Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av RunarBT, tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34

« forrige - neste »

RunarBT

http://gm-volt.com/2009/01/26/gms-european-volt-electric-sister-to-be-unveiled-in-march-introducing-the-opel-ampera/

Skal ha ein slik.:-) Har sendt epost til Opel.no og sjekket mulighet for reservasjon.;-)

El-motorer i alle hjul, batteri til 6mil og liten ICE diesel motor for lading. Endelig, så sant den kjem på markedet da.

Denne blir vel avgiftsfri, eller?

Edit: såg posten om "elbilder i media" no i etterkant. Håper og trur at denne passer inn her under "andre elbiler".;-) Volt er ihvertfall godt påvei, så denne bilr jo ein liten variant som bør klare å komme seg på veien.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Sitat fra: crusade på tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34
Edit: såg posten om "elbilder i media" no i etterkant. Håper og trur at denne passer inn her under "andre elbiler".;-) Volt er ihvertfall godt påvei, så denne bilr jo ein liten variant som bør klare å komme seg på veien.
Hadde det vært en elbil, så. Legger den under Plug-in hybrider.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Litt artig dette med Opel Ampera - Europerisk  GM Volt,
Dermed har GM sikret de to mest kjente elektriske måleenheter som varemerke til hybridbilene sine. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: crusade på tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34
Denne blir vel avgiftsfri, eller?

Du kan jo impotere den avgiftsfritt som ombyggingsprosjekt til ren Elbil. En slik ombygging burde være nokså enkel da alle de elektriske delene allerede er der, og dermed blir det "bare" å ta ut ICE motoren.

Etter 10 år i Norge, kan motoren avgiftsfritt monteres tilbake, og vips så har du en avgiftsfri Opel Ampera.

Forhåpentligvis vil staten likestille elbiler med hydrogenbiler. Hydrogenbilene har i dag alle insentivene til elbiler, og i tillegg godtas det at de har en 5 liters bensintank som er tiltenks bruk som "range extender".

Siden hydrogenbilene gis mulighet til slik range extention, burde også elbiler ala GM Volt, Opel Ampera og Volvo Recharge, etc få samme 5 liters bensintank.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RunarBT

#5
Sitat fra: ilmarw på tirsdag 27. januar 2009, klokken 19:34
Sitat fra: crusade på tirsdag 27. januar 2009, klokken 17:34
Edit: såg posten om "elbilder i media" no i etterkant. Håper og trur at denne passer inn her under "andre elbiler".;-) Volt er ihvertfall godt påvei, så denne bilr jo ein liten variant som bør klare å komme seg på veien.
Hadde det vært en elbil, så. Legger den under Plug-in hybrider.

ilmar

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=558929

Denne posten bør tilbake under elbiler, eller få seg ein kategori for REV.:-)

Det er veldig stor forskjell på plugin-hybid som neste Prius f.eks. og REV som denne er.
REV er Range extended Electrical Vehicle ;D Veldig viktig i forbindelse med avgifter! Ein fornærmelse å legge den i samme kategori som Prius.

ilmarw

#6
Det er ikke en ren elbil, og er nærmere den nye Prius'en enn en elbil. Begge er plug-in hybrider, vel? Og foreløpig er det ikke noe som tilsier at de kommer til å bli behandlet forskjellig ift. avgifter.

Vil foreløpig ikke opprette noen ny kategori, det er mange nok fra før av.

ilmar
Polestar i bestilling

Cobos

Det er faktisk en signifikant forskjell, siden Volt er satt opp til å kunne fungere som elbil. Den krever ikke bensinmotor når du akksellerer hardt eller noe annet enn at du har nesten tømt batteriet.
Jeg vet riktignok ikke helt hvordan den NYE priusen er satt opp, men den gamle er IKKE satt opp til at man skal kunne kjøre uten bensinmotor lenge eller fort. Den gamle har en liten svak elmotor som pga planetgiret de bruker ikke klarer å trekke bilen alene.

Volt har en 150hk elmotor og ingen bensinmotor. Den har derimot en bensingenerator. Denne går på et fast turtall og produserer utelukkende strøm, ingen drivkraft. I teorien burde det være enkelt å fjerne bensinmotoren fra Volt og gjøre det til en ren elbil.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

#8
Sitat fra: Cobos på mandag 02. mars 2009, klokken 14:09

Jeg vet riktignok ikke helt hvordan den NYE priusen er satt opp, men den gamle er IKKE satt opp til at man skal kunne kjøre uten bensinmotor lenge eller fort.


Den gamle er da heller ikke en plugg-innhybrid.

For å få få lov til å kalle seg en plugg-innhybrid bør den ha en skikkelig kjørelengde på strøm den får fra nettet. Er generatormotor og generator kraftig nok til å dekke bilens behov for strøm under kjøring må en kalle det for en hybrid.

Er den for liten til det og bare egnet til noe etterfylling av batteriene kan nok range extender være en korrekt betegnelse.

Sitat fra: Cobos på mandag 02. mars 2009, klokken 14:09
Den har derimot en bensingenerator. Denne går på et fast turtall og produserer utelukkende strøm, ingen drivkraft. I teorien burde det være enkelt å fjerne bensinmotoren fra Volt og gjøre det til en ren elbil.

Etter det jeg minnes er generatoren i GM Volt på 53kW. Det betyr at bilen aldrig behøver å nærme seg en stikkontakt. Den kan kjøre kontinuerlig på bensin.

At den i teorien kunne lages som en ren elbil er en annen sak. Det er i såfall opp til Opel og GM.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

#9
Det er ein elbil, lades om natta og kjører 64 km før range extenderen evnt. slår seg inn som reserve for dei lengre turane.

Men, sjølv om du kun bruker bensin på den vil utslippene være ned mot 30gr, da generatoren er langt meir effektiv i forbrenning enn ein bensinmotor som benyttes til framdrift.


Dette er framtid ihvertfall, uavhengig av egen kategori eller ikkje.:-)

Prius har gjort sitt, og både dagens og kommande plugin er små ubetydelige stopp på veien mot den endelige løysinga når elbilene tar over.:-) EREV som Volt/Ampera vil være det som om 5år er det folk flest går for og om 10 år enerådende fram til batteriene er så gode at bensin er oveflødig.. det er no mitt tips.:-)

Cobos

Sitat fra: Griffel på mandag 02. mars 2009, klokken 18:50

Sitat fra: Cobos på mandag 02. mars 2009, klokken 14:09
Den har derimot en bensingenerator. Denne går på et fast turtall og produserer utelukkende strøm, ingen drivkraft. I teorien burde det være enkelt å fjerne bensinmotoren fra Volt og gjøre det til en ren elbil.

Etter det jeg minnes er generatoren i GM Volt på 53kW. Det betyr at bilen aldrig behøver å nærme seg en stikkontakt. Den kan kjøre kontinuerlig på bensin.

At den i teorien kunne lages som en ren elbil er en annen sak. Det er i såfall opp til Opel og GM.

Jo men det er her det geniale med Volt faktisk ligger. Tenk deg en norsk familie som har kjøpt en Volt fordi de selv hadde rimelig god erfaring med en Prius. De oppdager nå at de ytterst sjelden kjører over 60km. Samtidig ser de at de bruker "ingenting" på bensin etter at de fikk denne. Det er noe helt annet enn Prius'en. Plutselig har du laget en ny familie som er blitt veldig elbilvennlig... Det lar folk på en snill måte prøve ut en elbil. Denne vil ha ytelse som en godt motorisert familiebil og samtidig være veldig snill med miljøet, så jeg tror GM har en mulig STOR hit her i Norge hvor avgiftene gjør at denne ikke er så dyr som den oppleves i USA. Hvis vi nå bare kunne fått standard Volt her i Norge istedet for den heslige Ampera :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

#11
Jeg er helt enig at dette er en bra løsning, og at plugg-in hybrider bør komme i en annen avgiftsklasse enn dagens Prius og andre mini hybrider og såkalte mild-hybrider og andre betegnelser fabrikantene finner på.

Men det som bør bestemme er ikke hva en kaller systemet, men funksjonen "Plugg inn".

Og her må det blandt annet stilles krav til en viss minstelengde på fulladede batterier, ellers tilfredstillende ytelser på elektrisk drift. Om neste generasjons Prius tilfredstiller disse kravene spiller det ingen rolle hva de kaller sitt system. BYD kaller sitt system for serie-parallell.

Egentlig synes jeg hybrid er et dumt ord, men det er nå blitt en terminologi og da kommer GM Volt i gruppene:
Plugg inn hybrid.
Serie hybrid.
Full hybrid.

Men en bil som kan kjøre over 500 km på full tank inkludert 60 km på batteri er ikke en 0 utslippsbil. 0 utslipp er grunnlaget for favoriseringen av elbiler, hydrogenbiler og sikkert også luftbiler om de kommer på markedet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: crusade på mandag 02. mars 2009, klokken 20:14
Men, sjølv om du kun bruker bensin på den vil utslippene være ned mot 30gr, da generatoren er langt meir effektiv i forbrenning enn ein bensinmotor som benyttes til framdrift.

Dette er ganske sikker feil. 30gr/km  er nok baset på en kjørelengde 100km. Altså 65 km på batteri og 35 km på generatormotoren med 15% etanol, 85% bensin på tanken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. mars 2009, klokken 00:33
Sitat fra: crusade på mandag 02. mars 2009, klokken 20:14
Men, sjølv om du kun bruker bensin på den vil utslippene være ned mot 30gr, da generatoren er langt meir effektiv i forbrenning enn ein bensinmotor som benyttes til framdrift.

Dette er ganske sikker feil. 30gr/km  er nok baset på en kjørelengde 100km. Altså 65 km på batteri og 35 km på generatormotoren med 15% etanol, 85% bensin på tanken.

Det høres jo veldig lite ut, er enig i det. Men, no er nye VW Polo nede i 87gr/km med tradeisjonell bensinmotor, så er jo ein liten mulighet at agregatet er 2-3 ganger meir effektivt i å hente ut energien enn ei nbensinmotor som skal drive bilen direkte?

HHF

Jeg har jo overhodet ikke noe peiling på dette her rent teknisk, men logisk sett kan jeg ikke forstå hvordan en slik generatorteknologi kan bli mer effektiv enn direkte drift. Det må da bli et ledd mer bare i prosessen av å gjøre det slik? Et ledd ekstra betyr jo som regel mer tap av energi på veien?

Når det er sagt, synes jeg ideen med disse range extender bilene er god. Det vil kunne føre til at kanskje 80-90% av kjøringen for manges vedkommende kan bli på strøm og så litt ekstra på bensin/diesel ved nødvendighet. At det også fjerner usikkerhet for folk er det jo ingen tvil om ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA