Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til hurtigladerleverandører

Startet av Ohm, lørdag 13. september 2014, klokken 14:49

« forrige - neste »

Ohm

Jeg måtte parkere på en betalingsparkering i går. Der hadde de en automat som tok vanlig bankkort, og jeg betalte for parkeringstiden med bankkortet mitt. Fantastisk. Noen som vet om de som leverer hurtiglading har sett disse automatene som tar kort ? Vet at det finnes bensinpumper også, så jeg tror dette hadde vært mulig på en hurtigladeautomat også. Det hadde vært langt bedre og mer stabilt enn chip, nøkkelbrikke,  sms osv.

Noen tanker etter mine opplevelser med hurtiglading.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

#2
Bra. Hvordan er stabiliteten på den? Er det combo ? Eller bare chademo?

Innlegget var også litt ironisk, jeg ser ingen som helst fordel med noen annen løsning enn betaling med bankkort.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Den er bare CHAdeMO.

Jeg har bare ladet der noen få ganger (kanskje 5). En av gangene hadde den rød prikk, fordi mobilnettet var nede.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Leon

Eidsivas ladere på Ridabu og Maxi på Hamar, Elverum, Lillehammer og Gjøvik tar kort. 
Det samme gjør Automobil-Kompaniets lader i nærheten av Marienlyst i Drammen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

mariowing

Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

emil

Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Synes de burde komme med RFID og månedsabonnement. Eller SMS betaling til 100kr pr gang. Er man desperat nok er man villig til å betale det...

Rio

Akkurat nå, snart "midt på dagen" på en søndag, er det 3 (!) av hurtigladerne i Norge som er i bruk.

Jeg er selvsagt helt enig i at de bør ta kort, samtidig som det ikke akkurat virker som om det er et enormt hurtigladebehov...??? De som kjører langt hver dag kjører nok allerede Tesla (fordi det svarer seg for dem), og det betyr at resten av behovet er mer folk på "tilfeldige turer".

Det gjør det nok vanskelig for leverandørene å tjene penger på det.
(Jada, jeg vet mange har vært ute av drift, men situasjonen er den samme på Østlandet også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Sant det. Jeg bruker stort sett 10 amp lader hjemme, og det holder fint. I går hadde jeg glemt å sette i kontakten, men med 9 mil rest fra dagen før, kom jeg meg fint tur/retur jobb. Men hadde det vært mulig å hurtiglade, hadde jeg nok tatt golfen til feks hytta i Trysil. Men nå må jeg lade 4 timer minimum, da tar jeg heller fossilbilen de få gangene vi er der. Men siden hurtigladeropplegget er støttet av staten, burde det jo være mulig å både tjene på det og lage en infrastruktur som er stabil. Tror mye av grunnen til at så få ladere er i bruk nå, skyldes den usikkerheten som finnes rundt stabiliteten per i dag. Håper dette blir bedre med tiden. Noen som vet hvordan dette er i utlandet?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

E_S

Jeg ser for meg følgende grunner til at hurtigladerne er lite i bruk:

* Beliggenheten er ofte i sentrale strøk der folk bor og da lader hjemme slik at behovet ikke er stort.
* Laderne er såpass ustabile at man ikke tar sjansen på å kjøre elbil når man ikke er tilnærmet 100% sikker på at hurtigladeren virker.
* Mange leverandører har lagt seg på et prisnivå for drop-in-lading som gjør at det er billigere å kjøre fossilt.

Jeg ser ihvertfall for min egen del at jeg ikke tar sjansen på elbil på en strekning med en ustabil eller alt for dyr hurtiglader - da jeg overhodet ikke er interessert i å måtte stå "in the middle of nowhere" og lade på en vanlig stikkontakt i timesvis for å komme frem. Etterhvert som 32A type 2-punkter blir mer utbredt er det ihvertfall en betraktelig bedre nødløsning enn vanlig Schuko for de som har bil som kan nyttiggjøre seg en sånn. Jeg er heller ikke interessert i å måtte betale 150-200 kroner for å lade 10-12 mils rekkevidde, da kan jeg likegodt kjøre fossilbilen og slippe å stoppe i det hele tatt.
:)

Panduck

Sitat fra: emil på søndag 14. september 2014, klokken 11:11
Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Synes de burde komme med RFID og månedsabonnement. Eller SMS betaling til 100kr pr gang. Er man desperat nok er man villig til å betale det...

Egetlig burde de ha et årsabonement, si til ca 4000kr pr år, slik at de som reiser mye med tog kan betale for utbyggingen av toaletter.  Reiser man kun en skjelden gang bør prisen ligge på rundt 250kr for et toalettbesøk.

Ohm

Sitat fra: Panduck på søndag 14. september 2014, klokken 12:52
Sitat fra: emil på søndag 14. september 2014, klokken 11:11
Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Synes de burde komme med RFID og månedsabonnement. Eller SMS betaling til 100kr pr gang. Er man desperat nok er man villig til å betale det...

Egetlig burde de ha et årsabonement, si til ca 4000kr pr år, slik at de som reiser mye med tog kan betale for utbyggingen av toaletter.  Reiser man kun en skjelden gang bør prisen ligge på rundt 250kr for et toalettbesøk.
Så får man vurdere hvor nøden man er. Er man desperat nok, vil man nok betale enda mer. Eller at folk slutter å reise, siden toalettene er ustabile og man aldri vet om de fungerer. Litt kjedelig å legge ut på en lang tur, og det ene toalettet etter det andre er stengt/ i ustand eller at man ikke får betalt/ må ha abonnenement.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

leaf-newbe

ja samenligningen er nok ganske reel.
for kostnaden å bygge en do og å vedlikeholde den er nok ganske lik en hurtiglader.
eneste fordel er at du kan ta imudium + å drikke minst mulig når du skal ut å reise så slipper du å bruke doene.

så enkelt er det ikke med elbil.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Elmo

Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Da syns jeg ladestasjon-idiotene skal slutte å påstå at kortløsning er for dyrt, for det kan da ikke koste mange kronene å gå på d... på Nasjonal?  Hvis NSB klarer å dekke inn kostnaden for terminalen på do-besøk så bør jaggu andre klare det også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA