Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbileier for første gang, hente bil i Sarpsborg (fra Kristiansand)

Startet av sdhweb, mandag 01. september 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

sdhweb

Tusen takk for gode innspill folkens! Jeg er en aktiv internettbruker og jobber med IT, men har sjelden vært ute for så stor velvillighet til å hjelpe samt god kunnskap som dette forumet. <thumbs up>

sdhweb

Sitat fra: X-Trail på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:25
Hvis du først er i Sannidal så er du velkommen til å lade hos Nissanforhandleren der. Der er det ladeboks på salgshallen som gir maks lading(16a). Rett ved kirka. Så kan du bli hentet der eller spasere til familien :)

Kan forresten den laderen som følger med bilen utnytte disse 16A? Hvis jeg forstår deg korrekt er det altså mer effektivt å lade hos Nissan enn hjemme hos min fetter?

emil

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:35
Sitat fra: X-Trail på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:25
Hvis du først er i Sannidal så er du velkommen til å lade hos Nissanforhandleren der. Der er det ladeboks på salgshallen som gir maks lading(16a). Rett ved kirka. Så kan du bli hentet der eller spasere til familien :)

Kan forresten den laderen som følger med bilen utnytte disse 16A? Hvis jeg forstår deg korrekt er det altså mer effektivt å lade hos Nissan enn hjemme hos min fetter?

Det er en en boks med fastmontert kabel så du rører ikke din egen ladekabel. Vil gi ca 50% mer på samme tid sammelignet med den medfølgende ladekabelen. Så da snakker vi i værste fall drøye tre timer for å rekke fram til Arendal på tørre veier.

PS: Laderen sitter i bilen. Ladekabelen, om det er den medfølgende med kladd eller fastmontert, er bare litt elektronikk som sier i fra hvor mye strøm laderen i bilen får lov til å trekke.

sdhweb

Sitat fra: emil på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:44
Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:35
Sitat fra: X-Trail på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:25
Hvis du først er i Sannidal så er du velkommen til å lade hos Nissanforhandleren der. Der er det ladeboks på salgshallen som gir maks lading(16a). Rett ved kirka. Så kan du bli hentet der eller spasere til familien :)

Kan forresten den laderen som følger med bilen utnytte disse 16A? Hvis jeg forstår deg korrekt er det altså mer effektivt å lade hos Nissan enn hjemme hos min fetter?

Det er en en boks med fastmontert kabel så du rører ikke din egen ladekabel. Vil gi ca 50% mer på samme tid sammelignet med den medfølgende ladekabelen. Så da snakker vi i værste fall drøye tre timer for å rekke fram til Arendal på tørre veier.

PS: Laderen sitter i bilen. Ladekabelen, om det er den medfølgende med kladd eller fastmontert, er bare litt elektronikk som sier i fra hvor mye strøm laderen i bilen får lov til å trekke.

Takk for oppklaring! Helt kongehjelp!

Ebe

Ville ikke kjørt i B-modus ved landeveiskjøring. Da er det bedre å trille enn å regenerere, tror jeg. B-modus stråler i køkjøring og ved nedbremsing/holde jevn fart nedover. Du har allerede ekstra regenerering ved å kjøre med ECO på.

Alt over 140km ville jeg ikke begitt meg ut på før jeg visste jeg kom frem, evt hadde en trygg backup. (Følgebil/slepebil eller trygge ladesteder)

Standarkabelen til Leaf trekker bare 10A (teoretisk). Min trakk aldri  mer enn 9A her hjemme på an 16A kurs, hadde måler på den.

Et tips: Legg om kjørekulturen litt, kjør med senka skuldre, ikke stress, planlegg ladepauser (finn på noe i området) og ha en fin tur! :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sdhweb

Tusen takk igjen til alle som har bidradd :-) Blir spennende dette! Nå må jeg komme meg i seng slik at jeg er uthvilt til i morgen :-)

fredag

Sitat fra: sdhweb på mandag 01. september 2014, klokken 21:44
Heisann,

Jeg er i dag blitt eier av min første elbil! Er nybegynner på området så dette forumet er et bra tiltak. Jeg bor like utenfor Kristiansand mens bilen jeg har kjøpt hentes i Sarpsborg. Den totale kjørelengden er ca 300km. Bilen er 2013 modell Nissan Leaf.

Noen som kan gi en fersking noen tips om hvordan jeg kommer meg greiest fra Sarpsborg, ferje fra Moss til Horten og videre hjem til Kristiansand på best mulig måte? Jeg er klar over at jeg må minst ha 1 lading. Tips til ladestasjoner på veien osv?

Blir glad for alle seriøse tips her :-)

Ferge Moss-Horten, ferge Larvik-Hirtshals, ferge Hirtshals-Kristiansand. Enkelt, og null stress.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

emil


sdhweb

Hei!

Skal lage et referat i kveld (sitter på jobb nå). Da blir det full rapport :-) Var hjemme kl 02:00 i natt så det var ikke bare fryd og gammen. Er foreløpig ganske skuffet over rekkevidden basert på gårsdagens erfaring. Kjørte maks 85 km/t (ofte saktere) på cruise og i ECO-mode. Ingen varmeapparat/AC. Hurtigladet på Stoa og da denne var ferdig var det så vidt jeg rakk frem til Vennesla (ca 76km). Noen på jobben har Leaf og de sier de kan kjøre tur-retur Arendal-Sørlandsparken uten å lade når de ligger i 110 km/t på motorveien mellom Grimstad og KRS. Det hadde aldri i verden gått på min bil.

Skriver mer i kveld!

Mrtiger

2013 Nissan Leaf, Acenta.

sdhweb


Mrtiger

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 18:46
Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 15:23
Kjøpte du bil fra Brenne auto?

Yep, Brennes Auto i Sarpsborg. Var det dumt av meg?
Nå har jo du tatt med bilen til Kristiansand, så da slipper du og forholde deg til dem. De er håpløse når det gjelder litt større reklamasjon saker. De har bra service så lenge det ikke er noe feil på bilen:)
2013 Nissan Leaf, Acenta.

sdhweb

Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 19:55
Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 18:46
Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 15:23
Kjøpte du bil fra Brenne auto?

Yep, Brennes Auto i Sarpsborg. Var det dumt av meg?
Nå har jo du tatt med bilen til Kristiansand, så da slipper du og forholde deg til dem. De er håpløse når det gjelder litt større reklamasjon saker. De har bra service så lenge det ikke er noe feil på bilen:)

Du er ikke forrige eier av bilen altså?  ;)

Det var jo synd og høre. Jeg har ingen anelse om hvordan de er i Kristiansand, blir spennende å se! Har ingen erfaring med Nissan eller Sørlandets Bilsenter, som de heter, fra før.

Mrtiger

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 19:55
Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 18:46
Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 15:23
Kjøpte du bil fra Brenne auto?

Yep, Brennes Auto i Sarpsborg. Var det dumt av meg?

Nå har jo du tatt med bilen til Kristiansand, så da slipper du og forholde deg til dem. De er håpløse når det gjelder litt større reklamasjon saker. De har bra service så lenge det ikke er noe feil på bilen:)


Du er ikke forrige eier av bilen altså?  ;)

Det var jo synd og høre. Jeg har ingen anelse om hvordan de er i Kristiansand, blir spennende å se! Har ingen erfaring med Nissan eller Sørlandets Bilsenter, som de heter, fra før.
Var og tittet på den bilen jeg også, men kjøpte en leaf fra et privat person i Sarpsborg. Var også en fra kristiansand som tittet på den bilen også...retter sagt broren som bodde i Halden. Rengner med at det er deg:)

Men, hvordan gikk hjemturen?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA