Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbileier for første gang, hente bil i Sarpsborg (fra Kristiansand)

Startet av sdhweb, mandag 01. september 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

sdhweb

Heisann,

Jeg er i dag blitt eier av min første elbil! Er nybegynner på området så dette forumet er et bra tiltak. Jeg bor like utenfor Kristiansand mens bilen jeg har kjøpt hentes i Sarpsborg. Den totale kjørelengden er ca 300km. Bilen er 2013 modell Nissan Leaf.

Noen som kan gi en fersking noen tips om hvordan jeg kommer meg greiest fra Sarpsborg, ferje fra Moss til Horten og videre hjem til Kristiansand på best mulig måte? Jeg er klar over at jeg må minst ha 1 lading. Tips til ladestasjoner på veien osv?

Blir glad for alle seriøse tips her :-)

emil

E18 mellom Arendal og Drammen sliter desverre kraftig med tilgjengelighet på hurtigladere.

Ta Moss-Horten (betaler ikke for bilen, bare persontakst for fører) og selv om du neppe har brukt veldig mye strøm tar du hurtigladeren i Tønsberg og lader så mye du klarer der, men vær snill mot eventuell kø bak deg.

Hvis du får tilnærmet fulladet i Tønsberg, har fjærlett gassfot eller bare sett cruisecontrol til 80 og noe (så du faktisk kjører i 80) selv på motorveien, og været er fint (tør vei og ikke behov for varme eller AC) kan du komme deg helt til Stoa hurtiglader i Arendal uten ladestopp men tror ikke det blir noen god opplevelse.

For å bøte på rekkeviddeangsten kan du enten ta den lange omveien om semihurtiglader i Skien (Odd stadion). Men med kjøring, venting og lading kan det fort ta 1-2 timer. Da er det kanskje like greit å bare ta 2t saktelading på Brokelandsheia mens man spiser lunsj/middag. 16A ladekabel hadde da vært veldig praktisk å ha siden bilen lader ca 50% raskere enn med den originale ladekladden.

Gamleveien mellom Brokelandsheia og Sørlandsporten kan spare litt strøm og tar ikke mye lengre tid. Hvis du klarer å passere Fiansvingen før du får første varsel om lavt batteri skal du greit rekke fram til hurtiglader på Stoa hvis trafikken flyter uten problemer.

Fra Arendal og videre er det ikke mye å tenke på.

Sist jeg var på vei fra østlandet via Moss-Horten ladet jeg til ca 80%  i Tønsberg, hadde 1t saktelading (16A) i Porsgrunn/Skjelsvik og 1t saktelading på Brokelandsheia og kom hjem uten større problemer. Forbruket mitt på strekningen Brokelandsheia - Arendal sentrum var på under 1kWh/mil.

Panduck

Sitat fra: sdhweb på mandag 01. september 2014, klokken 21:44
Noen som kan gi en fersking noen tips om hvordan jeg kommer meg greiest fra Sarpsborg, ferje fra Moss til Horten og videre hjem til Kristiansand på best mulig måte? Jeg er klar over at jeg må minst ha 1 lading. Tips til ladestasjoner på veien osv?

Jeg er glad jeg ikke måtte ut på den turen som fersk LEAF-eier. Tar litt tid før man blir vant til rekkevidde og forbruk.

Mangel på hurtiglading Tønsberg -> Arendal grunnen til at vi ikke tok noen elbiltur til Kirstiansand. Tror emil er mer tøff enn jeg ville vært om han hadde tatt turen fra Tønsberg -> Arendal på en lading, så tipset hans om å lade underveis kan være lurt. Jeg ville nok også satset på stopp i Brokelandsheia, men det er rett og slett VELDIG lite ladepunkter på den strekningen, og det vil jo medføre at disse stikkontaktene kan være vel populære. Kanskje høre med Cinderella Cafe og Hotell eller Eurospar der om det pleier å være noe problem å finne ledig kontakt... Men selv på det strekket forsvinner rekkevidden fort dersom du ikke er forsiktig.

Håper og tror det blir bedre før neste sommer, da skal vi ned en tur.

emil

Det har vært litt problemer med ladestolpene på Cinderella Brokelandsheia, men Statoil samme sted har to ladeplaser. Ladenøkkel er nødvendig på Statoil og Cinderella samt Porsgrunn/Skjelsvik hvis du tar ladestopp der.

Tønsberg-Arendal uten ladestopp er mulig hvis alt klaffer, men det er kanskje en fordel å ha noen tusen km i elbil bak seg før man prøver det.

Uten 16A kabel hadde jeg nok tatt turen til semihurtiglader i Skien og fulladet der og så tatt en god time på Brokelandsheia. Da trenger du ikke tenke veldig på forbruket mellom Tønsberg og Skien, men er været dårlig kan det bli behov for litt mer ladetid.

Du får være tolmodig og bruke den tiden som er nødvendig, til neste sommer er det forhåpentligvis nok hurtigladere på strekningen til at man ikke trenger å planlegge noe særlig. Min erfaring ellers er at det knapt er elbiler på E18 mellom Porsgrunn og Tvedestrand, så det bør ikke være problem å finne ledig kontakt på de få ladeplassene som er.

sdhweb

Tusen takk for gode svar fra Emil og innspill fra Panduck!

Dette er min plan:
Jeg er så heldig at jeg har familie i Sannidal. Det er kun 2km fra E18 der man svinger av mot Kragerø. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gamble på å kjøre fra Sarp til Sannidal (164km) men det skal vel holde hardt. Med bakgrunn i deres innlegg vil det sikkert være lurt å stoppe i Tønsberg for å lade maks der.

Hvis jeg er heldig kommer jeg frem til min fetter i Sannidal på ettermiddagen og kan lade 4-5 timer på standard ladekabel (er vel 3,3KW / 10A?) før jeg kjører videre hjemover når han må legge seg. Strekningen fra Sannidal til Vennesla (17km nord for Kristiansand) er ca 140km. Jeg må da kanskje innom Stoa for å være sikker på at jeg kommer helt hjem. Høres dette ut som en OK plan?

Når det gjelder fersk elbil-sjåfør så blir det spennende å se! Jeg innbiller meg at jeg skal klare å kjøre ganske økonomisk så lenge jeg går inn for det. But time will show :-)

Når det gjelder hurtigladere.. jeg antar at det er en 'pistol' på ladestasjonen man plugger rett i bilen? Er disse stasjonene vanligvis greie å finne? Jeg er ikke noe særlig kjent i Tønsbergområdet.

Takk for hjelpen så langt! Jeg kan poste et 'reisebrev' når turen er gjennomført så kan dere se om det var vellykket eller bare natta.

emil

Hvis du kan ta et lengre ladestopp i Sannidal blir ting mye lettere, men ta og lad så mye som mulig i Tønsberg. 10A ladekabelen gir bare ca 2kW inn på batteriet.

Tønsberg - Sannidal : ca 10 mil og skal gå greit selv for en uerfaren elbilist med 80-90% på batteriet ved avgang.

Sannidal - Arendal : ca 7 mil og trenger ca 10kWh tilgjengelig batterikapasitet, så i værste fall må du lade i 5 timer før du kjører fra Sannidal.

Husk at forsiktig kjøring kanskje kan gi deg 10 minutter lengre kjøretid i forhold til "normal" kjøring, men det kan også kanskje spare deg for en time med saktelading.

Siden du holder til på sørlandet vil et klippekort fra GrønnKontakt være greit å ha hvis du kommer til å legge ut på litt lengre turer i området og særlig vestover. Ellers kan du på hurtigladeren i Arendal betale med SMS (100kr/lading) eller med EasyPark app på mobil (ca 90kr/lading) hvis du ikke har avtale med GrønnKontakt.

Se på hurtigladekartet http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet for å finne ut hvor laderene er plassert. Filtrer på CHAdeMO og de som er operative i dag (grønne). En del hurtigladere har også live status du kan se på den siden. Det er orange ladelokk foran den vanlige ladekontakten og sort ladelokk foran CHAdeMO kontakten til hurtiglading. Enkelte synes den kontakten er litt kronglete å både få på plass og løse ut.

sdhweb


Panduck

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:39
Tusen takk for gode svar fra Emil og innspill fra Panduck!
Hvis jeg er heldig kommer jeg frem til min fetter i Sannidal på ettermiddagen og kan lade 4-5 timer på standard ladekabel (er vel 3,3KW / 10A?) før jeg kjører videre hjemover når han må legge seg. Strekningen fra Sannidal til Vennesla (17km nord for Kristiansand) er ca 140km. Jeg må da kanskje innom Stoa for å være sikker på at jeg kommer helt hjem. Høres dette ut som en OK plan?

10A * 230V = 2,3kW, så 10A gir deg 2.3, ikke 3.3kW. 5 timer gir deg da ca 11kW lading på batteri.

Jeg syntes Grønn kontakt sin hurtiglader i Drammen var en av de enkleste laderne å bruke, veldig rett frem. Vet ikke om det er samme i Stoa. Jeg kan se for meg at for enkelte så kan hurtiglading fremstå som et mareritt med alle valg man må ta på enkelte ladere. Kontaktene kan være kronglete på enkelte stasjoner også. Jeg har måttet hjelpe en del "førstegangsladere".

Lykke til! Jeg husker min første tur med elbil, der jeg virkelig fikk vite hvor mye aircondition stjeler av batteriet. Det ble nesten bomtur på første kjøretur, men vi fant heldigvis et ladepunkt ved et kraftverk (som ikke var på ladestasjonerkartet!)... :P

sdhweb

Sitat fra: Panduck på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:55

Lykke til! Jeg husker min første tur med elbil, der jeg virkelig fikk vite hvor mye aircondition stjeler av batteriet. Det ble nesten bomtur på første kjøretur, men vi fant heldigvis et ladepunkt ved et kraftverk (som ikke var på ladestasjonerkartet!)... :P

Tusen takk Panduck! Planen er ECO-mode + regenerering (på) og med klima avslått. Navi må jeg kanskje ha på for å finne ladestasjoner men kan skrus av bortsett fra dette. Går det an å kjøre på parklys og vil det i så fall hjelpe noe på kapasiteten? Her skal alle triks prøves :-)

Panduck

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:03
Tusen takk Panduck! Planen er ECO-mode + regenerering (på) og med klima avslått. Navi må jeg kanskje ha på for å finne ladestasjoner men kan skrus av bortsett fra dette. Går det an å kjøre på parklys og vil det i så fall hjelpe noe på kapasiteten? Her skal alle triks prøves :-)

Nissanfyren sa at jeg burde kjøre med lys på "auto", så slår baklys seg på når det trengs osv. Kjøre med parklys er ikke videre lovlig, tror jeg... Ellers har det vel vært noe hint om hvor mye luft man bør ha i dekkene. Mine hadde for lite luft når jeg hentet bilen, det kan du jo sjekke med en gang.

sdhweb

Godt tips med lufttrykk. Bilen har nettopp vært på service så antar det er OK. Nei, parklys er nok ikke lovlig men ikke verre enn at jeg tør ta den sjansen i dagslys.

Electrix

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:37
Godt tips med lufttrykk. Bilen har nettopp vært på service så antar det er OK. Nei, parklys er nok ikke lovlig men ikke verre enn at jeg tør ta den sjansen i dagslys.
Mine lys står alltid på "auto", da kjører du lovlig og du slipper å skru av og på for hver tunnel, det ordner bilen selv. Det er en del tunneller på strekningen du skal kjøre...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:37
Godt tips med lufttrykk. Bilen har nettopp vært på service så antar det er OK. Nei, parklys er nok ikke lovlig men ikke verre enn at jeg tør ta den sjansen i dagslys.

Kan være lurt å sjekke lufttrykket uansett; har vørt borti mang slags småslurv selv fra merkeverksteder. Koster jo ikke noe å sikre seg, og evt. justere bittelitt. :)

Ang. parklys så er det vel et langt større problem for medtrafikanter at folk ikke gidder/klarer å ha på parklys når de skal bruke dem, enn at de kjører med parklys som kjørelys på dagtid. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

+/- kjørelys og musikk på anlegget er kanskje et par hundre meter eller noe sånt hvis man kjører fra full til tom. Var noen som tok seg bryet med å regne det ut for en stund siden (orker ikke lete etter tråd), uansett ikke verd å bry seg om.

Kjører selv med 2.8 bar i dekkene, andre er oppe i 3.

I hastigheter på 70 og nedover kan det ofte lønne seg å bare trille, ikke regenerere siden det er et tap i prosessen med å lade opp og ut batteriet. I høyere hastigheter begynner luftmotstanden virkelig å gjøre jobben sin.


Panduck: Husk at selv om bilen trekker 2.3kW fra veggen med 10A ladekabel er det noe effekt som bl.a går til kjøling av lader. i tillegg til at det er et lite tap laderen også. Tror jeg målte at den trakk 3600W fra kontakten på 16A lading, så hvis det går 3.3kW inn på batteriet forsvinner ca 300W til andre ting.

X-Trail

Hvis du først er i Sannidal så er du velkommen til å lade hos Nissanforhandleren der. Der er det ladeboks på salgshallen som gir maks lading(16a). Rett ved kirka. Så kan du bli hentet der eller spasere til familien :)
Stolt eier av ELise♡

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA