Skrevet av Emne: Opel Ampera - Europerisk GM Volt  (Lest 40335 ganger)

Radiobil1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 507
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #45 på: tirsdag 06. desember 2011, klokken 14:51 »
2015 e-up!, 75 000 km  -  2018 e-golf, 17 000 km  -  2019 Ioniq, (Solgt)

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3498
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #46 på: tirsdag 06. desember 2011, klokken 15:10 »
Følgende godbiter er verd å ta med seg fra både denne saken og http://www.dagbladet.no/2011/12/05/tema/bil/arets_bil/19297554/:

  • "Det hjelper ikke at bensinmotoren i drivlinjen bare lader generatoren, og ikke har direkte forbindelse med hjulene."
  • "Det hjelper heller ikke at Ampera for gjennomsnittsbilisten i Norge kan brukes uten at bensinmotoren er i aksjon."
  • "- Vi må få slutt på den konkurransevridende forskjellsbehandlingen på rene elbiler og lavutslippsbiler, mener Helene Formo."
  • "Juryen mener vinneren tilføyer markedet noe helt nytt."
  • "Samtidig slipper du angsten for å gå tom for strøm, og Ampera er dertil utrolig komfortabel, kvikk, ser kul ut og har brukbart med plass."

Om Leaf:
  • "Men så har den elbilenes velkjente akilleshæl, og dermed når den ikke pallen. "
  • "«En sitter ofte med hjertet i halsen og er redd for å gå tom, selv om bilen i seg selv er veldig god», mente juryformann Andreas Handeland, som har forsøkt å leve med Leaf i en testperiode."

Litt overrasket over "optimismen" til Einar Håndlykken, lite overrasket over resten av gjengen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 962
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #47 på: tirsdag 06. desember 2011, klokken 16:03 »
Jeg synes den ser fin ut Amperaen, men høy pris og bare 4 seter gjorde den uaktuell for min del.
Det siste er at jeg slett ikke stoler på at Opel/Chervrolet kvaliteten over litt tid..
Ålesund
Sølvløv levert av Ålsgårds Auto 18/11
Har en Elkjøp El-Scooter. Ca 800m på en lading..kjempekjøp..

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 659
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #48 på: mandag 02. januar 2012, klokken 16:41 »
Volt/Ampera har blitt markedsført som elbil med range extender (dvs. plug-in serie-hybrid) MEN DET ER DEN IKKE.
Det er rett og slett en kopi av en "vanlig" Plug-in Prius - og her er bevisene:

Takk for grundig og saklig informasjon!
Fin argumentasjon å ha i lomma når diskusjonene dukker opp i lunchen  ;D.

En prat med SAXO avslørte at han brukte ca 2kWh/mil på sin Nissan Leaf.
Har jeg rett i følgende estimater:
  En ordinær disel/bensin-bil bruker ca 0.7l/mil, altså omtrent 0.7 * 10kWh = 7 kWh/mil?
  Hvis man snakker om 10 mil for en (av dagens) plug-in-serie-hybrid, er man da på 0,16 l/mil = 1,6 kWh/mil + el-motor-forbruket (ca 2 kWh/mil) = 3,6 kWh ?
« Siste redigering: mandag 02. januar 2012, klokken 16:44 av RoadRunner »
Trondheim
MetroBuddy 2010 (under arbeide)
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7318
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #49 på: mandag 02. januar 2012, klokken 19:29 »

En prat med SAXO avslørte at han brukte ca 2kWh/mil på sin Nissan Leaf.
Har jeg rett i følgende estimater:
  En ordinær disel/bensin-bil bruker ca 0.7l/mil, altså omtrent 0.7 * 10kWh = 7 kWh/mil?
  Hvis man snakker om 10 mil for en (av dagens) plug-in-serie-hybrid, er man da på 0,16 l/mil = 1,6 kWh/mil + el-motor-forbruket (ca 2 kWh/mil) = 3,6 kWh ?

Tja, helt hvordan Opel kombinerer dette er litt usikkert, men:
Opel Ampera har en 16 kWh batteripakke og oppgir 40-80 km distanse på denne.
I kombinert drift oppgis 1,2 l på 100 km.

16 kWh strøm + 12 kWh bensin = 28 kWh på 100 km, eller 2,8 kWh/mil i gjennomsnitt.

Dette kan for eksempel være
7 mil på strøm fra nettet 2,3 kWh mil og 3 mil på strøm fra generator, 0,4l/mil omtrent 4kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

eller
8 mil på strøm fra nettet 2 kWh mil og 2 mil på strøm fra generator, 0,6l/mil omtrent 6kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

eller
6 mil på strøm fra nettet 2,5 kWh mil og 4 mil på strøm fra generator, 0,3l/mil omtrent 3kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

Som vanlig er nok forbrukstallene som oppgis optemistiske.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jonny

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #50 på: mandag 30. januar 2012, klokken 10:51 »
Såg nettopp Opel Ampera vil bli priset som en ny Leaf. Vet ikke om dette er med eller utan avgifter.
Kjører Rød Nissan Leaf.

edyrli

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 574
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #51 på: fredag 10. februar 2012, klokken 09:39 »
Noen som vet om Ampera har kommet inn i noen butikker? Har lest litt her og der at Januar 2012 har blitt sakt.
evt, noen som vet når?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric (Bestilt)
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 574
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #52 på: mandag 20. februar 2012, klokken 08:31 »
Fikk svar fra Svein Kvia (Opel Sandnes). De anslår foreløpig 3 uken i mars.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric (Bestilt)
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7899
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #53 på: onsdag 07. mars 2012, klokken 10:12 »
Aftenpostens morgennujmmer skriver idag at GMs fabrikk i Michigan stopper all produksjon av GM Volt inntil videre :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7139
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #54 på: onsdag 07. mars 2012, klokken 10:24 »
Aftenpostens morgennujmmer skriver idag at GMs fabrikk i Michigan stopper all produksjon av GM Volt inntil videre :(

Kan sammenhengen være prestasjonsangst? http://www.smp.no/forbruker/bilogtrafikk/article435102.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3498
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #55 på: onsdag 07. mars 2012, klokken 11:36 »
Det er vel heller det vanlige problemet til Detroit -de produserer biler kundene ikke ønsker...

Salget av Volt har ikke vært som forventet og GM stopper produksjonen i en periode for å spare penger (permiteringer).
Det rapporteres om store lagre hos forhandlere, så hvis ikke bensinprisen stiger drastisk kan dette være første spiker i kista for Volt.

Hvis GM ikke hadde skrapet EV1, eller produsert EV2 istedenfor Volt tror jeg landskapet hadde sett anderledes ut.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

javvel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #56 på: onsdag 07. mars 2012, klokken 16:57 »

Hvis GM ikke hadde skrapet EV1, eller produsert EV2 istedenfor Volt tror jeg landskapet hadde sett anderledes ut.

Thomas

Jupp, de fikk seg en kraftig skrape her ja. Så akkurat denne på youtube:
 http://www.youtube.com/watch?v=mv1awevoKAw

En annen ting, kan man lade disse pluggin hybridene på offentlige ladestasjoner, eller er disse kun for rene el-biler???  :-\

Hans Håvard Kvisle

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 600
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #57 på: onsdag 07. mars 2012, klokken 22:41 »
En annen ting, kan man lade disse pluggin hybridene på offentlige ladestasjoner, eller er disse kun for rene el-biler???  :-\

http://elbil.no/elbilfakta/politikk/485-ladestasjoner-ogsa-for-ladbare-hybrider
St.Hanshaugen

Phuc

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 260
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #58 på: lørdag 11. august 2012, klokken 19:52 »
Ble møtt med dette synet når jeg parkerte i Saga P-Hus i formiddag.
Så ut som om det var i forbindelse med Oslo Jazzfestival at bilene skulle stilles ut.

Ikke akkurat kompakte biler de her... hvor bred er en Nissan Leaf? Ser ut som om de her er enda bredere?
« Siste redigering: lørdag 11. august 2012, klokken 19:53 av Phuc »
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Alfano

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt
« Svar #59 på: fredag 03. oktober 2014, klokken 20:14 »
KIA Soul EV Black and Red Exclusive