Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100kW hurtigladere settes opp av kia

Startet av SoulEv, søndag 14. september 2014, klokken 01:19

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Panduck på søndag 14. september 2014, klokken 12:46

100kW for en bil med batteri som KIA soul ev høres mer ut som en salgsgimmick enn noe med praktisk betydning. 11kW AC ville vært langt mer pratisk i daglig bruk :) (Det savner jeg virkelig på leafen min)

Enig. Nå var det langt under 50 kW jeg fikk ladet med i snitt på min, og likevel synes jeg drøyt 20 minutter for å komme til 80% igjen er helt innenfor mtp. ventetid.

Har lært meg å sette pris på 6,6 kW-lader i bilen - det er en del type 2-punkter som er 22kW (3x32A), og da kan jo Leafen mates med 32A om man har 6,6kW-laderen. Da går det forholdsvis kjapt å lade opp til å være "treglading", jeg vil påstå at forskjellen på 3,3 og 6,6kW er forskjellen på om "treglading" underveis kombinert med spisepause eller handletur kan være en mulighet eller ikke. :) Men ja, en lader på 11 eller aller helst 22kW eller mer hadde jo vært enda bedre.
:)

emil

Sitat fra: E_S på mandag 15. september 2014, klokken 00:51
Sitat fra: Panduck på søndag 14. september 2014, klokken 12:46
100kW for en bil med batteri som KIA soul ev høres mer ut som en salgsgimmick enn noe med praktisk betydning. 11kW AC ville vært langt mer pratisk i daglig bruk :) (Det savner jeg virkelig på leafen min)

Enig. Nå var det langt under 50 kW jeg fikk ladet med i snitt på min, og likevel synes jeg drøyt 20 minutter for å komme til 80% igjen er helt innenfor mtp. ventetid.

Har lært meg å sette pris på 6,6 kW-lader i bilen - det er en del type 2-punkter som er 22kW (3x32A), og da kan jo Leafen mates med 32A om man har 6,6kW-laderen. Da går det forholdsvis kjapt å lade opp til å være "treglading", jeg vil påstå at forskjellen på 3,3 og 6,6kW er forskjellen på om "treglading" underveis kombinert med spisepause eller handletur kan være en mulighet eller ikke. :) Men ja, en lader på 11 eller aller helst 22kW eller mer hadde jo vært enda bedre.

Hvis jeg først må stoppe for å lade (ikke lade mens jeg uansett skulle ha et stopp) så er ikke 20 eller 30 minutter den store forskjellen. 6.6kW lader på Leaf hadde vært veldig kjekt for å få inn mer de gangene jeg uansett skal stoppe.

Panduck

Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:34
I følge hurtigladekartet skal det nå bare være fem hurtigladesteder som ikke er i orden, og du kan umulig ha vært både i Oslo, Knarvik og Kristiansund i dag. :) Kan du fortelle hvilke fem ladestasjoner du passerte som ikke fungerte?

Grønn status betyr tydligvis lite. Jeg har mange ganger vært på fortumladere for å lade, når laderen stod som grønn, uten at det hjalp noe. Det var nær "krise" en gang på fortumladeren på Frogner. Den skulle virke, men neida. Plugget inn i tregladeren der for å få litt strøm, men den fungerte heller ikke.

Leon

Er fremdeles nysgjerrig på hvilke fem ladestasjoner som ikke fungerte. Jeg, og sikkert flere, er interessert i å høre hvilke ladere der vi ikke kan stole på statusinformasjonen! :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: Rio på mandag 15. september 2014, klokken 00:49
Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:45
45 min. En 22 kW lader lader 22kWt på en time, som er ganske nøyaktig 100% tilgjengelig batteri på en Leaf. Den lader følgelig 75% på 45 minutter.

Nei, nei og nei!

Batteriet tar ikke imot så mye effekt etterhvert som det "fylles opp".

Og når det er kaldt kan batteriet kanskje ikke lade med mer enn f. eks. 24 kW i begynnelsen (selv om du har en 50 kW lader), og så faller det enda lavere, slik at det tar deg en time å lade. Uansett om det er 24, 50 eller 100 kW hurtiglader.

0 - 80% med en 24 kW semihurtiglader skal ta 30 minutter på en BMW i3.

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget ditt... Hvis en 22 kW lader bruker mer enn 45 min på å lade fra 5 til 80%, så blir forskjellen til 50 kW laderen på 25 min bare større!  ::)

Joda, vi er enige om at forskjellen kanskje ikke blir så stor på kalde vinterdager. Skjønner likevel ikke at det er noe argument for at vi resten av året skal måtte vente nesten dobbelt så lenge på å lade opp til 60-70%. ??? Det er ofte nok til å komme fram til bestemmelsesstedet...

En BMW i3 har bare 18,8 kWt tilgjengelig batteri, mot Leaf'ens 22 kWt. 0-80% på en BMW i3 er 0,8*18,8 kW = 15 kW. Minimum tid for lading med en 24 kW lader blir følgelig 60 min*15/24 = 37,5 min under helt optimale forhold. Men starter du på 16-20% i stedet for 0%, så øker jo sannsynligheten for å greie å lade til 80% på 30 minutter. Joda, jeg har sett artikkelen der dette står, men jeg tror ikke på alt jeg leser, og det står det for så vidt heller ikke at de starter med tomt batteri...  :)

Vi deler alle ønsket om stabile ladere. Jeg hurtiglader relativt mye, 65 ganger på de 11 måneder jeg har kjørt elektrisk, og bare et par av disse har vært til og fra jobb, eller i jobbsammenheng. Om vinteren har jeg problemer med å forsvare ladetidene ovenfor passasjerer jeg har med. Om sommeren er det greit.

Derfor ønsker jeg et stabilt nettverk med 50 kW ladere, ikke 22 kW ladere, og i Sør Norge tror jeg vi vil være ikke så langt unna når den nye tildelingen fra Transnova er implementert. Det må gjerne være 22 kW ladere som et supplement, som jeg da kunne velge ved kø eller hvis 50 kW laderen er ute av drift.

Jeg tar normalt heller ikke lokalbussen hvis jeg kan ta ekspressbussen... :)

Og så til slutt håper jeg at vi kan slutte å gjøre "alle" tråder til en 50 kW versus 22 kW lader diskusjon, selv om jeg selv nå nettopp har bidratt i å "ødelegge" denne tråden...  :-\
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 09:17
Er fremdeles nysgjerrig på hvilke fem ladestasjoner som ikke fungerte. Jeg, og sikkert flere, er interessert i å høre hvilke ladere der vi ikke kan stole på statusinformasjonen! :)

Jeg har problem med å stole på sanntidsinfo på ALLE fortum sine stasjoner. Alna, stod i grønn men hadde laderfeil, Frogner, stod i grønn men hadde ladefeil, BNH lader på Alna, stod i grønn men hadde laderfeil. Jeg hører at flere sier det samme om ishavsveien, ladere står med status grønn, og fungerer ikke. Resultatet er at jeg ikke stoler på å få hurtigladet med mindre jeg iallefall har to hurtigladere som backup i nærheten.

sven erik

baare vi får adaptorene er det o bra for oss med tesla  da kan vi jo  få 80% på ca 1 time  neste det samme som super laderne våre

flux

Sitat fra: Rio på mandag 15. september 2014, klokken 00:49
Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:45
45 min. En 22 kW lader lader 22kWt på en time, som er ganske nøyaktig 100% tilgjengelig batteri på en Leaf. Den lader følgelig 75% på 45 minutter.

Nei, nei og nei!

Batteriet tar ikke imot så mye effekt etterhvert som det "fylles opp".

Og når det er kaldt kan batteriet kanskje ikke lade med mer enn f. eks. 24 kW i begynnelsen (selv om du har en 50 kW lader), og så faller det enda lavere, slik at det tar deg en time å lade. Uansett om det er 24, 50 eller 100 kW hurtiglader.

0 - 80% med en 24 kW semihurtiglader skal ta 30 minutter på en BMW i3.
Dette kommer veldig an på batteriets kjemi, Kia sitt batteri (LG Chem) har en mer moderne kjemi enn andre elbiler på markedet nå, og tåler høyere ladeeffekt enn andre batterier på tilsvarende størrelse.

Temperaturens påvirkning er og avhengig av kjemi, det er ikke gitt at temperatur spiller så stor rolle for alle batterier. Eks kan Toshiba sine SCIB batterier kan lade med  8C opp til 90% SOC selv ned mot -30 grader, ulempen er mer vekt/volum.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA