Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100kW hurtigladere settes opp av kia

Startet av SoulEv, søndag 14. september 2014, klokken 01:19

« forrige - neste »

SoulEv

I og med at kia soul ev støtter 100kW ladere settes nå Europas første 100kW ladere opp hos Kia i Frankfurt. Det er visst planlagt et nettverk av 233 slike hurtigladere hos Kia forhandlere spredt rundt i Europa.

http://www.photovoltaik.eu/Kia-startet-100-Kilowatt-Ladestation,QUlEPTYwNjczMSZNSUQ9MzAwMjE.html

Panduck

Elbilprodusentene bør kanskje begynne å vise frem "ladekurver", og ikke bare si hvor mange kW bilen maksimalt kan lades med. F.eks er 100kW støtte ikke så viktig, dersom den kjapt dropper ned til 50kW. En slik kurve bør vise hvor mange kW bilen lader med ved hvor mange %, og kanskje vise kurven ved noen forskjellige tempraturer.

Når man bare leser tall, er det jo lett å tro at en KIA vil lade dobbelt så fort som en LEAF, som bare støtter 50kW lader, så en 15 min med KIA vil gi dobbelt så mye strøm som LEAF. Slik blir det neppe.

Hadde mitt første besøk på en Grønn Kontakt lader i Oslo i går. Denne viste hvor mange kW den ga meg. Den lot meg lade i 35 minutter, men når jeg sjekket etter 10 minutter var ladespenningen nede i 18kW. Det betyr at 35 minutter med denne 50kW laderen er lagt fra dobbelt så mye som 35 minutter med en 22kW semighurtiglader. Igjen vil det bety at to 22kW ladere vil gi mindre ladekø enn en 50kW lader. På kalde dager er forskjellen enda mindre.

m0nkey

Ser ut som effekten avtar noe. Om ikke mine tyskkunnskaper har sviktet meg helt lader man opp til 80% på 25 min (versus 33 min på 50kW). 8 minutter spart er jo ikke all verdens, men det er ihvertfall noe.
KIA Soul EV Classic (2015)

SoulEv

http://press.kia.com/eu/press/corporate/14_09_10_kia%20unveils%20fastest%20chargers%20in%20europe/

På engelsk for de som ikke er så stødig i Tysk. Selvsagt ikke full pupp hele veien, men alt som driver teknologien fremover for å korte ned ladetiden er velkomment :)

Panduck

Sitat fra: m0nkey på søndag 14. september 2014, klokken 08:58
Ser ut som effekten avtar noe. Om ikke mine tyskkunnskaper har sviktet meg helt lader man opp til 80% på 25 min (versus 33 min på 50kW). 8 minutter spart er jo ikke all verdens, men det er ihvertfall noe.

100kW ladere vil jo selvfølgelig være mer fremtidsrettet. Når flere elbiler får "teslalengde" på batteriene, vil disse bilene sansynligvis kunne lade på mer enn 50kW over lengre tid, og for disse vil ladetiden bli betraktelig kuttet ned. Men med rekkevidde som vil gjøre at behoved for "korridorladere" vil bli mindre.

Akuratt nå drømmer jeg ikke om mange kjemperaske ladere, men ladere som faktisk fungerer. På min kjøretur i går passerte jeg 7 hurtigladere, to av de fungerter.

Espen Hugaas Andersen

#5
Visstnok takler CHAdeMO adapteret til Tesla opp til 100 kW. Nå blir det mange glade Model S eiere. :)

Tenker en Tesla får fullt batteri på ca 1,5 timer. 70-80% på en time.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: m0nkey på søndag 14. september 2014, klokken 08:58
Ser ut som effekten avtar noe. Om ikke mine tyskkunnskaper har sviktet meg helt lader man opp til 80% på 25 min (versus 33 min på 50kW). 8 minutter spart er jo ikke all verdens, men det er ihvertfall noe.

Dette avhenger veldig av temperaturen. Blir det litt kaldere (som det jo ofte gjør i Norge) så er forskjellen mye mindre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Jeg hurtigladet på Statoil Minnesund for et par uker siden. Da gikk min Leaf fra 5% til 80% på ca. 25 minutter..
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på søndag 14. september 2014, klokken 10:42
Jeg hurtigladet på Statoil Minnesund for et par uker siden. Da gikk min Leaf fra 5% til 80% på ca. 25 minutter..

100kW for en bil med batteri som KIA soul ev høres mer ut som en salgsgimmick enn noe med praktisk betydning. 11kW AC ville vært langt mer pratisk i daglig bruk :) (Det savner jeg virkelig på leafen min)

Rio

Sitat fra: E_S på søndag 14. september 2014, klokken 10:42
Jeg hurtigladet på Statoil Minnesund for et par uker siden. Da gikk min Leaf fra 5% til 80% på ca. 25 minutter..


75% økning på 25 minutter er 36 kW i gjennomsnitt (15 kW i 0,416 av én time).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Stor forskjell for min del å kunne lade på 25 min i stedet for 45 min med en 22 kW-lader. Om det tar 15 eller 25 minutter (100 kWh versus 50 kWh lader) spiller mindre rolle...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:19
Stor forskjell for min del å kunne lade på 25 min i stedet for 45 min med en 22 kW-lader. Om det tar 15 eller 25 minutter (100 kWh versus 50 kWh lader) spiller mindre rolle...

Hvor har du disse tallene fra?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Sitat fra: Panduck på søndag 14. september 2014, klokken 09:34
Sitat fra: m0nkey på søndag 14. september 2014, klokken 08:58

Akuratt nå drømmer jeg ikke om mange kjemperaske ladere, men ladere som faktisk fungerer. På min kjøretur i går passerte jeg 7 hurtigladere, to av de fungerter.

I følge hurtigladekartet skal det nå bare være fem hurtigladesteder som ikke er i orden, og du kan umulig ha vært både i Oslo, Knarvik og Kristiansund i dag. :) Kan du fortelle hvilke fem ladestasjoner du passerte som ikke fungerte?

Kan forholde meg til informasjonen på hurtigladekartet, men at dette viser grønt hvis ladestasjonen likevel ikke fungerer er ikke bra... Kanskje vi kan lage en tråd som er en "hotline" over ladestasjoner vi oppdager som ikke fungerer, med info når de er funnet i orden igjen?

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: Rio på mandag 15. september 2014, klokken 00:33
Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:19
Stor forskjell for min del å kunne lade på 25 min i stedet for 45 min med en 22 kW-lader. Om det tar 15 eller 25 minutter (100 kWh versus 50 kWh lader) spiller mindre rolle...

Hvor har du disse tallene fra?

25 min fikk jeg fra innlegget over, lading fra 5 til 80%.

45 min. En 22 kW lader lader 22kWt på en time, som er ganske nøyaktig 100% tilgjengelig batteri på en Leaf. Den lader følgelig 75% på 45 minutter.

15 min på lading fra 5 til 80% med en 100 kW lader er kvalifisert gjetting.

:)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Sitat fra: Leon på mandag 15. september 2014, klokken 00:45
45 min. En 22 kW lader lader 22kWt på en time, som er ganske nøyaktig 100% tilgjengelig batteri på en Leaf. Den lader følgelig 75% på 45 minutter.

Nei, nei og nei!

Batteriet tar ikke imot så mye effekt etterhvert som det "fylles opp".

Og når det er kaldt kan batteriet kanskje ikke lade med mer enn f. eks. 24 kW i begynnelsen (selv om du har en 50 kW lader), og så faller det enda lavere, slik at det tar deg en time å lade. Uansett om det er 24, 50 eller 100 kW hurtiglader.

0 - 80% med en 24 kW semihurtiglader skal ta 30 minutter på en BMW i3.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA