Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på standard ladekabel

Startet av Hanzo, tirsdag 02. september 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

ElSoul

#15
Ser først nå at på standard kabelen min som fulgte soul ev står det 250v / 16a. Da var det jo ikke rart at min 16a kurs ble slått ut iom jeg hadde på en avfukter som også trekker er par ampere.

Hvorfor er det blitt sagt at kabelen kun er 10a? Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

K S

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:40
Ser først nå at på standard kabelen min som fulgte soul ev står det 250v / 16a. Da var det jo ikke rart at min 16a kurs ble slått ut iom jeg hadde på en avfukter som også trekker er par ampere.

Hvorfor er det blitt sagt at kabelen kun er 10a? Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Hvor står det 250 V og 16 A?

Står det Kia på boksen på ladekabelen?

Står det på selve boksen, eller på støpselet en putter i stikkontakten?

Spørs om ikke avfukteren trekker mer enn et par Ampere? Evt annet som også trekker litt?
Er det kombivern på denne kursen som løser ut ved jordfeil? Kan evt være det som slår ut med forskjellige laster tilkoblet.

goev

Jeg så det stod 16A på selve type 1-pluggen, men det er nok bare at selve pluggen er godkjent for opp til 16A. Tviler at "kladden" er satt opp til å tillate at bilen trekker noe mer enn 10A.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ElSoul

Er 2 fase 50A overbelastningsvern.

Står kun 16A på plugg ja, men 10A output på kladden.
Så da skal det jo være rett i underkant av 10A std ladekabel trekker.

Nevnte avfukter hos mg trekker kun 1.6A, men det var ikoblet en 1200w støvsuger og en kabeltrommel i samme 4-veis stikk. I tillegg garasjeportåpner (motor) og et par adaptere til LED belysning ute. Så da ble nok belastningen for høy. Ingen problem når jeg kobler fra avfukter og støvsuger.

Ser at mange har lagt opp standard kabelen til permanent bruk for lading hjemme. Kia selv anbefaler kun std lader til occassional lading. Mao, de anbefaler å få installert en eller annen form for ladestasjon hjemme.

Om man likevel velger å bruke std kabel permanent hjemme, hvordan er det å la kabel stå iplugget stikk til enhver tid? Ser mange gjør dette med et oppheng for kladd, men er usikker på hvor lurt det egentlig er md fare for varmgang o.l. Man skal jo generelt aldri la strømadaptere stå iplugget uten at de er i bruk.

K S

Ladestasjoner er permanent tilkoblet. Hvis du trekker ut hver gang må du passe på at ladekabel er tilkoblet nettspenning før en plugge ladekabel inn i bilen.

ElSoul

Ja, ladestasjoner er jo det. Men std ladekabel fra Kia er strengt tatt ingen ladestasjon men primært kabel til å ha i bil for såkalt tilfeldig lading.

Jeg er klart over at kabel alltid skal kobles til strømnett først, men da tolker jeg ditt svar dithen at det er ingen fare å ha kabel/kladd kobler til strømnettet til enhver tid? Men den må jo trekke en del strøm i "standby"? Hvordan kunne ellers sikring slå ut hos mg all den tid jeg enda ikke hadde koblet andre enden av ladekabel til bilen??

Mulig jeg spør dumt, men jeg er overhode ingen fagmann på området, og da blir nok sprs deretter... :)

Griffel

Sitat fra: ElSoul på torsdag 01. januar 2015, klokken 20:14
Ja, ladestasjoner er jo det. Men std ladekabel fra Kia er strengt tatt ingen ladestasjon men primært kabel til å ha i bil for såkalt tilfeldig lading.

Jeg er klart over at kabel alltid skal kobles til strømnett først, men da tolker jeg ditt svar dithen at det er ingen fare å ha kabel/kladd kobler til strømnettet til enhver tid? Men den må jo trekke en del strøm i "standby"? Hvordan kunne ellers sikring slå ut hos mg all den tid jeg enda ikke hadde koblet andre enden av ladekabel til bilen??

Mulig jeg spør dumt, men jeg er overhode ingen fagmann på området, og da blir nok sprs deretter... :)
strømforbruket til en ladekabel er ubetydelig, og ikke årsaken til at sikringen gikk.
Har du jordfeil automat? I såfall tipper jeg at det var en liten overledning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElSoul

Tror det er såkalt kombivern jeg har.

Griffel

Da var det nok jordfeil som løste ut kombiværnet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElSoul

Hmmmm....ok. Men er fortsatt usikker på om det er safe å la ladekabel stå plugget i til enhver tid?

goev

#25
Det er nok neppe noe stort problem å la ladekabelen stå tilkoplet. Ladekabelen har elektronikk som ikke trekker særlig mer enn noen få mA. Det består i hovedsak av en mikrokontroller, noen ledlys og et rele eller tyristor. Det er neppe noe verre enn å ha mobilladeren din tilkoplet.

Jeg testet kjapt med et wattmeter. Den skiftet mellom 0,5A og 1A. Synes det var litt mye, i grunnen. Er litt overrasket.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

ElSoul

Selve kombivernet løste forøvrig ikke ut, kun selve kursen til garasjen

Griffel

Kombivæern er kurssikring og jordfeilbryter i ett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milk

Sitat fra: goev på torsdag 01. januar 2015, klokken 21:00
Det er nok neppe noe stort problem å la ladekabelen stå tilkoplet. Ladekabelen har elektronikk som ikke trekker særlig mer enn noen få mA. Det består i hovedsak av en mikrokontroller, noen ledlys og et rele eller tyristor. Det er neppe noe verre enn å ha mobilladeren din tilkoplet.

Jeg testet kjapt med et wattmeter. Den skiftet mellom 0,5A og 1A. Synes det var litt mye, i grunnen. Er litt overrasket.


Hei
Er det flere som har målt strømtrekk når ladekabel m/kladd står plugget inn i veggkontakt?


Mao

Sitat fra: Milk på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Sitat fra: goev på torsdag 01. januar 2015, klokken 21:00
Det er nok neppe noe stort problem å la ladekabelen stå tilkoplet. Ladekabelen har elektronikk som ikke trekker særlig mer enn noen få mA. Det består i hovedsak av en mikrokontroller, noen ledlys og et rele eller tyristor. Det er neppe noe verre enn å ha mobilladeren din tilkoplet.

Jeg testet kjapt med et wattmeter. Den skiftet mellom 0,5A og 1A. Synes det var litt mye, i grunnen. Er litt overrasket.


Hei
Er det flere som har målt strømtrekk når ladekabel m/kladd står plugget inn i veggkontakt?

Da jeg plugget energimåleren min til original ladekabel fra KIA, trakk den 6w (0,03A) i standby. For ordens skyld: kabelen var da ikke plugget i bilen.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA