Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

reparert Simovert inverter

Startet av morten, onsdag 21. januar 2009, klokken 20:28

« forrige - neste »

morten

Jeg vil nå dele informasjon som jeg har funnet ut om Simovert'en, inverteren i VW Golf CityStromer.

Jeg har 2 av dem; en original og den andre 3-4 år gammel.    Den nye begynte å fuske i høst når været ble kaldere.     Det begynte med rar lyd fra motoren, som kunne forveksles med drivverk ulyd.    Etter det jeg har hørt, er det problem med en av fasene i motoren (a/c motor).   En av power transistors (IGBT) er trolig defekt.

Jeg byttet inverter, da jeg trodde den gamle virket, men den startet ikke; hovedkontaktoren ville ikke komme på.   Jeg merket en ting til før jeg byttet, det at det er et rele som klikker inni inverteren hvis du har tenningen på og trekker ut/plugger inn ladeledningen.  Det er vel et signal som lar kontaktorene slå på.    Jeg hørte ikke dette releet på den originale inverteren som ikke startet.   Så byttet jeg inverter igjen, og satte den nyere inverteren i bilen.

Planen min var å bytte ut pc kort til faseproblemet var løst, men jeg ble fortalt at det var enklere å sette inn den originale inverteren og så bytte kort i den i stedet for å prøve å bytte IGBH transistorene som sitter ganske godt inne i inverteren.

Jeg byttet flere kort uten nytte.   Jeg bestemte meg da for å putte inn den originale inverteren en gang til.  Før jeg tok ut den nye inverteren (som virket normalt i varmere temp)  kom jeg på det med releet som klikket, og tok av dekselet og lokaliserte det releet.    Så satte jeg inn den originale som ikke ville slå på.    Jeg byttet kortet med releet (øverst på passarsjersiden) uten at den startet.   Jeg fulgte ledningene fra det kortet nederst til høyre på bildet, kortet der X1 ledningen plugges inn.   Dette er ledningen som kommuniserer med bilen.    Jeg byttet kortet.....inverteren startet!     

Jeg var veldig glad for å ha funnet en defekt del i inverteren.   Har snakket med Roland, og han vil jo at alle sender inverterene til han for rep, i stedet for å fikse selv.   Det er noe tilfredsstillende ved å fikse ting selv!

Inverteren er nå tilsynelatende ok igjen.    Nå gjenstår å få tak i 3 batterier, så kan jeg bruke bilen igjen.   Tok fullstendig knekken på et batteri da bilen ikke ble brukt, og etter å ha sjekket de andre fant jeg 2 til som var delvis defekt.   

Håper denne informasjonen hjelper noen.

1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morkm

Superbra og grattis med resultater. Håper det ordner seg med batterier... jeg har kjøpt en ny pakke nå men har ikke byttet den ut enda.... hvis du ikke får tak i noen brukte batterier så kan jeg sikkert avse noen etter at jeg har fått byttet ut med de nye... er ikke sikker på når jeg får gjort det men jeg skal si ifra...
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morten

Hei,
Jeg takker ja til batterier om det blir noen til overs.     Fulladet så viser mine batteri 6.4-6.5v.   Det er 3 nyere batteri (fra Sønnak, ikke Sonnenschein som de andre), og de viser ikke høyere spenning enn de fleste av de 9 år gamle Sonnenschein batteriene.

Si ifra når du får skiftet dem ut.

mvh Morten.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA