Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?

Startet av Rashid, fredag 19. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

Rashid

Jeg har lest på et eller annet sted at det allerede har blitt registrert over 34300 elbiler i Norge og det går forferdelig fort mot grensen på 50.000.

1:- Er det slik at engangsavgift og momsfritak blir borte fra den første elbil som skal registreres etter 50.000 registrerte elbiler?

2:- hjelper det om man hadde bestilt en elbil lenge før grensen på registrerte 50.000 men bilen blir forsinket utlevert?

Jeg har egentlig tenkt å være blant de siste som skal nyte avgiftsfritak, hovedsakelig av 2 grunner:-

1: elbilene blir bedre og bedre etterhvert
2: spare litt mer egenkapital  :)

Jeg vet at det fort kan gå veldig fort i svingene sånn at jeg mister muligheten til å nyte avgiftsfritaket.




emil

Ingenting forsvinner på bil nr 50.0001, men når det er 50.000 kan fordelene tas opp til vurdering. Det kan også være at fordeler forsvinner før 50.000, som f.eks kollektivfelt enkelte steder hvis det blir store trafikale problemer.

Uansett når bil nr 50.000 er registrert vil en prosess starte med å vurdere fordelene, og selv om Toyota og andre har kommet med "drittpakker" mot elbilene i det siste tror jeg at de økonomiske fordelene vil bestå i en godt stund til.

Sparte drivstoff, bom, ferge og parkeringskostnader kan fort overstige ekstra rentekostnader ved å kjøpe nå i stedenfor å spare opp egenkapital. Bilene som er i markedet i dag er gode på sine måter alle sammen og jeg tror ikke det kommer noe revolusjonerende nytt det neste halve året. Er nok først når Tesla sin Modell 3 kommer med lengre enn standardrekkevidde for kompaktbiler (15-20mil) at de andre produsentene lanserer krafigere batterier i sine modeller.

Asarin

Det skal opp til diskusjon når man passerer 50.000 biler, eller vi har kommet til 2017.

Ikke nødvendigvis at noe som helst kommer til å skje, men noen ting kan endre seg. Tvilsomt at alle fordeler forsvinner samtidig, her er det nok en gradvis innføring av f.eks MVA og sånne ting som vurderes.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Electrix

De fleste partier prater vel nå stort sett bare om 2017? Uansett er det bare snakk om at ordningen skal revurderes, og merk at bensin og dieselbiler er ikke fredet, hverken før eller etter denne revurderingen.

Jeg vil tippe at moms innføres gradvis etterhvert, men antakeligvis ikke mer enn utviklingskostnadene synker, så tilsvarende elbiler vil nok ikke stige nevneverdig I nypris. Samtidig kan man nok regne med at avgiftstrukturen blir ytterligere differensiert med tanke på utslipp, altså ennå dyrere rene bensin/dieselbiler og kanskje noe rimeligere plug-in hybrider.

Når det gjelder bompenger bil jeg tippe elbiler kanskje får dagens takst mens bensin og dieselbiler flyttes opp I "tunge kjøretøy kategorien", da slipper man flere fordyrende grupper samt at man straffer ikke kollektivtrafikken og transportnæringen ytterligere.

I tillegg antakeligvis dyrere drivstoff?

Elbiler må betale parkeringsavgift der det er mulighet for å lade? Dermed "incentiveres" parkeringsbransjen til å bygge ut lading som hjelper elbiler og får ned utslippene på ladbare hybrider.

Adgang til kollektivfelt fjernes kanskje samtidig som det enkelte steder innføres elbil og 2+ felt. Vanskelig så si, men jeg tror utsiktene er dårligere for dieselbilen min enn elbilen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på fredag 19. september 2014, klokken 12:43
De fleste partier prater vel nå stort sett bare om 2017?

Verd å merke seg her:
Klimaforliket fra 2012(?) snakker om 50.000 eller 2017.
Regjeringserklæringen til den sittende regjeringen nevner kun 2017. Om dette er å regne som ett løfte om å ikke røre noe ved 50.000 eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men tipper at samarbeidspartiene (V + KrF) vil oppfatte det som ett løftebrudd dersom regjeringen prøver å endre noe før 2017. Siv har i desperasjon prøvd å henvende seg til EU for å få støtte til å droppe mva fritaket uten å behøve å bry seg om ett evnt. stortingsflertall, men den støtten tror jeg hun skal se langt etter :) Noe flertall i stortinget for å endre noe før 2017 er heller ikke sannsynlig (men dog mulig, dersom regjeringen "byr" AP på en eller annen  gulrot - DLD f.eks.).
Model S 85D

Rashid

Takk for så kompetente og saklige svar. Dette gjør meg stolt av å være medlem i dette forumet.

Jeg forventer heller ikke noe revolusjonerende i utviklingen av elbiler i de neste seks månedene. Tenkte bare på at kanskje tesla innstallerer adoptive cruisekontoll, adoptiv fjernlys, forbedrer seter og interiør generelt m.m.

Men uansett . Tusen takk og ha en fin helg :-)

emil

Sitat fra: Rashid på fredag 19. september 2014, klokken 18:32
Jeg forventer heller ikke noe revolusjonerende i utviklingen av elbiler i de neste seks månedene. Tenkte bare på at kanskje tesla innstallerer adoptive cruisekontoll, adoptiv fjernlys, forbedrer seter og interiør generelt m.m.

Tror ikke Tesla endrer noe fysisk på bilene sine nå. Vil tro fokuset ligger på eventuell feilfiks av eksisterende Model S og utvikling av X og 3. Men Tesla kommer jo stadig med nye ting på programvarebiten, og de oppdateringene vil du jo få uansett når du kjøper bilen.

pwb

Det som bør skje er en gradvis innføring av mva og tilsvarende økning av omregistreringsavgift for biler kjøpt uten mva.

emil

MVA kommer nok gradvis med varsel lang tid på forhånd. Omregistreringsavgift er det jo allerede på elbil som på et hvilket som helst annet bruktbilkjøp. Engangsavgiften sitter nok lengre inne tror jeg og der blir det nok store endringer for fossilbiler før det blir noen innføring på elbil. Kan godt være at det blir beregnet en CO2 ekvivalent for strømforbruket til elbilen for å kunne avgiftsbelegge på lik linje med fossil/hybrid biler.

Heldigvis er regjeringsalternativene (på papiret) enten veldig for miljø (rød-grønn) eller veldig i mot avgifter (blå-blå). Så hvis Siv ikke klarer å finne smutthull for å innføre avgifter ved å kalle det pålegg fra EU tror jeg vi ikke får noen større overraskelser på lenge.

pwb

Omregistreringsavgift må økes på eldre elbiler så det ikke blir økonomisk lønnsomt å selge de etter mva økning. Man skal ikke tjene lettjente penger for miljøet sin skyld. Derfor må omregistreringsavgift i en del år være en % av nybilprisen.

Amoss

Sitat fra: pwb på fredag 19. september 2014, klokken 22:19
Omregistreringsavgift må økes på eldre elbiler så det ikke blir økonomisk lønnsomt å selge de etter mva økning. Man skal ikke tjene lettjente penger for miljøet sin skyld. Derfor må omregistreringsavgift i en del år være en % av nybilprisen.

Så vidt jeg vet er omregisteringsavgiften på elbiler det samme som på andre i dag. Noen spesiell grunn til at du mener det skal bli dyrere å kjøpe en brukt elbil enn en brukt fossilbil? Eller mener du at om man først har gått til anskaffelse av en elbil så skal man være "gift" med den bilen frem til den skrotes?

Tvertimot har jeg sett andre argumentere for at omregistreringsavgiften også burde være lavere på elbiler, nettopp som ett incentiv også for andre og tredje osv. eier av bilen.

Det det virker som om du her argumenterer for er at man må "betale tilbake" avgiftsfritaket når man selger, men det blir jo bare helt feil - da er det en avgifts-utsettelse heller enn ett fritak.
Model S 85D

arthur

Jeg tror at det første som vil skje er en innstramming i bruk av kollektivfeltet på noen innfartsveier inn til bl.a. Oslo. Jeg tror at moms vil bli innført på el-biler, men ikke med full effekt fra dag en, kanskje 5-6% eller noe sånt. Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert så det innebærer en ikke ubetydelig usikkerhet å bestille bil med levering om et år.
Det er vel nå snakk om at man kanskje allerede til påske 2015, om 6-7 måneder har nådd "taket" på 50' el-biler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

pwb



Sitat fra: arthur på lørdag 20. september 2014, klokken 07:22
Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert.

Akkurat det er jo helt klart riktig, der trenger man ikke å synse. Blir som når man bestiller på nett, det er kursen dagen varen fortolles som brukes, ikke når den ble bestilt. Det var jo noe motsatt med båtmotorer i sommer og da ventet man med å fortolle dem. Så man bør nok ha en avtale med forhandler om heving av kjøp hvis man ikke klarer en liten økning i prisen over natten.

arnkl

Sitat fra: arthur på lørdag 20. september 2014, klokken 07:22
[...] Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert så det innebærer en ikke ubetydelig usikkerhet å bestille bil med levering om et år.
Det er vel nå snakk om at man kanskje allerede til påske 2015, om 6-7 måneder har nådd "taket" på 50' el-biler.

Det er ingen uvisse knytt til elbilfritaket i 2015. For omlag ein maanad sidan sa Erna Solberg til VG at det ikkje vert gjort endringar i avgiftsfritaket i statsbudsjettet for 2015.

Spekulasjonar om gradvis innfoering av mva f.o.m. 2016 har ogsaa blitt dementert av regjeringkilder. Eg trur vi skal vere ganske trygge paa at regjeringa vil halde det dei har lova i regjeringserklaeringa, nemleg at det ikkje vert gjort endringar i avgiftsfritaket i denne stortingsperioda.

Men kva som skal skje f.o.m 2018 er det paa tide at det kjem ein avklaring paa ganske raskt. Eventuelle endringar boer vere kjent i god tid, og innfoerast gradvis. Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg. Daa kan ein haape paa at gradvis nedgang i produksjonskostnadar for elbil vil vege opp for avgiftsinnfoeringa.

(No naar Tesla har sluppe SW 6.0 haapar eg at norsk tastatur staar for tur ;) )
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Mhal

Tesla hadde ett punkt i kontrakten som sa at hvis kjøper fekk problem med finansieringa kunne han trekke seg fra kjøpet. Det vil kanskje bli aktuelt hvis insentiva forsvinn "over natta".

Pr idag er insentiva nok til at el bil bestanden dobbler seg hvert år. Etter 2017 vil det da være ca 320 000 elbiler. Det er nok på sin plass å vurdere endringer da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA