Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

2013 P85, 53.000km, range mode av, 345km ved 90%.

mj

2015 S 85 m AP, 32'km har 346 på 90% og der har den vel vært hele tiden siden den var ny.
2016 S 90D og 39'km har nå 401 på 90% og det er ned fra 422 da den var ny. Tesla synes dette virket som litt stort tap og skal sjekke det på 40' service i begynnelsen av April.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

keepitsimple

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

hmre

Sitat fra: hmre på søndag 25. september 2016, klokken 23:00
Sitat fra: hmre på onsdag 30. mars 2016, klokken 20:55
413 tkm @ 90%, kliss ny 90D.

414 tkm fikk jeg nå, ganske nøyaktig 6 mnd og 9000 km senere. :)

409 tkm etter ett år og ca 17000 km. Always connected alltid på, og range mode off stort sett hele tiden. 1% tap på det første året etter bilens beregninger må vel være akseptabelt. :)
Ser forøvrig at jeg har brukt ganske nøyaktig 10% mer wh/km på vinteren med 19" kontra sommeren med 21".
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

kjølholdt

#455
Etter å ha nesten tømt batteriet, hadde ikke tid til å vente til bilen slo seg av, men kan ikke ha vært langt unna fikk jeg innpå 74kwh . Antar at jeg da har ca 75-76kwh. tilgjengelig for kjøring. Typical spratt opp fra 360 til 370 km. 2013 modell med 72000 km . Bilen viste vel 405 typical ny, men de forandret jo bergeningen etter en stund slik at 395 typical er vel det som da vil være korrekt. Altså 25 km mindre på 3 år.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Du ser hvor nær du er shutdown på begrensningen. Er den på 20kW skjer det når som helst, 40 så kan du lurke deg forsiktig avgårde noen få kilometer til om du kjører forsiktig. Så var du under 25 hadde du nok maks 1kWh igjen.

GOS

#457
Sitat fra: kjølholdt på fredag 07. april 2017, klokken 11:13
...men kan ikke ha vært langt unna fikk jeg innpå 74kwh . Antar at jeg da har ca 75-76kwh. tilgjengelig for kjøring. SaoC i følge

Om du med "fikk jeg innpå 74kwh" mener at du tilførte 74 kwh når du Superladet så betyr ikke det at du har 74 kwh tilgjengelig for kjøring. Jeg har tilført både 78 og 81 kwh på SC fra ca 0 i SOC opp til ca 100%. Jeg hadde da ved 0% SOC 3.6 kwh igjen i følge CAN bus avlesning (+ 4 kwh brick protection). Mitt batteri rapporterer å ha 78 kwh ved 100% (+ 4 kwh i brick protection) Dermed så snakker vi om 74.4 kwh som batteriet faktisk øket sin kapasitet med selv om SC og bilen rapporterer 78 (eller 81) kwh tilført. Det går nok mye vekk i varme og kjølevifte.

(Til info så får jeg 394 tkm når jeg lader til 100% på mine 78 kwh, men jeg har altså 3.6 kwh igjen til bruk når bilen kommer ned til 0 tkm igjen. S85 juni 2014 kjørt 39')
Når den rapporterte 81 kwh tilført så sto den lenge å ladet på 100% uten at den kom til charging complete.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Til sammenligning kjørte jeg begge mine til de stoppet for 16 måneder siden, og ladet dem på 32A enfase til maks. Da rapporterte de at de hadde fått henholdsvis 72kWh og 78kWh påfylt. Merk at ingen av dem teller med det man fyller på under 0, tellingen starter først når det punktet passeres. Men begge tok ca. 4,5kWh fra veggen før det punktet ble nådd.

I dag rapporterer bilene henholdsvis 72 og 77,5kWh fra canbus.

Jeg fikk lirket ut 3,2kWh under 0 på P85`en før den stoppet, og 3,7 på 85D.

N00b

S85 fra 2013.  135k km.  340km på 90%.
Akkurat satt på videre koking til 100%, så får det tallet om 1t

spirrevipp

Sitat fra: spirrevipp på søndag 01. januar 2017, klokken 11:53
S90D, 2016, 240km odo, 402 typical på 90%, range mode off
S90D, 2016, 5200km odo, 407 typical på 90%, range mode off (har variert mellom 399 - 409)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Roma

#461
201 S85 (km stand 60000km)

343 tkm på 90%.

I fjor på sen væren hadde jeg vel 330 eller noe slikt (ligger en post i denne tråden). Jeg klattlada ganske mye før. Nå siste året har jeg notorisk lada til 90% hver eneste gang. Typical range ved 90% har sakte men sikkert krøpet oppover siden i fjor. Men det ser ikke ut til at jeg kommer høyere enn 343 tkm.

Edit: range mode off


spirrevipp

Sitat fra: spirrevipp
S90D, 2016

01.01.2017, 240km odo, 402 typical på 90%, range mode off
15.04.2017, 5200km odo, 407 typical på 90%, range mode off (har variert mellom 399 - 409)

31.05.2017, 9950km odo, 407 typical på 90%, range mode off
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

afitch80

Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

GeirHM

Sitat fra: GeirHM på torsdag 09. februar 2017, klokken 20:31
Sitat fra: GeirHM på mandag 26. september 2016, klokken 18:40
Sitat fra: GeirHM på søndag 08. mai 2016, klokken 18:41
Sitat fra: GeirHM på onsdag 16. september 2015, klokken 16:50
Sitat fra: Digiman på søndag 13. september 2015, klokken 21:25
Ved lading til 90% får jeg 363km på en litt over 4 uker gammel 85D (kjørt 3000km) Snittforbruket ser ut til å legge seg stabilt på 185.

Min snart 6 mnd gamle 85D ga meg i dag 354 tkm på 90% SOC. Det tilsvarer 393 tkm ved 100 %. Dette er målt i range mode, som sikkert betyr at jeg kan legge til 4-5 tkm ved 100 %, dvs at jeg har omlag 398 tkm. Bilen har snart kjørt 25 000 km. Da jeg hentet den ut var den fulladet til 404 tkm. Jeg har siden en gang sett 408 tkm ved 100 %. Det er bare ved et par tre anledninger at jeg har ladet den til maks, sist en gang i juli før reise til København. 

Jeg vet ikke om dette er av interesse for noen. Om ikke annet så kan jeg bruke dette som referanse om et halvt års tid for å se hvordan batterihelsa utvikler seg.

Det har gått mer enn åtte måneder siden min forrige måling. Jeg har i dag 285 tkm ved 70 % SOC. Det tilsvarer 407 tkm ved 100 %. Bilen har gått 53 900 km. Bilen har altså bedre batterihelse enn noen gang. Tror det kan tilskrives endring i beregning av typical km i software. Men det betyr også at tkm ikke har endret seg så mye på en stund. Det er vel også i tråd med generell erfaring? Altså at batteriet taper seg en del i starten for så å være så og si uforandret en god stund. Bilen holdes hele tiden med en SOC på mellom 30 og 70 % og toppes opp til 80 eller 90 % før lengre turer.

Nå nærmer bilen seg 70000km og jeg fikk i dag 365tkm ved 90% SOC. Det tilsvarer 405,5tkm ved 100%.

Husstanden har nettopp fått en Leaf slik at fra nå brukes denne bilen utelukkende til langkjørt pendling. Ellers lades den fortsatt daglig til 70% og den tømmes sjelden til noe særlig under 30%.

Bilen har nettopp passert 75 000km og har nå 364tkm på 90% med range mode off. (Måling mens det var minus syv rundt bilen.)

Ladet til 100 % for første gang på evigheter og fikk 412 tkm. Tilsvarer 370 tkm ved 90%. Range mode off og omlag 15 grader ute. 83 819 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA