Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hjelp... "strømtom" ved gardermoen...

Startet av Bushy, tirsdag 23. september 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

Bushy

Hei... sitter på mcdonalds ved gardermoen, å skulle hurtiglade for å komme meg til hamar.... kombo laderen får bare timeout detected between cable ell no. så nå står jeg her med tom mobil... tom bil... å 30 km på tanken.... forslag??
S75D sept. 17

Bushy

Ble det som ble løsningen gitt... Egolf støtter vist ikke fortums kombo.... Greit å vite... Var såvidt jeg fikk trilla inn Romerike VW.
S75D sept. 17

Råde

e-Golf | X75D

EspenT

Er vel skrevet litt om at eGolf og enkelte hurtigladere ikke ikke går så bra sammen. Husker ikke helt men tror det var særlig ABB ladere. Litt forskjellig tolkning av standarder fører fort til problemer. Men både vw og leverandør av ladestasjoner jobber nok med saken.

Audigaudi

Det står melding på selve ´pumpa´om at Combo ikke fungerer enda.

Bushy

På Romerike møller. Var det abb "pumpe" jeg fikk ladet på tilslutt.
Hun jeg snakket med hos fortum. Sjekket at alt var i orden på Combo laderen. Å det var det. Så hun måtte snakke med noen før hun kom tilbake. Å sa det var kjent sak at golf ikke likte pumpene deres. Men det jobbes med en fix fra VW. Strengt talt kom vel ladestolpen før egolfen råde...
S75D sept. 17

Råde

Sitat fra: Bushy på onsdag 24. september 2014, klokken 10:50
På Romerike møller. Var det abb "pumpe" jeg fikk ladet på tilslutt.
Hun jeg snakket med hos fortum. Sjekket at alt var i orden på Combo laderen. Å det var det. Så hun måtte snakke med noen før hun kom tilbake. Å sa det var kjent sak at golf ikke likte pumpene deres. Men det jobbes med en fix fra VW. Strengt talt kom vel ladestolpen før egolfen råde...
Heia e-Golf, da :)

Et annet sted på forumet finnes en tråd om fortums ladere. Fortsetter også å heie på fortum
e-Golf | X75D

Ohm

Snakket med en representant fra Fortum på fredag. Jeg var innom den splitter nye hurtigladeren på MC Gardermoen for å sjekke om den fungerte. Jeg har såvidt testet den en gang tidligere, da fikk jeg hele 3200 watt i ladestrøm, men det var nok fordi batteriet var på 75 %. Nå hadde jeg 4 mil igjen, så da tenkte jeg å teste denne. Fulgte anvisninger, ringte Fortum og fikk ladestasjonen restartet (som jeg vil tro alle som skal lade må). Men nei, dette fungerte ikke. Ringte opp igjen og ba om å få snakke med en som kunne svare litt mer inngående på hvorfor man ikke skal få hurtigladet. Ble etter hvert oppringt av en hyggelig og hjelpsom fyr i Fortum, som gav meg følgende svar:

Mine spørsmål:
Hvorfor kan man ikke stole på at hurtigladerne virker, og hvorfor er ikke betalingsløsningen rett og slett kort.

Svar:
- Kort koster ca 50 000,- ekstra pr. stasjon pga at den står ute og at det er høyspenning.
- egolf har program 0.9, ikke 1.0 som gjør at den foreløpig ikke kan lades på den stasjonen. Men på Hvam har de en som funker, siden den står på Møllerbutikken.
- De skal ha service på automatene, så i løpet av en måned bør det virke bedre på egolf.
- Det er ikke spesielt lønnsomt å drive med hurtiglading. En bensinpumpe svirrer å går hele tiden, en ladestasjon har kanskje 20 besøk i døgnet a ca 100 kr. Tar tid å betale automaten da.
- De jobber med å ha flere ladere i nærheten av hverandre, slik at man kan stikke innom en annen, dersom en ikke fungerer.
Sitat slutt!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Kort og godt: vi bør synes synd på de som tilbyr hurtiglading :)

Spøk til side. Jeg skjønner utfordringene, men hvis du gjør det plundrete å få hurtigladet, så får du ikke opp volum. Får du ikke opp volum blir det dyrt.

Gleder meg til Statoil har utbygd et godt nett (de er i gang). Da skal jeg spise pølse og kose meg mens jeg hurtiglader, og mens de bakstreverske forgår :)
e-Golf | X75D

Ohm

Har snakket med flere som hurtiglader, de sier at Statoil sine ladere er meget stabile og er så og si 100% oppe. De har dessverre ikke ccs, men det kommer etterhvert og da blir det nok bedre tider.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

flunde

Er det slik at man er fritt frem til å lade på alle Møller forretninger hvis man har VW?

Bushy

2,5kr for minuttet på Romerike møller iallfall. Er nok standard pris på hurtiglading
S75D sept. 17

Kent

Sitat fra: Ohm på onsdag 24. september 2014, klokken 13:36
Har snakket med flere som hurtiglader, de sier at Statoil sine ladere er meget stabile og er så og si 100% oppe. De har dessverre ikke ccs, men det kommer etterhvert og da blir det nok bedre tider.

Statoil sin på Fornebu har i allefall CCS, lada der for et par uker siden med golfen :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Ohm

Ja, de har noen ccs i Oslo. Det kommer i vårt område også. Meget bra.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Slik ser skjermen ut når man skal hurtiglade egolf på MC Donald Gardermoen. Står sånn i noen minutter før det kommer opp en melding: Avbrutt av kunde.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA