Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)

Startet av ravn, lørdag 13. september 2014, klokken 12:03

« forrige - neste »

ravn

Har tidligere nevnt på forumet at jeg har eksprimentert litt med styring av mode 3 ladere slik at man dynamisk endrer ladestyrke etter hvor mange tilkoblede biler man har.

Behovet meldte seg først på jobb hvor vi har mange elbiler, men gammelt bygg med begrenset inntak, slik at det ikke er nok strøm til at alle kunne lade samtidig, og måtte huske å gå ut i lunsjen og bytte om på bilene.

Senere har det meldt seg privat etter ankomst av elbil nr 2.

Jeg har eksprimentert med avanserte løsninger med måling av faktisk strømtrekk osv for å kunne tyne mest mulig ut av en kurs, men for enkel deling av samme kurs på to biler er ikke dette nødvendig.
Så jeg har nå utviklet ett lite kontrollerkort (5x4cm) som fungerer sammen med 2 Salto ladestasjoner (samt open-evse).
Med en bryter på kortet velger man om man har 16 eller 32A tilgjengelig strøm og resten ordnes automatisk. Det er også en opsjon for automatisk "restart" av lading (strøm til bil kuttes i noen sekund og slås på igjen) ved endring av ladestyrke. Dette kan brukes på de få bilene som ikke oppfører seg helt etter standard ved endring av styresignalet (etter hva jeg har hørt kan blandt annet Tesla være litt uvillig til å justere opp ladefarten dynamisk).

Dette er noe jeg har laget for eget bruk og har det nå kjørende på 2 steder. Spørsmålet er om dette kunne vært av nytte for noen andre der ute?

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Interresante ting du jobber med. En gang i blandt får vi forespørsel om slike løsninger, men ikke ofte.

Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ravn

Ja det gjennstår å prøve. Men å fjerne spenningen og stoppe pilotsignalet bør være tilsvarende som å ta kabel inn og ut?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Skulle tro det, men mener vi prøvde dette uten hell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. september 2014, klokken 20:44
Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.

Merkelig. Min justerer seg opp og ned uten problem, gjorde ihvertfall det den gangen jeg testet med en justerbar Type 2 ladestasjon. Kan ha noe med software-versjon å gjøre?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

#5
For de som er interresert, her er første prototype av ladekontroller for Salto sine bokser (og forøvrig alle som bruker ABL sin ladekontroller).



Plastkort under for å vise størrelse
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RaBalder

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. september 2014, klokken 20:44
Ellers spørs det om ladepausen din er nok til å få en Tesla til å øke ladestyrken etter at den er redusert. Vi måtte i alle fall til med full resett. D.v.s. ta kabel ut av bilen starte den stoppe den og så begynne på nytt.

Jeg testet også på Model S med en ekstern ladeboks. Jeg kunne justere opp og ned på tilgjengelig strøm i ladeboksen. Og Model S fulgte ved å justere strøm ned. Og når jeg økte tilgjengelig strøm i ladeboksen, så justerte Model S selv opp strømtrekket igjen.

Helt perfekt i forhold til styring via ladeboksene.

ravn

Takk for info.
Skal hente meg en Tesla Roadster i dag, så får vi se hvordan den oppfører seg.

Nå bruker vi denne kontrolleren på jobb med en Bmw i3 og en 2011 Leaf og de oppfører seg upåklagelig.
Etter beskjed om å redusere strømtrekk så gjør dem det umiddelbart.
Etter beskjed om at det er mer strøm å hente så går dem gradvis oppover.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA