Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading maks 1 gang per dag?

Startet av Kjell Salvigsen, onsdag 10. september 2014, klokken 13:27

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg har kjørt e-golf ca 2000 km og er kjempefornøyd! Det eneste jeg er skuffet over er at selger under overtakelsen plutselig sa at man kun kan hurtiglade 1 gang per dag. (det sa han ingenting om under salget da dette var tema) Dette var en strek i regninga for meg som hadde tenkt å bruke bilen fra Ski til Kristiansand av og til (via ferge Moss-Horten) Vet dere om det stemmer at det bare kan hurtiglades 1 g. per dag og evt hvorfor, og hvilke konsekvenser det evt har?

Selger sa også at alle Kiwi butikker får hurtigladere. Jeg kjører i OSlo og Ski, kommer dette? På forhånd takk!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Gordon Retriever

Selgere sier litt rare ting noen ganger.

Alle Kiwi-butikkene er nok å ta litt i.

Når det gjelder hurtiglading, er utfordringen at den kan slite mer på batteriet enn normallading, og ved gjentatte lade- og tappeprosesser vil batteritemperaturen stige.  I vanlig bruk i Norge vil dette ha begrenset betydning.

Min første reaksjon til dette med maks en hurtiglading pr. dag ville vært å ignorere det. Etter å ha latt tanken synke, er min andre reaksjon at jeg ville kontaktet support hos importøren og spilt bekymret kjøper, og gitt de anledning til å gi deg sin versjon, samtidig som det kanskje kunne spore importørleddet til å lage mer nøye retningslinjer til hvordan selgere veileder kjøperne sine.


thomanie

2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Nuvolari

Det jeg tror han sier er at man ikke bør hurtiglade mer enn 365 ggr pr år. Om man hurtiglader 2 ggr på samme dag spiller selvsagt ingen rolle. 2 ggr hver dag i flere år vil slite ekstra på batteriet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

emil

Har også my å si om man lader 20-60% eller 10-100%.

2-4 hurtigladinger 20-80% ca på en dag med langkjøring hadde jeg ikke hatt noen problemer med.

Kjell Salvigsen

#5
TAkk for gode svar alle sammen, skal kontakte kundesupport hos Møller. Ja, selgere kan si mye rart ja! Selger sa at han hadde fått denne opplysningen på et selgertreff arrangert av importøren.... Men for meg er det bare aktuelt å gjøre slike "flere ganger per dag ladinger" 4-5 ganger per år,så da satser på at det går. Er det forresten noen som har kjørt strekningen fra Oslo/Akershus/Østfold via ferge Moss-Horten til Kr. Sand? Tror det skal gå ifølge mine beregninger utfra ladekart mm, men jeg er ny på dette feltet og kan ta feil....

Vedr Kiwi fant jeg dette på kiwi.no (litt mer oppdatert): https://kiwi.no/Aktuelt/#/news/snart-kommer-de-foerste-ladestasjonene-89835 
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

emil

Sitat fra: Kjellegolf på onsdag 10. september 2014, klokken 17:53
Er det forresten noen som har kjørt strekningen fra Oslo/Akershus/Østfold via ferge Moss-Horten til Kr. Sand? Tror det skal gå ifølge mine beregninger utfra ladekart mm, men jeg er ny på dette feltet og kan ta feil....

Nå kjører jeg gammel Leaf og ikke ny eGolf, men jeg kjørte følgende rute i sommer:

Bærum (Østerås) -> Lysaker - Asker -> Oslofjordtunnelen -> Drøbak (stopp uten lading) -> Moss -> Horten ->Tønsberg.

Hurtigladet i Tønsberg (i nærheten av travbanen). Derifra var det E18 videre til Arendal. Hadde to timer saktelading på 16A mellom Tønsberg og Arendal (1t Skjelsvik og 1t Brokelandsheia).


E18 på strekningen Arendal - Drammen har vært som u-land å regne når det gjelder hurtigladere, men det skal bli veldig mye bedre innen utgangen av januar hvis alle som har fått Transnovastøtte faktisk bygger ut innen tidsfristen. Og hvis CHAdeMO støtten er dårlig i dag er Combo støtten enda dårligere (ikke-eksisterende).

Så i dag er det forsøket du skisserer kun for veldig spesiellt interesserte, fra ca påske neste år er det en lek med mange muligheter når det gjelder lading og med litt flaks holder det med to ladepauser.

Kjell Salvigsen

#7
[/color]]E18 på strekningen Arendal - Drammen har vært som u-land å regne når det gjelder hurtigladere, men det skal bli veldig mye bedre innen utgangen av januar hvis alle som har fått Transnovastøtte faktisk bygger ut innen tidsfristen. Og hvis CHAdeMO støtten er dårlig i dag er Combo støtten enda dårligere (ikke-eksisterende).

Så i dag er det forsøket du skisserer kun for veldig spesiellt interesserte, fra ca påske neste år er det en lek med mange muligheter når det gjelder lading og med litt flaks holder det med to ladepauser.
[/quote]

[/ftp][/b][/i]
Takk for nyttig informasjon! Skal smøre meg med tålmodighet og glede meg til påska!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Rio

Sitat fra: Kjellegolf på onsdag 10. september 2014, klokken 13:27
Jeg har kjørt e-golf ca 2000 km og er kjempefornøyd! Det eneste jeg er skuffet over er at selger under overtakelsen plutselig sa at man kun kan hurtiglade 1 gang per dag. (det sa han ingenting om under salget da dette var tema) Dette var en strek i regninga for meg som hadde tenkt å bruke bilen fra Ski til Kristiansand av og til (via ferge Moss-Horten) Vet dere om det stemmer at det bare kan hurtiglades 1 g. per dag og evt hvorfor, og hvilke konsekvenser det evt har?

Selger sa også at alle Kiwi butikker får hurtigladere. Jeg kjører i OSlo og Ski, kommer dette? På forhånd takk!

Dette sies også om Leaf.

Det baserer seg nok på at hurtiglading varmer opp batteriet, og det sliter på batteriet. Gjentatte hurtigladinger vil da varme batteriet mye, og det blir selvsagt også varmt av å kjøre (lade ut).

På veldig varme dager hvor jeg skal kjøre langt forsøker jeg å hurtiglade kun opp til 70-75%, og heller ta det litt mer med ro, men i praksis (med norske temperaturer) vil jo ikke batteriet bli spesielt varmt, så ikke noe problem å lade flere ganger per dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MarkusN

Jeg fikk tilsvarende beskjed når vi så på e-Golf, og at programvaren i bilen kun tillot 1 hurtiglading per dag.

Er det noen som kjenner til om denne begresningen er reell?

Hyperstress


Sitat fra: MarkusN på fredag 07. november 2014, klokken 12:32
Jeg fikk tilsvarende beskjed når vi så på e-Golf, og at programvaren i bilen kun tillot 1 hurtiglading per dag.

Er det noen som kjenner til om denne begresningen er reell?

Det høres helt urealistisk ut. Kan umulig være tilfellet, da kan ikke bilen brukes til "langkjøring" ergo hadde den ikke trengt hurtiglademulighet i utgangspunktet.

Som det er nevnt tidligere så er det mye hurtiglading over tid som svekker batteriet, ikke at en lader fire ganger på en dag for å kjøre oslo-kristiansand.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thomas Parsli

* Selvfølgelig er det ingen slik begrensnig
* Selvfølgelig kan du hurtiglade flere ganger per dag/tur
* Selvfølgelig sliter mye hurtiglading mer på batteriet enn lite eller ingen hurtiglading

Med sporadisk behov for flere huritgladinger per dag kan du ta det helt rolig.

Det eneste du bør tenke på med hurtiglading er at det er ineffektivt (tregt) når batterier begynner å bli fullt, så du bør heller huritglade to ganger fra "nesten tomt" enn en gang "helt fullt".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

MarkusN

Supert, ser ut som at det har vært en del forvirring også blant selgerene rundt dette temaet. Takk for gode og oppklarende svar!

Hyperstress

Selgerne er ofte fullstendig clueless når det kommer til elbiler.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lefsegokk

Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg hører så mye rart. Det jeg fikk høre av selger var maks 1 pr dag. Ellers, rundt omkring, har jeg hørt alt mulig annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA