Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går det an å lade fra denne kontakten?

Startet av kammiz, torsdag 25. september 2014, klokken 19:13

« forrige - neste »

kammiz

I parkeringsanlegget på jobben har vi denne kontakten som ikke brukes til noe. Jeg har kjøpt en kia soul ev som vi får på nyåret. Er det på noe vis mulig å lade fra denne uten å måtte ha elektriker til å gjøre noe?

63A 220-250v
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

emil

Du kan nok få bygget deg en semiportabel sak som tar 63A 230V inn, har det nødvendige av sikringer og elektronik for å gi deg en 32A Type1 kabel ut til bilen.

En bedre løsning er å få en elektrikker til å montere en fast 32A ladestasjon med Type2 hunnkontakt og så kan du og eventuellt andre bruke en Type2-Type1 (eller Type2-Type2 for VW/BMW) kabel for å lade.

Men først bør man nok høre med de som er ansvarlige for bygget/parkeringsanlegget om man får lov.

cra

Eller enda enklere; kjøpe en ferdig byggkasse som gir deg vanlig Shucko i massevis?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Første punkt, finn ut hva den er sikret med. Når du skriver 63A, så kan det være bare hva kontakten tåler.

jkirkebo

Denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html kan ihvertfall gjøre biffen. Den leveres med jordfeilbryter og 32A 1-fase støpsel som standard men kan godt leveres med 32A jordfeilautomat og 63A støpsel for 500 kroner ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kammiz

Det står 63a i sikringsskapet også. På arket med kursene, tittet ikke på selve sikringen, men det skal jo matche. Det kommer nok opp lademuligheter, men jeg tenkte jeg kunne snike meg til en plass bare de med riktig overgang fikk ladet fra. :-P
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trekkoppbil

Er det ikke bare å kjøpe en passende plugg, for å feste den på en portabel EVSE?

Evse-upgrade har vel noen bokser hvor du kan velge fra 6 til 24 Ampere, dersom det er J1772 du bruker. Ofte er det amerikanske plugger på dem, så  pluggen må byttes ut a likevel.

KjellG

Du må også sikre ned til hva EVSE er godkjent for. Enten i en egen kasse, med en sikring i skap på veggen eller ved å skifte ut kurssikringen. Ny sikring bør være jordfeilautomat.

kammiz

det høres for å være ærlig ut som litt for mye jobb dette :P hadde håpet på en enkel plug & play løsning :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Caspar

Hvorfor må dette være så vanskelig? Er det ikke bare å kjøpe eller å lage en overgang og bruke bilens shukokontakt og lade på 10A ? Har du en normal arbeidsdag så kommer du vel langt med det.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

aurba

#10
Sitat fra: Caspar på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:31
Hvorfor må dette være så vanskelig? Er det ikke bare å kjøpe eller å lage en overgang og bruke bilens shukokontakt og lade på 10A ? Har du en normal arbeidsdag så kommer du vel langt med det.

Det fungerer helt fint det.

Men den overgangen bør som KjellG nevner også inneholde en sikring, slik at denne utløser om det blir en kortslutning i EVSEen eller ledningene mellom denne og 63A-kontakten.
Om man trenger en elektriker til å gjøre den jobben overlater jeg til enhver å vurdere selv.

edit: husk forøvrig å bruke endehylser ved bruk av mangetrådet kabel.
Think City 2010, Lithium

emil

Men litt "sløsing" å lade 10A fra en 63A kontakt.. Særlig når bilen faktisk kan lade med 32A

cra

Sitat fra: emil på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:51
Men litt "sløsing" å lade 10A fra en 63A kontakt.. Særlig når bilen faktisk kan lade med 32A

Kommer vel litt an på hva som var det opprinnelige behovet. Om målet var å benytte en ellers ubrukt kontakt kan man vha en enkel byggkasse gjøre lading tilgjengelig for flere biler på en gang også. Om målet er max lading på kortest mulig tid må det litt mer "hikkemikk" inn i bildet. :)

Den utimate "sløsing" er jo å la kontakten stå ubrukt!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Sitat fra: kammiz på søndag 28. september 2014, klokken 22:02
Det står 63a i sikringsskapet også. På arket med kursene, tittet ikke på selve sikringen, men det skal jo matche. Det kommer nok opp lademuligheter, men jeg tenkte jeg kunne snike meg til en plass bare de med riktig overgang fikk ladet fra. :-P

Du ser på kursen ut til denne kontakten nå, ikke på hovedsikringen i skapet? Synes kabelen til kontakten ser tynnere ut enn 3*16 mm2 + j


kammiz

Denne kontakten er på en egen sikring på 63A i sikringsskapet.

Men hvis jeg bare enkelt og greit vil lade med shuko fra denne, går det an å få kjøpt riktig overgang ferdig laget noe sted?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA