Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sykkel på ladeplass - greit?

Startet av Mippen, tirsdag 02. september 2014, klokken 18:08

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: K S på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:46
Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

Nei, toppen på egoisme er å parkere en av bilene med kortest rekkevidde på disse plassene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

#31
Sitat fra: K S på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:46
Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

Eller i parkeringshuset på flyplassen på ladeplass, uten å lade?????

Fordømte egoistiske tullinger, ja til bøtlegging på lik linje med feilparkering ved parkering på ladeplass uten å lade!
Hva har en Tesla-eiers misbruk av ladeplass å gjøre med en el-sykkels bruk av ladeplass?

Tesla-eieres misbruk får enkelte til å se rødt, men nå var det ikke Tesla denne tråden handlet om, eller  ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KjellG

Jeg mener el-sykkel har samme rett som el-biler til å lade. Ideen med incentivene for elbil så som ladeplasser, gratis passering i bom gratis vei...

er et forsøk på å redusere fossile utslipp, ikke en gave til elbileiere. En el-sykkel setter enda mindre avtrykk enn en bil. Så lenge det ikke er rigget mindre ladeplasser for el-sykkel og el-motorsykkel, må en bruke de større elbilplassene.

bruisepristine

#33
Sitat fra: KjellG på fredag 24. oktober 2014, klokken 22:15
Jeg mener el-sykkel har samme rett som el-biler til å lade.

Selvfølgelig har el-sykler rett til å lade, bare ikke på en p-plass for el-biler. Sykler har ingenting på en p-plass for biler å gjøre, det være seg sykkel med eller uten batteri.

Beklager OT , men må svare:
Sitat fra: Asarin på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:57
Sitat fra: bruisepristine på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:50
Hos europark på gardermoen får du raskt bot opptar du ladeplass uten å lade, skulle da bare mangle!

Er det godt/synlig informert om at man får bot om man ikke lader?

Ja, det er godt synlig. Alle p-plassene for elbil er merket med "Reservert for lading av EL-bil" og enhver som benytter seg av et p-hus burde være inneforstått med at man bøtelegges hvis man ikke følger p-husets parkeringsvilkår, slik som i dette tilfellet der man bøtelegges hvis man opptar ladeplass uten å lade.
i-MiEV 2013
MG4 2023

KjellG

Merkingen "el-bil" ble etablert da el-(motor)sykkel var lite aktuelt. Spørsmålet blir om den betyr "el-bil"eller "el-kjøretøy".  Finnes det noen referanse her, eller er det bare synsing?

Å nekte folk lading av sitt el-kjøretøy "fordi det har feil farge", oppfatter jeg som egoistisk og ikke innenfor incentivene for å endre bruken til mer el-kjøretøy.

cra

Om en el-sykkel står på en ladeplass for elbil så er det da ikke noe stort problem? Det er bare å koble den far og flytte sykkelen så man får parkert og ladet. Sykkelen har da tross alt hybrid-drift. ;)  Og med mindre den nettopp har blitt hensatt så er den sikkert ferdig lada uansett.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Noen parkeringsplasser har ekstra merking for enkelte plasser (eksempelvis for biler med handicap-bevis, parkering for elbil etc).
Men felles for private parkeringsplasser er at de i 99% av tilfellene har de generelle parkeringsreglene skiltet ved innkjøring på området.

Der står det som oftest blant annet at det er krav om at kjøretøy som parkerer på plassene må være registrert. Dvs. de må har skilter slik at kontrollpersoner kan finne eier, unngå hensetting av kasserte kjøretøy osv.

Har du en el-sykkel som er registrert i kjøretøy-registeret og har skilter på den kan man argumentere for bruk av disse plassene. Har man en uregistrert sykkel er det ingen ting som tilsier at man har rett til å oppta en parkeringsplass med ladeopplegg.

Som nevnt - jeg synes det er OK at sykkelen plugger i et slikt uttak, men jeg ville naturligvis plugget den fra og plugget i bilen med største selvfølgelighet dersom jeg hadde behov for plassen og lading. Nettopp fordi dette ikke er en plass laget for uregistrerte el-sykler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

#37
Sitat fra: cra på lørdag 25. oktober 2014, klokken 03:00
Og med mindre den nettopp har blitt hensatt så er den sikkert ferdig lada uansett.  ;D

Tar en stund å lade opp batteriet på en el-sykkel!

En sykkel som er registrert i kjøretøyregisteret er ikke en sykkel. Finnes vel per dato en slik "sykkel" i Norge, i Stavanger så vidt jeg vet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 24. oktober 2014, klokken 22:15
Jeg mener el-sykkel har samme rett som el-biler til å lade. Ideen med incentivene for elbil så som ladeplasser, gratis passering i bom gratis vei...

er et forsøk på å redusere fossile utslipp, ikke en gave til elbileiere. En el-sykkel setter enda mindre avtrykk enn en bil. Så lenge det ikke er rigget mindre ladeplasser for el-sykkel og el-motorsykkel, må en bruke de større elbilplassene.

Helt enig. Dog bør nok elsyklisten se seg litt om og helst velge en stolpe der det står en elbil som ikke lader. Disse er det dessverre nok av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:37
Helt enig. Dog bør nok elsyklisten se seg litt om og helst velge en stolpe der det står en elbil som ikke lader. Disse er det dessverre nok av.

Det er jo en grei måte å kunne utnytte en blokkert ressurs på. Faren for syklisten er at han sitter igjen med svarteper om noen tror han har tatt strømmen fra bilen.  ;)

Registrerte kjøretøy er en annen sak, og de er vel som regel såpass store at det ikke er en enhåndsjobb å flytte dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Philip Marlowe

Sitat fra: K S på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:46
Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

En elsykkel må vel ha like stor rett på ladeplassen som en kortdistanseelbil. Det er jo bedre at flest mulig tar elsykkel til sentrum istedenfor å bruke elbil.

Forresten, hvorfor skal ikke Tesla ha like stor rett som andre elbiler og elsykler.?  Hvordan skal  de ellers klare å kjøre 500 km hvis de ikke får lade?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

K S

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 25. oktober 2014, klokken 17:12
Sitat fra: K S på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:46
Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

En elsykkel må vel ha like stor rett på ladeplassen som en kortdistanseelbil. Det er jo bedre at flest mulig tar elsykkel til sentrum istedenfor å bruke elbil.

Forresten, hvorfor skal ikke Tesla ha like stor rett som andre elbiler og elsykler.?  Hvordan skal  de ellers klare å kjøre 500 km hvis de ikke får lade?

Selvsagt har Tesla like stor rett til å fylle tanken.

Men å parkere på ladeplass UTEN å lade er toppen av egoisme. Synes jeg. Når det er titalls ledige parkeringsplasser uten lademulighet....jeg velger ihvertfall å parkere utenom ladeplasser når jeg ikke skal lade...men jeg bør kanskje slutte med det???

Da er det bedre en elsykkel opptar ladeplass og lader.
Uten tvil mye bedre miljøtiltak å bruke elsykkel enn elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA