Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til hurtigladerleverandører

Startet av Ohm, lørdag 13. september 2014, klokken 14:49

« forrige - neste »

Rio

Det sagt, med den enorme svartmalingen her inne, så forstår jeg godt at folk ikke tør kjøre - de blir jo skremt. Det blir som VG - man skriver bare om alt som ikke virker, og alt som er fælt med elbiler, uten at noen skriver "i dag funket alle laderne i Østfolk upåklagelig".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Snakket med en representant fra Fortum på fredag. Jeg var innom den splitter nye hurtigladeren på MC Gardermoen for å sjekke om den fungerte. Jeg har såvidt testet den en gang tidligere, da fikk jeg hele 3200 watt i ladestrøm, men det var nok fordi batteriet var på 75 %. Nå hadde jeg 4 mil igjen, så da tenkte jeg å teste denne. Fulgte anvisninger, ringte Fortum og fikk ladestasjonen restartet (som jeg vil tro alle som skal lade må). Men nei, dette fungerte ikke. Ringte opp igjen og ba om å få snakke med en som kunne svare litt mer inngående på hvorfor man ikke skal få hurtigladet. Ble etter hvert oppringt av en hyggelig og hjelpsom fyr i Fortum, som gav meg følgende svar:

Mine spørsmål:
Hvorfor kan man ikke stole på at hurtigladerne virker, og hvorfor er ikke betalingsløsningen rett og slett kort.

Svar:
- Kort koster ca 50 000,- ekstra pr. stasjon pga at den står ute og at det er høyspenning.
- egolf har program 0.9, ikke 1.0 som gjør at den foreløpig ikke kan lades på den stasjonen. Men på Hvam har de en som funker, siden den står på Møllerbutikken.
- De skal ha service på automatene, så i løpet av en måned bør det virke bedre på egolf.
- Det er ikke spesielt lønnsomt å drive med hurtiglading. En bensinpumpe svirrer å går hele tiden, en ladestasjon har kanskje 20 besøk i døgnet a ca 100 kr. Tar tid å betale automaten da.
- De jobber med å ha flere ladere i nærheten av hverandre, slik at man kan stikke innom en annen, dersom en ikke fungerer.
Sitat slutt!

Jeg synes dette gav klarhet i noe av det jeg har lurt på, men jeg tenker å følge opp litt videre. Dette kan vel ikke være så alt for vanskelig rent teknisk?

Ladestasjoenen fikk ikke kontakt med egolf, tross i at jeg gjorde alt etter boka. Prøvde i ca 30 minutter, med å koble av og på, restarte både bil og ladestasjon.

Litt senere på dagen, var det en Leaf der, han var på tråden med Fortum, fikk ikke ladet, men det løste seg etter en restart og litt inn/ut av Cahdemo kontaktenen hans. Godt Forum har telefonummer på stasjoene sine.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Øyvind.h

#32
Sitat fra: Rio på søndag 21. september 2014, klokken 11:14
Det sagt, med den enorme svartmalingen her inne, så forstår jeg godt at folk ikke tør kjøre - de blir jo skremt. Det blir som VG - man skriver bare om alt som ikke virker, og alt som er fælt med elbiler, uten at noen skriver "i dag funket alle laderne i Østfolk upåklagelig".
De jeg kjenner som har skrinlagt Leaf som langturbil leser ikke her. At hurtigladerne ikke virker har de fått oppleve gang på gang i virkeligheten.  Som sagt: Leafen er blitt torpedert som langturbil, og det er definitivt ikke forumets skyld.
Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. september 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på søndag 21. september 2014, klokken 11:14
Det sagt, med den enorme svartmalingen her inne, så forstår jeg godt at folk ikke tør kjøre - de blir jo skremt. Det blir som VG - man skriver bare om alt som ikke virker, og alt som er fælt med elbiler, uten at noen skriver "i dag funket alle laderne i Østfolk upåklagelig".
De jeg kjenner som har skrinlagt Leaf som langturbil leser ikke her. At hurtigladerne ikke virker har de fått oppleve gang på gang i virkeligheten.  Som sagt: Leafen er blitt torpedert som langturbil, og det er definitivt ikke forumets skyld.
Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum, og fikk

Joda, det er aldri mangel på slike historier, men det er faktisk også mange som ikke har opplevd så store problemer.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Ja det finnes nok noen som har hatt flaks. Jeg har selv eksempelvis tatt en tilnærmet problemfri langtur til Gøteborg i Leaf, og har ikke opplevd nedetid selv. På bakgrunn av mine positive erfaringer med hurtiglading i 2013 har jeg bidratt til minst ett kjøpt av Leaf. Han er et tredje tilfelle og er ikke den som uttalte at Leafen er skrinlagt som langturbil. Han er derimot den eneste som gir meg dårlig samvittighet, for jeg vet han kjøpte på bakgrunn av mine positive erfaringer. Og jeg vet han i ettertid har dratt på harryturer som er blitt svært ubehagelige pga ladetrøbbel.
Han med eUP'en har jeg ikke turt å spørre om fremtidig bruk foreløpig, men klart det skal veldig mye til å bygge opp tilliten igjen når man har opplevd å ikke få ladet.

Folk flest er ikke entusiaster som oss, og ser ikke gjennom fingrene med at noen turer går skeis bare fordi det i de fleste tilfellene går greit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 23:16
Joda, det er aldri mangel på slike historier, men det er faktisk også mange som ikke har opplevd så store problemer.

Lar meg ikke skremme og har lagt planer for litt optimistiske 70 mil på lørdag.

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. september 2014, klokken 23:24
Folk flest er ikke entusiaster som oss, og ser ikke gjennom fingrene med at noen turer går skeis bare fordi det i de fleste tilfellene går greit.

Nå er det vel slik at vi har fullt avgiftsfritak, kjøring i bussfelt, bompengefritak, gratis parkering, gratis offentlig lading. Det er faktisk en grunn til det, det er ikke "rett frem" å eie elbil enda. Du kan gjerne ta på deg "skylden" for at enkelte har kjøpt elbil, men man har faktisk ansvar for å gjøre litt research selv. Det står masse negativt om elbil i media, og å kjøpe elbil fordi en entusiast sier at man bør det, er litt tynt. Har man to biler og kan bytte den ene med elbil, er ikke spranget stort. Vil man kun ha elbil, og ikke har råd til / lyst på Tesla, må man tenke seg grundig om.

Om vi ser på det antall elbiler som selges hver eneste mnd i Norge, og hva det kan gjøre med utbygging av hurtigladere i Norge. I løpet av ett par år antar jeg vi har stabile ladepunkter med minst to ladere på alle ladesteder. Før det får vi planlegge litt ekstra. Rundt den tid får vi nok elbiler med 1.5-2 ganger "leaf-lengde" til leaf pris. Da vil det etterhvert bli vanskelig å bli kvitt en vanlig VW-Up...

Akuratt nå er det EN ting som jeg gjerne ville hatt, som ville gjort langturer tygge nok. En 22kW lader for LEAF'en. Den ville åpnet for så mange "nødladepunkter", at det ikke ville vært noe problem. Det burde ikke være noe problem å lage en slik for ca 30.000kr, forstår ikke hvorfor de skal koste 150.000 :|

Terjer

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. september 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på søndag 21. september 2014, klokken 11:14
Det sagt, med den enorme svartmalingen her inne, så forstår jeg godt at folk ikke tør kjøre - de blir jo skremt. Det blir som VG - man skriver bare om alt som ikke virker, og alt som er fælt med elbiler, uten at noen skriver "i dag funket alle laderne i Østfolk upåklagelig".
De jeg kjenner som har skrinlagt Leaf som langturbil leser ikke her. At hurtigladerne ikke virker har de fått oppleve gang på gang i virkeligheten.  Som sagt: Leafen er blitt torpedert som langturbil, og det er definitivt ikke forumets skyld.
Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum.

"Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum."

Han kunne jo ha ladet hos Møller på Frysja i Oslo eller på Møller Romerike på Hvam, ved Olavsgaard hotell. Synd han ikke leser forumet her, da hadde han vist det. ...han hadde da også vist at de to nevnte laderne på Alnabru/Furuset ikke er til å stole på.
VW e-up!
MG4

nemiarwen

Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 23:16
Joda, det er aldri mangel på slike historier, men det er faktisk også mange som ikke har opplevd så store problemer.

Lar meg ikke skremme og har lagt planer for litt optimistiske 70 mil på lørdag.

Den turen må du dele med oss i etterkant  :)

emil

Sitat fra: nemiarwen på tirsdag 23. september 2014, klokken 08:52
Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 23:16
Joda, det er aldri mangel på slike historier, men det er faktisk også mange som ikke har opplevd så store problemer.

Lar meg ikke skremme og har lagt planer for litt optimistiske 70 mil på lørdag.

Den turen må du dele med oss i etterkant  :)

Det er ikke noen komplisert lang tur fra A til B, men en tur Arendal - Notodden - Arendal to ganger hvis alt klaffer
Planen sier totalt 4 ladestopp i Skien, to på Notodden og et i Arendal. Ser det an litt på første tur til Notodden og hvis det blir trøbbel med lading eller været er dårlig blir det med en tur og halve distansen. Alternativt drar jeg videre fra Notodden til Oslo før jeg drar tilbake til Notodden og Arendal. Ender da på noe rundt 58-60 mil

Øyvind.h

Sitat fra: Terjer på tirsdag 23. september 2014, klokken 08:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. september 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på søndag 21. september 2014, klokken 11:14
Det sagt, med den enorme svartmalingen her inne, så forstår jeg godt at folk ikke tør kjøre - de blir jo skremt. Det blir som VG - man skriver bare om alt som ikke virker, og alt som er fælt med elbiler, uten at noen skriver "i dag funket alle laderne i Østfolk upåklagelig".
De jeg kjenner som har skrinlagt Leaf som langturbil leser ikke her. At hurtigladerne ikke virker har de fått oppleve gang på gang i virkeligheten.  Som sagt: Leafen er blitt torpedert som langturbil, og det er definitivt ikke forumets skyld.
Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum.

"Siste skadelidende jeg kjenner var en som postet sin erfaring med eUP på to hurtigladere på alna. Han strandet og måtte treglade på egen arbeidsplass. Han leser heller ikke forum."

Han kunne jo ha ladet hos Møller på Frysja i Oslo eller på Møller Romerike på Hvam, ved Olavsgaard hotell. Synd han ikke leser forumet her, da hadde han vist det. ...han hadde da også vist at de to nevnte laderne på Alnabru/Furuset ikke er til å stole på.
Ja synd at han ikke leste forumet, eller kjørte enda lenger i feil retning for å finne strøm. Jeg bruker mye tid her på forumet, og jeg trodde faktisk det bare var eGolf som hadde problemer med laderne til fortum.

Mitt poeng er at folk flest ikke aksepterer å måtte ha backup-plan nr 2-3 og 4 bare fordi man trenger å lade på veien. Vi entusiaster vet at ting ikke fungerer feilfritt, men jeg ser hva dette gjør med folks oppfatning av elbilen. Tilbakemeldingene er ikke positive for å si det sånn. Jeg er altså oppgitt fordi aktørene nærmest driver sabotasje av elbilens lysende fremtid. Vi er etter mitt syv forbi fasen hvor alt skal tilgis og skilpadde-kjøring i 110-sonen/overnatting på hotell pga defekte ladere er ikke akseptabelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ohm

Slik det er i dag, må man enten holde seg innenfor bilens rekkevidde eller ta høyde for at man kan bli sittende på treglading. Skulle nesten tro at noen gjorde dette med vilje. Hurtiglading bør egentlig være svært enkelt. Batteritypene er jo ganske like.

Men hvis det blir 100% stabile ladere og flere skal hurtiglade, vil jo køen ved ladestasjoner være neste hindring. Kjedelig nok å vente på en som fyller drivstoff å så går inn for å spise/betale. Men på en bensinstasjon er det jo mange pumper å velgemellom. På hurtigladestasonene kan man som regel lade en bil a min 20 min. Hvis det er 3 foran deg, blir det 1 time og 20 min før du er ferdig ladet. Da har jeg ikke tatt høyde for alt man skal bytte plass å starte lading, så i bestefall snakker vi om 1 t og 30 min. Sånn sett er dette alt for tungvint og lite brukervennlig i dag.

Jeg tror at hvis elbilkonseptet skal bli bil Nr 1, må det induksjonslading i vegnettet, slik at man kan få strøm mens man kjører på feks motorvei. Men det pr i dag ikke så lett løsnet rent teknisk.

Har tenkt litt på hvor mye effekt som skal til for å holde en elbil i 120. Kunne man hatt et lite aggregat som holdt bilen i fart ved feks motorveikjøring? Da ville jo rekkevidden lett vært 30-40 mil. En hybrid altså. Men de hybridene i dag, går kort på batteri og har egentlig bare med seg batterier som ballast, selv om flere hybridene nå kan lades.
Audi q5 hybrid er bare rask, kan ikke lades og har 300 kg batterier som egentlig drar forbruket opp, med mindre du har nedoverbakke både til og fra dit du kjører.
Ble mange tanker det her, og kanskje litt bastante meninger. Men men.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Jeg kjørte Oslo - Kongsberg - Oslo - Lambertseter - Oslo - Vækerø - Oslo i dag.

Ladet i Kongsberg (dobbellader, begge fungerte), og på bunnen av Lierbakken ved Drammen (dobbellader, begge fungerte).

En meget avslappet og ustresset dag! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Sitat fra: Rio på tirsdag 23. september 2014, klokken 20:39
Jeg kjørte Oslo - Kongsberg - Oslo - Lambertseter - Oslo - Vækerø - Oslo i dag.

Ladet i Kongsberg (dobbellader, begge fungerte), og på bunnen av Lierbakken ved Drammen (dobbellader, begge fungerte).

En meget avslappet og ustresset dag! :D
Bra det er noen solskinnshistorer også, jeg er ikke negativ til hurtiglading, men har hørt mange med dårlig erfaring inkl. meg selv. Men så er det vel sånn at det ikke er så gøy å fortelle om at alt går bra. ref. Bare Egil som synger om den dagen da alt gikk så bra:)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Leon

Har sikkert hatt minst 30 langturer der hurtiglading har vært nødvendig det siste halvåret, i forskjellige retninger ut fra Oslo, og ikke hatt problemer en eneste gang. Laderen har vært opptatt to ganger, og det har aldri vært noen som ventet etter meg.

Med andre ord helt problemfritt, men sikkert bare flaks når jeg hører alle historiene her... :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA