Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av motorsykkel til el-drift

Startet av Termit, fredag 19. september 2014, klokken 18:22

« forrige - neste »

Termit

Hei,

Jeg har store planer om å bygge elektrisk motorsykkel i løpet av vinteren. Er det noen her som har kjennskap til om det er noen særegne krav i forbindelse med dette i forhold til el-drift?

Jeg har tidligere bygd om en motorsykkel etter reglene for ombygging, og det var veldig greit. Men da bygget jeg om ramme og ikke motor. Tenkte nå å søke om ombygging av motor, og da til el-drift.

Motorsyklen jeg har tenkt til å bruke er en 1986 Kawasaki GPZ 1000 RX. Den har allerede stor totalvekt pga stor motor, fint med tanke på batteripakke, og den har en vid ramme ved motoren. Motor og diverse til konverteringen har jeg tenkt til å ta fra en 2010 REVAi jeg har, hvor alt fungerer men batteriene er litt dårlige.

Hva tror dere om det?

elektrolux

Følger prosjektet ditt med stor interesse. Det skal være enklere papirarbeid å bygge om MC enn bil, og kanskje kan dette bane vei for at vi også kan bytte motor til elmotor i bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Termit

Da har demonteringen av donorbilen startet, forferderlig mye ledninger :-/ Kommer til å bruke mye tid på og rydde opp i ledningsnettet, mistenker det er veldig lite av det jeg egentlig trenger.

Har begynt å lese meg opp på Curtis kontrolleren, og må gjøre det samme med laderen som sitter der.

På hver side av motorkontrolleren går ledningene gjennom en ringkjerne. Hva er funksjonen, og trenger jeg å bruke de?

Termit

Da er søknaden ferdig skrevet, og har time til id-kontroll på tirsdag... Blir veldig spennende!

Var på garasjebesøk hos en kollega tidligere i uka, Caspar med el-Mini'n, masse gode tips og en hyggelig prat. Hvis søknaden blir godkjent er det mye takket være god informasjon fra garasjebesøket :-)

Komponentene vil bli:
AC motor fra Reva, 13kW
Curtis 1238 motorcontroller fra Reva
16 Winston 60ah LiFePO4 batterier
Elektromotus EMUS BMS
Lader fortsatt ikke bestemt
DC/DC fra Litrade

Brukte noen ledige minutter i garasjen til å lage en batterikasse i papp ;-) Puttet den i ramma på mc'en, og den vil bli helt perfekt i størrelse.

På bilde synes også en ZTE Android mobil som skal integreres pent på toppkrona. Kobles med blåtann mot EMUS'en...

PerBear

#4
BMS er meget viktig, hva har du valgt der?
Edit - Står jo der! Beklager! ;-)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: Termit på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:26
På hver side av motorkontrolleren går ledningene gjennom en ringkjerne. Hva er funksjonen, og trenger jeg å bruke de?
Det er trolig radiostøyfilter bestående av en ferrittring som absorberer høyfrekvente støypulser. Du kan lese mer om hvordan de virker for eksempel her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Choke_(electronics)

Her er en mer teoretisk gjennomgang:
http://www.murata.com/~/media/webrenewal/products/emc/emifil/knowhow/26to30.ashx
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Termit

Thanx PerBear :-)

Igår var jeg hos trafikkstasjonen for id-kontroll og levering av søknaden for ombygging. Gutta der var veldig positive, så troen på en godkjenning er forsterket :-D

Kvelden idag har blitt brukt til å lage deler til motorfeste. Røffe foreløpig, men skal nok bli seende pent ut til slutt...


Termit

Venter fortsatt spent på svar på søknaden... Men fortsetter uansett å bygge videre. Motorfestet er snart ferdig, burde bli solid nok med 10mm stål. Var heldig å få kjøpt meg en brukt komplett EMUS BMS billig forrige uke, trenger bare å kjøpe til en bluetooth modul.

Har brukt en del tid på å tenke ut kabling og kobling, ser at det kommer til å ta mye tid. Ønsker at det skal se ryddig og pent ut. Brukte litt tid en kveld på ledningsnettet til Curtis motorkontrolleren, og nå er alle ledninger merket. Det burde gjøre videre jobb enklere.

Fikk tak i en ladekontakt med ledningsnett fra en e-up! forrige dagen, fikk med meg ladekabelen også. Da har jeg komponenter å bruke på bygget mitt. Er allerede så smått igang med å tilpasse ladekontakten til påfyllingshullet på bensintanken :-)

Neste oppdatering håper jeg inneholder et positivt svar fra Statens Vegvesen...

Ladefabrikken

Hei! Spendene prosjekt du har satt igang. Jeg har konvertert en 2CV og Satt inn nye litium-ion celler i flere gamle elbiler. Og etter flere års erfaring med disse cellene så har jeg funnet ut at BMS bare er tull og tøys. Ofte er det BMSen som dreper cellen og lager brann. Med så få celler du har så hadde jeg heller balansert cellene manuelt og under ladet batteripakken litt for å unngå overlading. Den BMS du har fått taki er det mange som har hatt mye problemer med. Å på en motorsykkel er BMSen veldig utsatt for vann og fuktighet. Jeg ville aldri i livet montert denne BMSen på en av mine biler. Hvis du vil så kan jeg hjelpe deg med hvordan man lager en tryg ladeløsning uten BMS og alt det rakklverket.
Jesper er ikke enig med meg
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Termit

Takk for det 2EL :-)

Har sett det er mange som ikke bruker BMS på sine bygg, men i mitt tilfelle føler jeg det er en av de sterkeste kortene for å få en godkjent ombygging. SVV er veldig skeptisk til batterikjemi i utgangspunktet, og Elektromotus sin EMUS BMS er allerede typegodkjent i Posten sine Paxstere.

Min BMS være innkapslet i en tett boks, og i tillegg er jeg utpreget motorsyklist i bare godvær... Satser dermed på lite utfordringer rundt fukt ;-)

Ladefabrikken

SVV aner ikke hva BMS er for noe. Det de er mest opptatt av er at du har et system som er CE merket og godkjent i EU.
Men et lite tips ikke overlad Cellene. Dine celler skal lades til maxs 3,65V lurt å lade dem til 3,6V så kommer dem til å holde mye lengre. Vinterlagring så ha 50% SOC men BMSen din spiser hele tiden litt strøm så pass på så den ikke tømmer cellene dine om vinteren.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Termit

Yes!! Det er litt dokumentasjon som skal til, men det burde gå greit :-)

PerBear

#12
Gratla med positiv feedback på søknaden din!  :D

Når det gjelder BMS så er mange av systemene som brukes på amatørombygginger meget dårlig installert. Jeg har selv sett en Thinkombygging hvor BMS for 200 kg LiFePO4 lå løst i plast handleposer og hvor usikra kabler uten slitasjebeskyttelse lå oppå skarpe metallkanter. Da er det ikke rart at celler blir ødelagt. Selvsagt hadde ikke ledningene vært der hvis det ikke hadde vært for BMSen, så på en måte stemmer det jo at BMSen var årsak til problemene...  ::)

Du finner også en post-morten rapport her på forumet som beskriver mulige årsaker til brann i en annen Think som var ombygd til li-ion. Denne var også trolig ødelagt av ukyndig installasjon/service.

Proffe elkjøretøy har typisk feiltolerante BMSer med to uavhengige system som overvåker cellene hvorav et som foretar balansering. Hvis det ene overvåkingsystemet detter ut så vil bilen stoppe eller gå i "nøddrift" modus hvis det er teknisk mulig og samtidig forsvarlig.

Med få unntak som primært gjelder li-ion celler med relativt kort levetid, f.eks. til bruk i batteridriller, så har alle batteripakker som brukes i mobiltelefoner, laptopper og annet mobilt utstyr alltid en BMS integrert i pakken. Uten den hadde levetiden på pakken blitt sterkt redusert. I tillegg hadde det vært mye flere branner forårsaket av li-ion celler. Så de som sier at BMS skaper problemer har snudd det hele på hodet.

Hvis du liker å sette deg grundig inn i ting vil jeg anbefale en kikk på Texas Instruments sine applikasjonsnoter rundt batteristyring og lading. Du kan f.eks. begynne med Battery Management Guide:
http://www.ti.com/lit/sg/slyt420c/slyt420c.pdf

Her er en kort artikkel om nytten av cellebalansering: http://www.ti.com/lit/an/slyt322/slyt322.pdf

Her er en god webside om BMS og pakkedesign av en som lager proffe batteripakker:
http://liionbms.com/php/white_papers.php
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Termit

Da kommer det litt nytt... Jobber med å lage type 2 lading på tanken, vi har masse slike ladestasjoner på jobben. Kontakten monteres der man fylte på drivstoff tidligere ;-) Det er fortsatt under arbeid, ledninger og finish igjen.

Koblet opp drivlinjen på arbeidsbenken idag, og jaggu funket det. Batteriene er veldig dårlige, så da ble hastigheten lav på motoren. Motorstyreenheten varslet feil på lite strøm, og begrenser output til motoren.

Da er det bare å tegne opp nytt koblingsskjema, da det jeg fulgte ikke blir helt riktig.

Fortsettelse følger :-)



offpist

Spennende prosjekt.
Har det vært oppe til vurdering å bruke Nissan Leaf batteri celler?
Ser ut til å ha en del høyere energi tettet sammenlignet med WINSTON batteriet.
Og de er bygget slik at man kan skru de sammen i en selvbærende konstruksjon.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA