Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av RunarBT, tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34

« forrige - neste »

cra

Enig i at å kalle den en elbil med range-extender er litt i drøyeste laget. Så lenge extenderen er innebygged så er den (slik jeg ser det) en seriehybrid. For å sammenligne med Think: Dersom jeg kunne kjøpt en "range-extender" til thinken, som jeg kunne ta med bare når jeg trengte det, og som gikk på bekostning av lastekapasiteten ellers (tok plass i bagasjerommet), så ville thinken fortsatt kunne regnes som en ren elbil, siden jeg til vanlig ville kjøre uten extenderen. Litt på samme måte som at Caravellen min til vanlig bare er en personbil, mens den så snart jeg har en tilhenger på regnes som et vogntog (samlet sett). Likevel er caravellen i seg selv en personbil så lenge hengeren er på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: PerBear på torsdag 19. mars 2009, klokken 01:01
Jeg synes dette ligner mer på en oppgave i logikk som kan settes opp som en rekke ja/nei spørsmål med de viktigste først.

Dersom en kan svare ja på spørsmål 1 bør kjøretøy klassifiseres som "spitzenklasse" og bør følgelig være moms/avgiftsfritt.
Dersom en kan svare ja 2 bør kjøretøyet få en stor avgiftsreduksjon.
Dersom svar på spørsmål 3 er ja bør kjøretøyet få middels fradrag.
Dersom svar på spørsmål 4 er ja bør kjøretøyet få små fradrag.
Det er det spørsmålet som først gir "ja" som bestemmer hvilken avgiftsklasse kjøretøyet plasseres i.


Det hgadde jo vært en genial måte å gjøre det på, som faktisk ville være mulig å benytte. Den ville også luke ut eventuelle merkelige utslag som gjerne blir resultatet av produsenters krumspring og "triksing" med vekt/motorvolum osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Jeg tror nok det er mer riktig å si at en motor som er optimalisert for et fast turtall bruker en brøkdel mindre enn om den kjøres med varierende turtall.
Uansett vil gevinsten forsvinne gjennom virkningsgrad i generator, batteri og elmotor, slik at en motor som bare benyttes med fast utveksling direkte på hjulene vil bruke mindre pr. kjørte kilometer.

Et alternativ ville være en motor med fast utveksling som bare ble benyttet i området 50-100 km/t. Under dette måtte en kjøre elektrisk.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på tirsdag 05. januar 2010, klokken 12:00
Jeg tror nok det er mer riktig å si at en motor som er optimalisert for et fast turtall bruker en brøkdel mindre enn om den kjøres med varierende turtall.
Uansett vil gevinsten forsvinne gjennom virkningsgrad i generator, batteri og elmotor,

Vil det virkelig være så mye tap i generator mm? Hvis det kan sammenlignes med langkjøring/bykjøring så vet jeg av erfaring og målinger over ti års tid at min caravelle ligger på ca 0.85 liter pr mil med "daglig-kjøring", og på ca 0.65 liter pr mil på langkjøring når motoren får ligge på ideelt turtall. (Da er vi i tillegg typisk 5-6 personer i bilen + bagasje og en tilhenger. :) )

Og hva med at slike range-extendere gikk på gass? Skal ikke liksom det være enda mer miljøvennlig enn bensin? Riktig nok litt mindre tilgjengelig, men selv "her på bøgda" har vi stasjon med gass nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Ved dagligkjøring kommer kaldstarter, stans og stopp inn i bildet, og ødelegger for et lavt gjennomsnittsforbruk. Når bilen ruller rett frem er det stort sett luftmotstanden som skal overvinnes. Derfor er det lavere forbruk ved konstant hastighet så lenge hastigheten er normal. En bilmotor er så godt utviklet nå et det er mulig å optimalisere et stort turtallsområde, gjerne fra 1500 til 4-5000 o/min. Mest økonomisk er motoren når turtallet holdes lavt, fordi det indre friksjonstapet i motoren holdes lavt.

Dette er tørre facts. Når markedsføringsavdelingen hos de store bilfabrikkene sier noe annet, er det "salgsfacts".
Det koster ingen ting å skrøne litt, så lenge de ikke trenger å bevise noe!
At det er mulig å optimalisere motoren videre, slik at den bruker over 30% mindre enn den allerede gjør....!
Svært optimistisk vil disse overføringstapene til sammen bli minst 30 %, fordelt på 10 x 3,  generator, batteri og elmotor.

Til opplysning optimaliserte jeg en 1500 cm Talbot i 1979, slik at den brukte 10 % mindre bensin på flatmark enn hva fabrikken oppga.
Motoren brukte 0,4 l pr time på tomgang, ved 570 o/min. Dette ble oppnådd ved å redusere indre friksjon i motoren, rullemotstand og nullstille hjuloppheng.
Største gevinst var i bilens skivebremser!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Spørsmålet er hvordan en skal måle forbruk og CO2 utslipp på en pluginn hybrid?

Toyota skriver:
CO2 utslipp for Prius Plugg-inn Hybrid er målt i henhold til nye offisiell standard for plugg-inn hybrid elektriske drivlinjer fra FN .

Jeg kjenner ikke standarden, så dette blir litt gjetting.
Toyota oppgir for plugin Prius:
Rekkevidde batteri 23,4km. Generatordrift 30,6 km/l: blandet drift 57,0 km/l (CO2 41g)  Japansk syklus.

Disse 41g i Japan blir til 59g FN

Ut fra dette kan en regne at Japansk syklus er 50 km (23 batteri + 27 generator), mens FN syklus blir 100 km (23 + 77).

Da passer det akkurat med GM 60 km batteri + 40 km 0,4 l/mil generator drift. = 0,16 l/mil blandet.

Hadde GM benyttet en 50 km definisjon ville forbruket blitt 0.

For pluginn hybrider blir forbruk og utslipp noe myndighetene definerer i sitt regelverk. Om 100 km er en fornuftig deling kan sikkert diskuteres.

En pluginn hybrid med 100km batterikapasitet ville da bli et "0 utslippskjøretøy".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Schled

#36
Jeg synes denne virker mye mer spennende enn Prius.
Om den slår ann eller ikke er helt avhengig av hvordan den blir avgiftsbelagt.

Enda mer spennende hadde den vært om agregatet kunne gått på diesel, for da kunne man vel brukt avgiftsfri diesel på den?

Etter min mening er dette en el-bil. Dens framdrift kommer fra strøm. Om strømmen kommer fra norske fossefall, kjernereaktorer, kullkraftverk eller en innmontert generator spiller ingen rolle synes jeg.
Men det er nå bare meg da.....
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

El rayo

På internasjonale fora er det slått fast at drivsystemet i Volt/Ampera er identisk med Prius. Journalistene er nok blitt lurt av rekkefølgen i forklaringen av de 4 forskjellige driv-"mode"-ene til å tro at det er en seriehybrid.

På eksploderte tegninger av Volt ser man tydelig at begge motorer er mekanisk koblet til en felles gearkasse med planetgear.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Sitat fra: El rayo på fredag 05. november 2010, klokken 16:18
På internasjonale fora er det slått fast at drivsystemet i Volt/Ampera er identisk med Prius. Journalistene er nok blitt lurt av rekkefølgen i forklaringen av de 4 forskjellige driv-"mode"-ene til å tro at det er en seriehybrid.

På eksploderte tegninger av Volt ser man tydelig at begge motorer er mekanisk koblet til en felles gearkasse med planetgear.

Jeg har også lest at Volt er en serie/parallelhybrid lik Prius men har ikke funnet dokumentasjon som underbygger dette. Har du sett referanser/underlag fra GM som underbygger denne påstanden eller kan det være en "skittpakke"?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

El rayo

#39
Sitat fra: PerBear på fredag 05. november 2010, klokken 16:40
Har du sett referanser/underlag fra GM som underbygger denne påstanden?
GM selv vil vel ikke innrømme at drivsystemet er innkjøpt fra Toyota. Hvis du ser på bruker Neil Blanchard på Facebook finner du link til eksplodert tegning. Hadde en diskusjon med Neil før jeg måtte innse at han hadde rett.

(Harddisken på min nyeste PC har krasjet, så jeg jeg kjører nå bare Win98 der jeg ikke kan gå inn på Facebook, YouTube eller andre avanserte sider og finne igjen linken.)

Tom Roy

Edit: link til tast av Volt http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Chevrolet-Volt-1.4-hybrid/253592/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: El rayo på lørdag 06. november 2010, klokken 09:51
Sitat fra: PerBear på fredag 05. november 2010, klokken 16:40
Har du sett referanser/underlag fra GM som underbygger denne påstanden?
GM selv vil vel ikke innrømme at drivsystemet er innkjøpt fra Toyota.

GM har patentert drivsystemet i Volt, da er det vel ikke sannsynlig at de kjøper det fra Toyota?
http://www.gm.com/vehicles/hybrids-and-electric/electric/
Se også arikkel her som forklarer forskjellene på Volt og Prius:
http://www.motortrend.com/features/editorial/1010_unbolting_the_chevy_volt_to_see_how_it_ticks/index.html
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

PerBear

Sitat fra: POSi411 på lørdag 06. november 2010, klokken 17:24
Sitat fra: El rayo på lørdag 06. november 2010, klokken 09:51
Sitat fra: PerBear på fredag 05. november 2010, klokken 16:40
Har du sett referanser/underlag fra GM som underbygger denne påstanden?
GM selv vil vel ikke innrømme at drivsystemet er innkjøpt fra Toyota.

GM har patentert drivsystemet i Volt, da er det vel ikke sannsynlig at de kjøper det fra Toyota?
http://www.gm.com/vehicles/hybrids-and-electric/electric/
Se også arikkel her som forklarer forskjellene på Volt og Prius:
http://www.motortrend.com/features/editorial/1010_unbolting_the_chevy_volt_to_see_how_it_ticks/index.html

Volt/Ampera har blitt markedsført som elbil med range extender (dvs. plug-in serie-hybrid) MEN DET ER DEN IKKE.

GM har lurt oss!  >:(

Det er rett og slett en kopi av en "vanlig" Plug-in Prius - og her er bevisene:


1. Flere som har bestilt Volt fra GM har fått følgende offisielle beskrivelse av kjøretøyet som strong hybrid fra myvolt.com order tracking site:
"Powertrain TRANSMISSION AUTOMATIC, ELECTRONIC RATIO SELECT, GM, STRONG HYBRID, EVT, PLUG IN
ENGINE FLEXIBLE FUEL, (GAS/ALC), 4 CYL, 1.4L, MFI, DOHC E-FLEX, FAM 0″

(ref: http://gm-volt.com/2010/09/27/gm-patent-application-may-be-for-the-chevrolet-volts-transmission/)

2. GM har laget sin vri av Prius sin episykliske sammenkobling av to elektromotorer og en stempelmotor ved å bytte rundt på solhjul, ringhjul og planethjularm samt nevne bruk av to forbrenningsmotorer(!). Om de får patent i Europa er vel tvilsomt men slike patent-troll triks er ihvertfall mulige i USA.

(ref: se den siste linken fra El-Rayo samt GM sin patentsøknad: http://www.google.com/patents/about?id=H13AAAAAEBAJ og Toyota sin mest relevante patent: http://www.google.com/patents/about?id=chEFAAAAEBAJ)

3. Det er ingen praktiske eller teknologiske forskjeller mellom Prius og Volt/Ampera (med unntak av patentmotiverte forskjeller som gjør at Volt/Ampera får større tap i drivverket og høyere forbruk pr. km ved fossildrift)
(ref: Sjekk hvordan Volt's drivverk fungerer praktisk på myvolt.com og sammenlign med Plug-in Prius)

4. Volt (og trolig Ampera) er for tung og har stort indre energitap sammenlignet med Plug-in Prius basert på simulering av kjøretøyene, noe som gjør den til et dårlig kjøp.
(ref: Se grafene på siste side http://www.leapcad.com/Transportation/Macro%20Model%20Performance%20Comparison%20-%20Volt%20EREV%20vs%20Prius.pdf)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

El rayo

#42
Bladet NyttOmBil, som kommer gratis i postkassa melder at prisen på Ampera i Norge blir fra 369.900,-. Ganske nøyaktig 100.000 mer enn Nissan Leaf elbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på torsdag 03. november 2011, klokken 16:03
Bladet NyttOmBil, som kommer gratis i postkassa melder at prisen på Ampera i Norge blir fra 369.900,-.

Da holder jeg nok en knapp på at den beste løsningen for de fleste familier til den prisen er en Leaf til daglig + en brukt dieselbil til ca. 100k for de lengste turene. Ihvertfall for familier der mer enn en har førerkort...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Når skal de starte salget av denne motorvognen? Har de ikke hele tiden sagt desember 2011?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA