette er noe jeg har laget for eget bruk og har det nå kjørende på 2 steder. Spørsmålet er om dette kunne vært av nytte for noen andre der ute?

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14166
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #1 på: Lørdag 13. ſeptember 2014, klokken 20:44 »
Interresante ting du jobber med. En gang i blandt får vi forespørsel om slike løsninger, men ikke ofte.

Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

ravn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #2 på: Lørdag 13. ſeptember 2014, klokken 21:01 »
Ja det gjennstår å prøve. Men å fjerne spenningen og stoppe pilotsignalet bør være tilsvarende som å ta kabel inn og ut?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14166
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #3 på: Lørdag 13. ſeptember 2014, klokken 21:41 »
Skulle tro det, men mener vi prøvde dette uten hell.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14331
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #4 på: ſøndag 14. ſeptember 2014, klokken 00:10 »
Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.

Merkelig. Min justerer seg opp og ned uten problem, gjorde ihvertfall det den gangen jeg testet med en justerbar Type 2 ladestasjon. Kan ha noe med software-versjon å gjøre?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #5 på: Tirsdag 23. ſeptember 2014, klokken 14:50 »
For de som er interresert, her er første prototype av ladekontroller for Salto sine bokser (og forøvrig alle som bruker ABL sin ladekontroller).



Plastkort under for å vise størrelse
« Siste redigering: Tirsdag 23. ſeptember 2014, klokken 14:52 av ravn »
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RaBalder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1279
  • Oslo, Model S, P85-2014
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #6 på: Mandag 29. ſeptember 2014, klokken 09:11 »
Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.

Jeg testet også på Model S med en ekstern ladeboks. Jeg kunne justere opp og ned på tilgjengelig strøm i ladeboksen. Og Model S fulgte ved å justere strøm ned. Og når jeg økte tilgjengelig strøm i ladeboksen, så justerte Model S selv opp strømtrekket igjen.

Helt perfekt i forhold til styring via ladeboksene.

ravn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)
« Svar #7 på: Mandag 29. ſeptember 2014, klokken 09:13 »
Takk for info.
Skal hente meg en Tesla Roadster i dag, så får vi se hvordan den oppfører seg.

Nå bruker vi denne kontrolleren på jobb med en Bmw i3 og en 2011 Leaf og de oppfører seg upåklagelig.
Etter beskjed om å redusere strømtrekk så gjør dem det umiddelbart.
Etter beskjed om at det er mer strøm å hente så går dem gradvis oppover.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.