Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruker EV vann som varmebærer?

Startet av pwb, tirsdag 02. september 2014, klokken 21:35

« forrige - neste »

pwb

Kan man montere en dieselvarmer i EV som varmer vann, eller må man bruke luft?

c-zero0214

Nei, Det er ikke vann i kupeevarmekretsen i Soul!
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

Kojak

Hmmm, det er i alle fall frostvæske på bilen. Like til høyre for spylevæskelokket er påfyllingen plassert. Aner ikke hva den er til..?

nr1rayner

Nissan Leaf har frostvæske.
På 1.gen (som ikke har varmepumpe) er det visst varmeelement som varmer kjølevann.
Slik er det visst ikke på de som har varmepumpe, men det er også kjølevann på de.

Kjølevannet her (sikkert det samme på Soul) går visst til kjøling av lader DC-DC converter og hva alt rart det er i den boksen oppå motoren.
Mulig det også kjøler motoren uten å si sikkert.

Husker ikke kjøle-/varme-systemet på Soul, men er det aktiv kjøling kan vel kretsen også gå til batteripakken?

Flere som har montert dieselvarmer i Leaf, både med og uten varmepumpe såvidt jeg husker.
Søk rundt på Leaf-delen så finner du nok litt info og noen tips der  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

SUNPWRD

Soul med varmepumpe bruker ac registeret til varme og kjøling. Har ikke varmekrets med "kjølevann". Den har i tillegg et varmeelement, litt som en elektrisk bordgrill  :) for å gi raskere oppvarming, varmepumpe funksjonen bruker noen minutter på å gi varme..

(Jeg har sjekka dette av ren nysgjerrighet da jeg har dieselvarmer i min C-Zero...)

Kjøling av batteri skjer med luft, det er en vifte i bagasjerommet der hvor reservehjulet ville ha vært. Hørte den ofte i sommer da vi hurtiglader mye..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA