Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sykkel på ladeplass - greit?

Startet av Mippen, tirsdag 02. september 2014, klokken 18:08

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Electrix på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:48
Sitat fra: offpist på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:00
Men si man er ute og sykkler og må noe mere enn planlagt og plutslig ser man att man har lite strøm (etter att sjefen i huset sendet deg på kjøpe senter) da må man jo lade.

For, å bruke pedalene hjem er ikke et alternativ? ;)
En del el-sykler har vel regen og ikke frikobling av motor og er sånn sett like avhengig av strøm som en elbil, eller husker jeg feil?

Vei ikke om du tar feil i betydning at de ikke finnes, men har til gode å se en el-sykkel med regen. Forøvrig er det jo ikke så tungt å flytte på el el-sykkel hvis denne står i veien selv om de er en del tyngre enn en vanlig sykkel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Warlock

Sitat fra: Mippen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:51
Skjedde igjen nå. På IKEA. Fullt og en elsykkel på lading slik at ikke en leaf kunne lade. Fikk lapp av meg.

Er ikke "bot" litt drastisk?
Ser ikke ut til at bilen på naboplassen lader heller, hadde det ikke vært enklere bare å flytte sykkelen og ladingen over dit?

KjellG

Etter min oppfatning er dette et elektrisk kjøretøy som har lik rett som andre elektriske kjøretøy til lading. Dersom noen hadde lugget ut min lader, ville jeg gjort nøyaktig det samme - lugget ut din.


bruisepristine

#18
Dette er p-plasser for biler, syklister henvises vel til p-plasser for sykler. Så får e-syklistene heller etterlyse stikkontakt ved sykkelparkeringene rundt om. Disse sykkelbatteriene er vel så vidt meg bekjent portable slik at det er ment de skal bringes innomhus for å lades?
i-MiEV 2013
MG4 2023

Mippen

Sitat fra: Electrix på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:48
Sitat fra: offpist på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:00
Men si man er ute og sykkler og må noe mere enn planlagt og plutslig ser man att man har lite strøm (etter att sjefen i huset sendet deg på kjøpe senter) da må man jo lade.

For, å bruke pedalene hjem er ikke et alternativ? ;)
En del el-sykler har vel regen og ikke frikobling av motor og er sånn sett like avhengig av strøm som en elbil, eller husker jeg feil? Vet ikke om det gjelder disse på bildene, men strength tatt er vel el-sykkelen et bedre alternativ der det går an, men litt dumt å ta opp en hel plass for en liten sykkel. Men de steder der det er satt opp doble kontakter regner jeg med at en sykkel kan lade samtidig som en elbil uten problemer, det er ganske begrensede strømmengder et slik lite batteri kan ta imot.


Min el-sykkel har bare regenerering når jeg bremser. Den triller minst like bra som landeveissykkelen min pga vekten. Hadde jeg hatt behov for å lade hadde jeg fint klart å finne en annen kontakt enn en full elbilparkering. Hadde vært kult om butikksentere satset på elsykler og fikk egne båser med lading. :)
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 18. oktober 2014, klokken 06:43
Dette er p-plasser for biler, syklister henvises vel til p-plasser for sykler. Så får e-syklistene heller etterlyse stikkontakt ved sykkelparkeringene rundt om. Disse sykkelbatteriene er vel så vidt meg bekjent portable slik at det er ment de skal bringes innomhus for å lades?
+1
Å sette en sykkel på en parkeringsplass for bil er ok frem til en bil trenger plassen og uttaket. Da flyttes naturligvis sykkelen.
Stikkene er ikke satt opp for sykler. En hver el-syklist bør være innforstått med det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. oktober 2014, klokken 09:29
Sitat fra: bruisepristine på lørdag 18. oktober 2014, klokken 06:43
Dette er p-plasser for biler, syklister henvises vel til p-plasser for sykler. Så får e-syklistene heller etterlyse stikkontakt ved sykkelparkeringene rundt om. Disse sykkelbatteriene er vel så vidt meg bekjent portable slik at det er ment de skal bringes innomhus for å lades?
+1
Å sette en sykkel på en parkeringsplass for bil er ok frem til en bil trenger plassen og uttaket. Da flyttes naturligvis sykkelen.
Stikkene er ikke satt opp for sykler. En hver el-syklist bør være innforstått med det.

Støtter denne. Bør kanskje legge til at jeg har både el-bil og el-sykkel, og har aldri ansett lade-plass for el-bil som laget for meg som eier av el-sykkel. Hadde plassen vært ledig, og jeg hadde hatt med laderen til el-sykkelen sp hadde jeg muligens (hvis det var nødvendig og jeg ikke hadde noe alternativ) koblet den opp der, men hverken blitt forbauset eller fornærmet om en eier av el-bil hadde koblet meg fra for å koble seg selv opp. Har forøvrig enda ikke hatt behov for å lade hverken bilen eller sykkelen andre steder enn hjemme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

K S

Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

Eller i parkeringshuset på flyplassen på ladeplass, uten å lade?????

Fordømte egoistiske tullinger, ja til bøtlegging på lik linje med feilparkering ved parkering på ladeplass uten å lade!

bruisepristine

Hos europark på gardermoen får du raskt bot opptar du ladeplass uten å lade, skulle da bare mangle!
i-MiEV 2013
MG4 2023

K S

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:50
Hos europark på gardermoen får du raskt bot opptar du ladeplass uten å lade, skulle da bare mangle!

Kjempebra, må tipse Europark på Sola da! :-)

Asarin

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:50
Hos europark på gardermoen får du raskt bot opptar du ladeplass uten å lade, skulle da bare mangle!

Er det godt/synlig informert om at man får bot om man ikke lader?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

pwb

Sitat fra: K S på torsdag 23. oktober 2014, klokken 20:46
Vel, er det bedre å parkere en Tesla med rekkevidde på bortimot 500 km på ladeplass, UTEN å lade? Det må det vel for f.....n være toppen på egoisme???

Eller i parkeringshuset på flyplassen på ladeplass, uten å lade?????

Fordømte egoistiske tullinger, ja til bøtlegging på lik linje med feilparkering ved parkering på ladeplass uten å lade!
Klapp Klapp Klapp :-)

Olatho

Nå er det jo ingen elbiler som trenger ukevis på opplading, så jeg egentlig er det jo vel så harry å oppta en ladeplass i mange dager mens man er på ferie. Uavhengig av om kabelen er kobla til eller ikke.

Men jeg har ikke noen fornuftige løsninger på det problemet, annet enn en eller annen "valet"-ordning som leverer bilen fulladet ved ankomst.

TorT

På Sola synes jeg det er jevnt fordelt på alle merker. Trilling, Leaf og Tesla osv. Alltid fullt, og fra null og opp til en bil som lader. Kansje ugunstig at disse plassene er nærmest terminalen.

mvh TorT

K S

Parkerte ved Sjøhusene i dag, selvsagt på en vanlig plass, selv om ladeplassene var ledige. Når jeg reiste stod det en Tesla på ladeplass, selv om det var flust av ledige plasser ellers, derfor Tesla ble dratt frem....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA